CF Moto 450 MT eller Tenere 700?

Men Kina i en Yamaha - glöm det. Japaner och taiwaneser hatar Kina och kommer inte att handla av dem, oavsett prislapp och kvalitet.
Men glöm inte att pengar styr. I viss mÄn kan man ha sin stolthet kvar, men med generatinosskiften och överlÄteleser, och nya investorer sÄ gÄr det idag inte att driva ett företag som för 75 Är sedan.

Jag hör vad du sÀger, och hoppas att det Àr sÄ, men jag har endast minimalt högre förvÀntningar pÄ en Yamaha Àn pÄ nÄgot annat mÀrke idag, inkluderat dom kinesiska.

Det Àr vÀl textat?
Det passade ju Àven bra.
Ja, men jag lyssnade och förstod det mesta. Jag Àr fostrad av mamma med en slags bond-tjeckiska, dvs en renare tydligade dialekt. Killarna i klippet Àr förmodligen frÄn en större stad, sÄ nÀr dom pratar fort som kan det ibland svammel.

Jag hÄller med om mycket av det Alatalo sÀger, men i min bransch (elektronik) finns det flera japanska och Taiwanesiska företag som har produktionsenheter i fastlands-Kina.

Jag antar att man har dessa produktionsenheter antingen för att kapa fraktkostnader eller för att helt enkelt tillÄtas att sÀlja produkterna pÄ den kinesiska marknaden...? Fortfarande - detta behöver inte betyda att man monterar ihop sina grejer av kinatillverkade komponenter.

Jag hör vad du sÀger, och hoppas att det Àr sÄ, men jag har endast minimalt högre förvÀntningar pÄ en Yamaha Àn pÄ nÄgot annat mÀrke idag, inkluderat dom kinesiska.

Grundar du detta pÄ egna observationer av verkligheten eller pÄ att du vill att det skall vara sÄ för att du har en kineshoj sjÀlv?

Honda och Yamaha representerar ena Ànden av skalan om vi pratar jÀmn kvalitet, bra konstruktioner och problemfrihet över tid. Sedan finns det en skala med européerna mitt pÄ dÀr andra Ànden representeras av noname China eller möjligen Ryssland (i den mÄn nÄgot alls tillverkas dÀr).

Med vÀnlig hÀlsning,

Grundar du detta pÄ egna observationer av verkligheten eller pÄ att du vill att det skall vara sÄ för att du har en kineshoj sjÀlv?
Jag Àr en funktionalist, det gÀller alla typer av apparater och fordon. Jag menar inte att CF Àr lika bra som Yamaha i allt, dock i det som rÀknas nÀr det gÀller funktion under avsedda förhÄllanden, dvs inte missbruka fordonet pÄ nÄt extremt vis.

Jag förstÄr att du misstÀnker att jag gillar billiga kineshojar. Idag kör jag en 2015 Harley, en Fantic Caballero 500, ett par KTM tÀvlingshojar (EXC-F 350 och 450). Min preferens Àr vÀl enkelhet, dvs minmal elektronik och hÄllbarhet dÀr det rÀknas.

Mitt försök till att motivera köpet av en CF istÀllet för en Yamaha Àr i första hand priset, och att ge andra tillverkare en chans med sina produkter. Jag gÄr i detta fall efter priset dÄ hojarna till synes verkar vÀldigt lika, om CF visar sig vara sunk sÄ har jag inga problem att erkÀnna det.

Jag prisar inte Yamaha för deras lÄnga historia och innovationer under utvecklingsÄren. Alla Àldre tillverkare har kÀmpat med sÄnt, alla hade nÄgon gÄng nÄgot bÀttre, och nÄgot sÀmre detaljer i sina konstruktioner. SÄnt fick man reda pÄ i tidskrifterna.

CF Àr kineser som glider in pÄ marknaden utan nÄgon lÀngre historik eller Àdel stolthet. Men dom har en hoj som vi idag jÀmför med Yamaha T7, det Àr kaxigt, lÄt dom bevisa sin kompetens, se om dom lyckas. Rata inte nÄgot enbart för att det Àr billigare.

Jag antar att man har dessa produktionsenheter antingen för att kapa fraktkostnader eller för att helt enkelt tillÄtas att sÀlja produkterna pÄ den kinesiska marknaden...? Fortfarande - detta behöver inte betyda att man monterar ihop sina grejer av kinatillverkade komponenter.
Jag Àr tidigare Àn sÄ i kedjan och jobbar med komponenter. Det jag menar Àr alltsÄ stora japanska tillverkare av komponenter som tillverkar dem i Kina och pÄ andra stÀllen dÀr det Àr billigt med arbetskraft och manuellt arbete Àr inblandat.
Ett exempel Àr Epson som har huvudkontoret i Japan, men fabriker Àven i Kina, Malaysia och Thailand. Komponenterna sprids sen över vÀrlden dÀrifrÄn.

PÄ senare tid har kineser börjat flytta produktionen till Vietnam och nÄgra andra lÀnder för att situationen i vÀrlden gör att folk inte vill köpa saker som tillverkats i Kina av rent politiska skÀl.
---
Jag hade funderingar pÄ att köpa en CF Moto, men vill ju sova lugnt pÄ nÀtterna sÄ jag köpte en KTM.:crash

Aha. Det Ă€r alltsĂ„ .. mentalt? 😁

Hur som helst, elektroniken utvecklas den med. Har du hört talas om Spintronics?

