Kawasaki KLE500 synpunkter och åsikter

Det funkar precis hur bra som helst med dylika däck även på grus. I lera kan det vara annat men då krävs ändå HELT andra däck än TKC70 och liknande som mest ”ser ut”.

Kul med KLE!


Med vänlig hälsning,
 
IMG_1557.jpeg

Jodå, det går att åka grusväg med släta däck. Särskilt på så fina grusvägar som denna. Jag tycker att fjädringsvägen begränsar när det blir gropigt. Å inte vill jag att finhojarna ska bli blästrade heller.

Jag har ju kört mycket vinter och grus på traildäck och TKC80. TKC80 på leriga skogsvägar var ingen höjdare. Å andra sidan är det sällan några längre sträckor med lera. Ett däck som fö varit dissat här inne men är ändå populärare än någonsin. Jo ett däck som ”ser ut”. Och ja däck är en kompromiss särskilt när det gäller livslängd och grepp på blöta grusvägar.


IMG_1968.jpeg
Landsvägsdubbat hjälper inte ett piss i snö. Sen tyckte jag nog att det var lite halt på asfalt. Föredrar odubbat.


IMG_1860.jpeg
Valde däck efter utseende. 😎
Funkade skitfint på asfalt med lite grus.
18” fram.
 
Idag ägnade jag en himla massa tid till att bygga en ny insats till den befintliga ”dB-killern”. Den förra var inte tillräcklig. Insats i insatsen alltså.
Lågprisborrar i rostfritt stål… kunde lika gärna vänt dom åt fel håll. Tre nästan kompletta satser 2-5 mm. Stipstift, Dremel, hela programmet. Trägen vinner. Jo jag har Karlebo handbok. Skärhastighet var inget mina borrar brydde sig om.

Ryggan, nycklar, verktyg och the insats. Nyfiken på ljudet såklart. Då passar inte nycklarna. Fel nycklar. TDMens är nästan identiska. Bara nästan. Ljudet då?!
Stånka hem igen lätt irriterad? Nä kom ju på att det inte är ett straff att köra TDM900. En sväng på den till affärn. 🙂 Å sen KLEn.

Japp, man är ljudtekniker också. Nu låter den rimligt. Den låter och den går att köra tyst men inte kvävd.
En ”arbetare” en bit ifrån Återvinningen morsade och log. En annan där uppe samma sak. Visst dom är trevliga där i Östberga. Morsar dom glatt på bilister också?
En snubbe på ett obevakat övergångsställe vinkade förbi mig. En brud, ca 30, på Mäster Samuelsgatan vid ett annat obevakat log stort och vinkade förbi mig. Då hade jag ångan uppe över tidigare farthinder men var på väg att stanna innan sådär fränt ni vet. Jag vinkade också glatt sådär som vi Stockholmare gör inne i city.

Kanske är det såhär för alla hela tiden.

Nåja, KLEn låter bra nu. Snart ska jag provpacka. Hårda eller mjuka packväskor, tre olika topboxar att välja på. KLEn har väldigt liten tank att ha väska på. Å jag har bara en för stor. Kollat utbudet men hittar ingen.

IMG_1748.jpeg

Touring utan tankväska är väl inte touring? Det ska vara bökigt att tanka. Har inte BMW en elknapp till tanklocket? Jo det har dom. Rätt åt dom!

Bättre väder hemma än i Norge nästa vecka. Norge ska vara som i broschyren!

Ytterligare en kul grej var att jag åkte bakom en XTZ750 på Kungsholmen idag. Kul för att jag gillar dom, för att dom är sällsynta och för att jag ville ha en men att jag är helnöjd med min 500a. Kul att se en.

Jag frågade vår skrot efter ett kylarskydd men dom hade inget. Man får väl slöjda själv.
Varför tar man bort sitt kylarskydd? Älgkrock?

Jo just det, kedjelås med clips. Man byter bakdrev, kedjan blir för lång. Man kapar kedjan och monterar tillbaka kedjelåset. Iofs med två nya o-ringar. Å fett.
En liten nostalgitripp att kapa och montera tillbaka. Dödsclipset verkade spänstigt.

Nya kedjan kommer imorrn. Hoppas jag får ett kedjelås med clips!

