R1 och R6-tråden!

Jag är hopplös på att 'göra affärer'. Jag är helt inkompatibel med kapitalistiska ideal.
Menar du att;
a. den hojen redan är prissänkt så det blir inte billigare?
b. den hojen redan är prissänkt en gång så han kan gott sänka priset igen?
c. den hojen redan är prissänkt så skynda på att köpa innan han höjer tillbaka?

Jag famlar i mörkret när det gäller 'affärer', troligen nåt psykologerna missade när man var liten men ovanstående frågeställningar är inte 'takin the piss'.

Så vad 'är den värd'? Det finns ju ändå något som kallas 'skäligt pris'...
Priset är väl inte helt "i det blå" på den blåa varianten?
Visst, möjligen lite högt, men samtidigt så finns det ett väldigt begränsat urval.
Så....först kollar jag i plånboken, det är mitt första "Ja" eller "Nej".
Jag resonerar alltid utifrån om jag verkligen vill ha hojen, och är svaret "Ja", då jobbar jag vidare därifrån.
Kontaktar säljaren, resonerar, och för en känsla av helheten.
Oftast blir det affär, men även jag har backat en gång, men då var jag på plats med släpet, och det var inte som jag förväntade mig.
Man kan/ska alltid försöka att pruta lite, men på ett hövligt sätt.
Men när jag är så pass långt framme, då har jag redan mentalt sett köpt den, och om det sedan blev ett antal tusenlappar hit eller dit....det har jag oftat glömt innan sista spännbandet är draget.
De sämsta affärer jag har gjort är dom hojar jag inte köpte, men funderade och funderade på, och lät tiden ta beslutet.
Den känslan sitter i betydligt längre än några extra tusenlappar för mig.
Jag säger "-Köp!"
 
Jag är hopplös på att 'göra affärer'. Jag är helt inkompatibel med kapitalistiska ideal.
Menar du att;
a. den hojen redan är prissänkt så det blir inte billigare?
b. den hojen redan är prissänkt en gång så han kan gott sänka priset igen?
c. den hojen redan är prissänkt så skynda på att köpa innan han höjer tillbaka?

Jag famlar i mörkret när det gäller 'affärer', troligen nåt psykologerna missade när man var liten men ovanstående frågeställningar är inte 'takin the piss'.

Så vad 'är den värd'? Det finns ju ändå något som kallas 'skäligt pris'...
Jag tänkte på b i ditt fall. Vad den är värd är vad någon tänkas betala för den. Jag har själv inte speciellt bra koll på R6 och vad de går för
 
Anledningen till att R1M har brembo och den vanliga modellen annat beror bara på kostnader. Brembo-oken ÄR bättre. det finns ju en anledning till att man använder dessa på banhojar och inte original nissin, sumitomi eller vad det nu är men de kostar också säkert dubbelt så mycket eller mer. Men originalbromsarna brukar duga utmärkt för vanlig gatkörning, det är sällan man behöver uppgradera. Hårda inbromsningar är vad de är byggda för så ett gäng såna ska inte göra nån skillnad men för bandagar behöver man ofta byta beläggen till såna som inte mattas lika lätt av värme då man bromsar så mycket jämfört med vanlig körning. Även bromsvätskan kan vara vettigt att uppgradera samt byta slangarna till stålspunna. Det verkar inte vara någon skillnad i luftningsproceduren för ABS-bromsar.
Tack!
Några tips på trådar som behandlar ämnet mer djupgående här på sporthoj?
 
Någon som råkar ha en fin r6-06 vit/röd och sälja? söker även en 08- då spelar färgen ingenroll
 
R6/R1-semester, någon? :)


Ett härligt minne från hojsemestern 2006 var med den då flong nya R6 -06:an är att jag fick köra på Salzburgring. Känns stort att ha fått köra på en av Europas verkligt historiska banor. Och inte en jävla bild har jag från den dagen!
 
R6/R1-semester, någon? :)
räknas 460mil fram och tillbaka till Isle Of Man för att titta på TT komplett med depåbesök hos proffsen? Jag nämner inga namn eftersom jag inte tror de vill figurera i amatörsammanhang men deras kille var, för några år sedan, Irish Superbike Champion och snubben till vänster var en av Hicky's killar som råkade gå förbi och började hjälpa till... :yoparty :hojraket
 

Bifogat

  • 20250605_181658.jpg
    20250605_181658.jpg
    2.2 MB · Visningar: 13
Back
Top