Det kan bli mentalt anstrÀngande att köpa nÄgot som kostar mindre Àn det normalt sett gör.
Jag har inte grÀvt ner mig i spintronics. Egentligen Àr jag kraftingenjör och tycker att elektriska strömmar ska ha en nivÄ som gör att kablarna rör sig nÀr man slÄr av och pÄ. kA Àr mer intressant Àn mA.

Mer frÄgor.
KTM 890 Adv, Ă€r de alla i riskzonen för nedgĂ„ngna kamaxlar? De passar mig som Ă€r kort bĂ€ttre och behöver inte sĂ€nkas. Är det nĂ„t annat med dem som man kommer att ligga sömnlös över. Mer Ă€n designen dĂ„. 😅
Och Honda Transalp 750? Varför Àr grejen med dem? Jag tÀnkte varför de knappt talas om. Det Àr ju överlÀgset mest Yamaha, KTM och nu pÄ slutet CF Moto som folk köper dÄ det gÀller offroad.

Mer frÄgor.
KTM 890 Adv, Ă€r de alla i riskzonen för nedgĂ„ngna kamaxlar? De passar mig som Ă€r kort bĂ€ttre och behöver inte sĂ€nkas. Är det nĂ„t annat med dem som man kommer att ligga sömnlös över. Mer Ă€n designen dĂ„.
Och Honda Transalp 750? Varför Àr grejen med dem? Jag tÀnkte varför de knappt talas om. Det Àr ju överlÀgset mest Yamaha, KTM och nu pÄ slutet CF Moto som folk köper dÄ det gÀller offroad.

Är det vad som sĂ€ljs eller vad som snackas om?

Honda har 40% av VÄRLDSmarknaden.

I Àventyrssegmentet Àr det Honda, BMW och Yamaha som slagit försÀljningsrekord.

Tittar vi pÄ Europa sÄ Àr det fortfarande Honda som sÀljer mest.

Försökte hitta specifikt Àventyrssegmentet globalt och Europa men hittade inte. NÄgon fÄr trÄla lite bÀttre. :)

Med vÀnlig hÀlsning,

Hela Kinas ekonomi Àr byggd pÄ kopiering. Dom tvingar vÀsterlÀndska bolag som vill sÀlja pÄ deras marknad att starta joint ventures i Kina för "teknikdelning" med lokala aktörer. Sedan kopierar dom och sÀljer med statliga subventioner för att konkurrera ut samma bolag som hjÀlpt dom komma igÄng.
Vill man verkligen stödja sÄdana rövarregimer?

Mer frÄgor.
KTM 890 Adv, Ă€r de alla i riskzonen för nedgĂ„ngna kamaxlar? De passar mig som Ă€r kort bĂ€ttre och behöver inte sĂ€nkas. Är det nĂ„t annat med dem som man kommer att ligga sömnlös över. Mer Ă€n designen dĂ„. 😅
Nu vet jag inte hur lÄng Transalp trÄden Àr hÀr pÄ sporthoj men varför inte lÀsa de sista sidorna för att fÄ lite uppfattning om vad medlemmarna hÀr tycker om hojen.
Har sjÀlv lÀst att nÄgon tycker den Àr lite slö men Àven att det Àr en hoj som bara rullar och rullar.

Nu vet jag inte hur lÄng Transalp trÄden Àr hÀr pÄ sporthoj men varför inte lÀsa de sista sidorna för att fÄ lite uppfattning om vad medlemmarna hÀr tycker om hojen.
Har sjÀlv lÀst att nÄgon tycker den Àr lite slö men Àven att det Àr en hoj som bara rullar och rullar.

Verkar vara en utvÀxlingsfrÄga. Fyller pÄ med relevant testresultat frÄn MOTORRAD.
Hondan Àr faktiskt lÀttare Àn KTM och vilken som hÄller bÀst i det lÄnga loppet behöver man nog inte fundera sÀrskilt lÀnge pÄ. Suzuki vann testet.

a50817f1713070f0091629c9e51b79fe.png

a33a385e6439a2123965ccc43260a6fb.png

8aadf5c2bb99e384a90fbd87635eccf6.png

0843c3a53820cd4594ce3464a022aeee.png

Med vÀnlig hÀlsning,

Mer frÄgor.
SÄvitt jag vet Àr inte 890adv berörd alls.
Googlade lite snabbt och hittade detta.
Dom jag kĂ€nner Ă€r nöjda med sina 890adv. 👍

Jag har provat Transalp 750 tvÄ gÄnger och tyckte först att den var trevlig, men andra gÄngen var en lÀngre strÀcka och dÄ saknade jag reaktion pÄ gaspÄdrag pÄ lÀgre varv. I den kategorin skulle jag titta pÄ Suzuki V-Strom 800 med det lilla framhjulet.

Det spelar ingen roll hur lÀnge motorcykeln hÄller om man inte blir glad av att köra den.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu Àr det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomÀtare pÄ marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – sĂ„ld för rekordsumma

NĂ€r en hojfirma i Tombolo i...

Äldre Ă€n en gentleman