Friluftstråden

Jag var sååå nära att klicka hem ett Hillberg Keron 4 gt för dryga fem papp... Men sinnade mig och funderade över hur ofta det skulle användas på riktigt. Är det sedan var bara en fjärdedel av nypris, det lockade ju. Men för egen del har jag min hammock och en massa Sea to Summit-prylar för att sova gott, så jag klarar mig. Spenderade 1,5 vecka ute för ca en månad sedan och det var behagligt trots bara några få plusgrader och ständig snålblåst.

Hjälp en amatör att hitta sovsäck!

Inte campat förutom nån sommarfestival på 25år. Är engagerad som ledare i friluftsfrämjandet för min dotters grupp (7åringar) och vi hade vårt första läger i helgen. Sov i egenbyggt vindskydd. Fy fan vad jag frös! 4-5grader hade vi som kallast denna regniga natt. Kändes som det blåste rakt igenom dragkedjan och snöret i huvudändan bara smulade sig när jag försökte dra åt det. Hade med mig några engångshandvärmare jag öppnade så fungerade det. Men den 30åriga sovsäcken hade visst gjort sitt.
Min dotter hade en sovsäck som inte var mer än 15år. Hon hade sovit bra, men frusit lite om fötterna. Visade sig vara ett hål i fotändan på den sovsäcken.

Så nu behöver vi hitta nya sovsäckar! I nuläget kommer de primärt att användas i Skåne under vår, sommar och höst, och en natt åt gången. Kommer bäras med på vandringar, men då bara dagsvandringar. Så jag tänker att vi inte borde behöva någon värstingsak, men vill ändå ha bra kvalite!

Är det lönt att köpa en barnsovsäck? Min dotter är redan 130cm, längst i klassen.
Vilka temperaturer ska man titta efter? Komforttemp, extrem eller vilken är viktigast?

Hur är sovsäckar från Fjällmark?

Kika på skapliga syntetsäckar. Komforten går ni efter.

Jag gillar Marmot sovsäckar, kolla på en med komforttemperatur på ca +5.

Handhavande: kryp ned i sovsäcken när man är varm efter ett gäng åkarbrasor/rask promenad. Lägger man sig frusen i en sovsäck då fortsätter man att vara frusen...
Efter natten, lufta sovsäcken öppen slängd över tältet eller liknande en kvart medan du gör frukost. Kroppsfukten vädras ut och du sover mycket bättre nästa natt. Tvätta sällan, vädra ofta.

Med vänlig hälsning,

Handhavande: kryp ned i sovsäcken när man är varm efter ett gäng åkarbrasor/rask promenad. Lägger man sig frusen i en sovsäck då fortsätter man att vara frusen...

Jag brukar värma den genom att ligga ovanpå sovsäcken en stund innan jag klär av mig och kryper ner i den.
Det är nog inte en bättre lösning men lite bekvämare.

Jag har en dunsäck, inte så mycket att jämföra med men väldigt nöjd. Är en Marmot om jag minns rätt. Läste på hyfsat när jag köpte den 2018. Generellt gillar jag dun.
Köpte en Haglöfs eller liknande till grabben för ca 399 när han var fem eller sex, den fungerar nog fortfarande när han är tio.

Det var först efter 1-2h jag började frysa, när det började regna, och luften snabbt blev kallare.
Men tackar ändå för tipsen om att inte lägga sig kall! Någon jag glömt sen man själv var frilufsare.

Marmot har jag missat (noll koll på sovsäcksmärken) men dessa verkar riktigt vettiga. Framförallt vikt i förhållande till komforttemperaturen jämfört med de jag tittat på innan.
Är där stor skillnad om där är komforttemperatur +5 eller 0 grader?

Jag kör en billig sommarsäck från stadium. Tror den är från 2008. Har också med ett reselakan från Haglöfs Har ett till men det börjar lukta rätt fort. Gör rätt mycket när tempen sjunker till några få plus. Används mest på mc-semester och då har jag ju även ullunderställ att ta till. Brukar ha ett oar tunna ullstrumpor på. Blir man för varm åker de av.

Allt detta tillämpade dottern när de skulle sova i egna vindskydd med skolan. Komplett med beanie och liggunderlag. Kompisar kom med påslakan i en plastpåse och liknande. Några led rejält denna riktigt sura och råkalla natt. Hon märkte inget eftersom hon trynade som en gri…liten ängel. Hennes sovsäck är ännu tunnare men lagerpålagerpålager ger komfort! Gillar kompakta prylar som ger flexibilitet. Tror aldrig jag frusit med dessa grejer men har bara tältat ner till nollan. Troligen inget för polarexpeditionen…

Biltemas glatta, pedagogiska, kulörta packpåsar har dessvärre utgått ur sortimentet och jag har bara 2 kvar. Någon som har tips på liknande? Uppskattade dessa.

Edit;
Hittade. Dyrare och färre men probläämät löst.
E03C51BF-D219-465B-9D50-8183B001DCA6.pngE03C51BF-D219-465B-9D50-8183B001DCA6.png

Last edited:
Minst lika viktigt att ha rätt sovsäck är att ha rätt liggunderlag. Liggunderlag är det som isolerar från markkylan och i och med att man har sovsäcken mellan sig och marken är isoleringen i säcken komprimerad och isolerar således mindre.

