Nästan ett hojprojekt (MH RX50)

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A, 2004 MH RX50 (moped)
Idag hämtade jag och äldsta sonen upp vad som förhoppningsvis kommer bli hans inkörsport till motoriserad transport på två hjul:1000033153.jpg
En Motorhispania RX50 från 2004. En ovanlig moppe i Sverige, enligt car.info finns det bara 90 st och det är oklart hur många av dem som faktiskt finns kvar i livet.
Just denna var senast igång 2023. Steg 1 är nytt batteri och förgasarrengöring, så får vi se om den hoppar igång.
Kåporna är spruckna och repiga på sina ställen, men det mesta verkar finnas kvar i alla fall.

Jag vet att det egentligen inte är en motorcykel, men den är nästan som en sporthoj i trekvartsskala. Kolla bara här; USD-gaffel och stålomspunna bromsslangar. Sportigt!
1000033155.jpg
 
Last edited:
Moppen var minst sagt skitig, så idag drog jag ut moppen och gav den en duvning med WD40, såpvatten, pensel och högtryck.

Före:
1000033235.jpg
1000033236.jpg
1000033237.jpg

Efter:
1000033240.jpg
1000033241.jpg
Sedan slängde jag på mitt nyinköpta batteri och vred om nyckeln. Jag kunde konstatera att all verkar funka förutom lamporna.
Efter en liten paus för att lugna nerverna gav jag den så en dusch med startgas och tryckte på startknappen:
Succe!
För skojs skull lade jag på tanken för att se om den skulle tända på den 2 år gamla bensinen däri, men den gubben gick inte. Jag kunde inte ens se att den sög någon soppa till förgasaren så jag gissar att den är rätt igensatt efter stilleståndet.
 
Idag fick jag lite tid över. Sedan mitt senaste inlägg så har jag skruvat isär förgasaren och rengjort den.
Idag monterade jag tanken lite provisoriskt och slog i en liter tvåtaktsbensin. Mopeden har visserligen separatsmörjning, men eftersom jag inte visste om den funkade så tog jag det säkra före det osäkra. Jag lossade oljeslangen från förgasaren och ledde den till en separat behållare för att se om det kom någon olja från pumpen, och anslutningen på förgasaren pluggades.
1000035190.jpg

Efter lite sugande på vakuumslagen till bensinkranen så rann bensinen in i förgasaren. Kontakt!
Den verkar gå rejält magert eftersom den kräver full choke för att hålla sig vid liv. Jag sprayade startgas runt insuget utan att varvtalet ändrades så jag tror inte den drar tjuvluft.
Jag prövade att skruva in luftskruven 1/4 varv och det blev lite bättre inbillar jag mig. Istället för att pilla mer på luftskruven ska jag testa att höja huvudnålen ett snäpp, men det får vänta tills nästa gång.

Separatsmörjningen verkar också funka, det samlades lite tvåtaktsolja i sprayburkslocket under mina experiment. Dessutom lärde jag mig att lamporna som jag trodde var trasiga bara lyser när motorn är igång. En sak mindre att felsöka, således!
 
Diagnosticeringen fortsätter:
Jag testade att höja nålen lite för att se om den gick bättre, men det gjorde att den verkade gå för fett på kvarts-halvgas vilket är rimligt. Den verkar vara hyfsat rätt inställd i mellanregistret som den var, så jag har satt tillbaka nålen i mellanläget.

Det verkar nästan som att bensinkranen flödar för dåligt eftersom den går hyfsat bra ett tag och sedan dör, varefter den är svårt/omöjlig att starta om man inte fyller förgasaren genom att suga i vakuumslangen till kranen. Jag provade att starta den utan tanklock för att utesluta undertryck i tanken, utan någon skillnad.

Kanske lite mer bensin i tanken underlättar flödet, så nästa steg är att tanka upp den och återställa automatblandningen, eftersom jag har konstaterat att den funkar.

Om inte mer bensin hjälper så ska jag testa att byta bensinkran till en vanlig on/off eftersom de vakuumstyrda tydligen kan vara lite problematiska. Kranen som sitter på är rätt ny och filtret är rent, men man vet ju aldrig.
 
Mer bensin i tanken gjorde ingen skillnad, så jag bytte bensinkranen och det gjorde susen!
Den går bra utan choke på halvgas, men vid fullt spett vill den dö om jag inte ger choke samtidigt. Gissar att huvudmunstycket är för litet(?)

Med hjälp av choken kan jag rapportera att den toppar 75 på mätaren. På inhägnat område förstås.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top