Minst lika viktigt att ha rätt sovsäck är att ha rätt liggunderlag. Liggunderlag är det som isolerar från markkylan och i och med att man har sovsäcken mellan sig och marken är isoleringen i säcken komprimerad och isolerar således mindre.
Föreslår även där dun, Mountain Hardware

Förmodligen de viktigaste

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk

Jag har någon gammal brittisk militär dunsovsäck som funkar bra ner till ca tio plusgrader. Sedan blir man lite småruggig om det går ner längre. Det är ungefär som med kronans vintersäck, bekvämt är inte detsamma som uppmärkta grader (det handlar mer om överlevnad ). Men en värmerock över och ett bra liggunderlag gör att det går bra ner till nollan utan problem.

Kör med två olika liggunderlag. Ett 10cm från Jula för ca 400:- som är jättebekvämt med något tungt. Har sedan ett Sea to Summit för 2500:- som är lika bekvämt, men isolerar bättre och väger hälften. Samt att det troligen håller längre. Sover kungligt med dessa.

Hade ett vanligt liggunderlag och sen ett urberg självuppblåsande ovanpå. Underifrån upplevde jag ingen kyla. Det hade jag koll på och skaffade nu nytt/bättre än jag hade innan.

Hur är haglöfs sovsäckar i kvalite?
Lutar åt att inte lägga för mycket pengar på en syntetsäck, för att istället köpa dun om jag fastnar för det börjar sova ute mer utöver våra lägerträffar.

Kolla på Urbegs på Outnorth.
Inte de minsta säckarna men välgjorda och behagliga material. Samma med liggunderlag, kör med deras uppblåsbara, R värde runt 4, fungerar vår sommar och höst.
Inga proffs grejer men funktionella och håller dig varm.
1000014041.jpg

XXL varuhusen brukar nästan alltid ha någon säck till riktigt bra pris. Ibland är det en Haglöfs som är på bra rabatt, Ibland en Bergans och Ibland något annat.
Had jag varit på jakt efter en till säck hade jag nog åkt dit för att klämma och känna på denna.

Min fru har en helsport sovsäck. Jag har provat den vid ett par tillfällen och gillar den.
Själv har jag två olika Haglöfs, en superkompakt McKinley och en Caravan från 80-talet.

XXL varuhusen brukar nästan alltid ha någon säck till riktigt bra pris. Ibland är det en Haglöfs som är på bra rabatt, Ibland en Bergans och Ibland något annat.
Had jag varit på jakt efter en till säck hade jag nog åkt dit för att klämma och känna på denna.

Min fru har en helsport sovsäck. Jag har provat den vid ett par tillfällen och gillar den.
Själv har jag två olika Haglöfs, en superkompakt McKinley och en Caravan från 80-talet.

Ser ut som en vettig säck för pengen. Helsport brukar sätta sitt märke på bra grejor.

OBS att längden kan vara kort för en vuxen man. Å andra sidan skall man inte ha alldeles för lång säck heller.

Med vänlig hälsning,

Nu kollade jag... En sån här är det. Köpt på 90-talet. Softie 12.

Jag slängde ju lite fällknivar. Ville inte dom handla i fel händer hihi
Men den här behöll jag🤪
Boken för övrigt var min första Läckberg. Och sista. Bara massa manshat IMG_0855.jpeg

Nu kollade jag... En sån här är det. Köpt på 90-talet. Softie 12.

Till Snugpak kan du köpa en tillsats om du blitt fet som gubbe eller om man vill ha en innersäck o ha fluffet i behåll utan att det blir korvskinn.

En sovsäckbitstårta som man sätter i dragkedjorna som gör den vidare

Heter expender panel eller så - goggla

IMG_1817.jpeg
Igår var det premiär för mitt tvåmans ForBikers.
Jag skrattade till för det gick så jäkla snabbt.
Jo jo 10-30-sekunderstält.
Idag tog jag tid. Startade tidtagningen, tre steg till den oöppnade väskan. Ut med tält i normal takt. Fjånga upp det, greppa sex tältpinnar och på med hatten, gå och stäng av tidtagningen. 2:45 sen är det bara att flytta in. Det går ännu fortare utan tidtagningsmomentet. Och om man bara har sex pinnar i påsen. Och om man skyndar sig.
Det är dessutom lätt att få ner tältet i väskan igen.
Med tremansvarianten tar det längre tid. Den 3-4-delade pinnen som håller upp absiden tar tid att trä igenom även om alla kanter är avfasade (aluminiumhylsorna mellan varje del av pinnen).
Att få ner tältet i väskan har varit en kamp. Ingen tältduk mellan benen som ska vikas ihop. Lite tyngre och lite bredare på hojen. Men större, vilket har varit skönt.

Bägge går ju att tjonga upp, sätta på hatten och flytta in. Inga tältpinnar om det är brådis. Absidpinnen kan man vänta med om det krisar. Nu har jag bara rest tält i duggregn en gång. Morgonen efter rev jag tältet i duggregn. Inga problem.

IMG_3626.jpeg
Fruktansvärda minnen av duggregnet. Å inte torkade tvätten heller. 🙂

Det lilla supersnabba är mitt favvotält.
Beg, nyskick, 900 spänn. 👍

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...