Min z750-4 har en 630-kedja. Med clips. Har alltid haft clips på de kedjorna under 12.000 mil. 74 originalhästar kräver 630.
Min z750 twin har nitlås. Nån 5**-kedja.
 
Idag ägnade jag en himla massa tid till att bygga en ny insats till den befintliga ”dB-killern”. Den förra var inte tillräcklig. Insats i insatsen alltså.
Lågprisborrar i rostfritt stål… kunde lika gärna vänt dom åt fel håll. Tre nästan kompletta satser 2-5 mm. Stipstift, Dremel, hela programmet. Trägen vinner. Jo jag har Karlebo handbok. Skärhastighet var inget mina borrar brydde sig om.

Ryggan, nycklar, verktyg och the insats. Nyfiken på ljudet såklart. Då passar inte nycklarna. Fel nycklar. TDMens är nästan identiska. Bara nästan. Ljudet då?!
Stånka hem igen lätt irriterad? Nä kom ju på att det inte är ett straff att köra TDM900. En sväng på den till affärn. 🙂 Å sen KLEn.

Japp, man är ljudtekniker också. Nu låter den rimligt. Den låter och den går att köra tyst men inte kvävd.
En ”arbetare” en bit ifrån Återvinningen morsade och log. En annan där uppe samma sak. Visst dom är trevliga där i Östberga. Morsar dom glatt på bilister också?
En snubbe på ett obevakat övergångsställe vinkade förbi mig. En brud, ca 30, på Mäster Samuelsgatan vid ett annat obevakat log stort och vinkade förbi mig. Då hade jag ångan uppe över tidigare farthinder men var på väg att stanna innan sådär fränt ni vet. Jag vinkade också glatt sådär som vi Stockholmare gör inne i city.

Kanske är det såhär för alla hela tiden.

Nåja, KLEn låter bra nu. Snart ska jag provpacka. Hårda eller mjuka packväskor, tre olika topboxar att välja på. KLEn har väldigt liten tank att ha väska på. Å jag har bara en för stor. Kollat utbudet men hittar ingen.

View attachment 515543

Touring utan tankväska är väl inte touring? Det ska vara bökigt att tanka. Har inte BMW en elknapp till tanklocket? Jo det har dom. Rätt åt dom!

Bättre väder hemma än i Norge nästa vecka. Norge ska vara som i broschyren!

Ytterligare en kul grej var att jag åkte bakom en XTZ750 på Kungsholmen idag. Kul för att jag gillar dom, för att dom är sällsynta och för att jag ville ha en men att jag är helnöjd med min 500a. Kul att se en.

Jag frågade vår skrot efter ett kylarskydd men dom hade inget. Man får väl slöjda själv.
Varför tar man bort sitt kylarskydd? Älgkrock?

Jo just det, kedjelås med clips. Man byter bakdrev, kedjan blir för lång. Man kapar kedjan och monterar tillbaka kedjelåset. Iofs med två nya o-ringar. Å fett.
En liten nostalgitripp att kapa och montera tillbaka. Dödsclipset verkade spänstigt.

Nya kedjan kommer imorrn. Hoppas jag får ett kedjelås med clips!

Min z750-4 har en 630-kedja. Med clips. Har alltid haft clips på de kedjorna under 12.000 mil. 74 originalhästar kräver 630.
Min z750 twin har nitlås. Nån 5**-kedja.
Kör BMW Keyless hallå..ingen elknapp där...eller?:va Du ser fattar fortfarande det där jävla tanklocket efter ett antal år :) Kul hoj Björne! Vi som strävar bakåt :hjarta:krama
 

16:34 tankningen. Elektronisk tanklock. Fan va bra! 🙂

Jag strävar inte bakåt, jag har alltid varit här bak.
Nu har jag en hoj med choke på styret. Idag var det lite kallt. Motorn stannade tre gånger innan jag vred lite på choken.
Att det är så kallt nu för tiden. Det snöar i tjocka Norge. Annars hade jag åkt dit imorrn. Det är klimatförändringarna va? Jag har hört att allt ska bli sämre.

Ni med nya och moderna hojar verkar vara glada för dom. Jätteglada. Fast ni lägger band på er va?

Jag kollade lite slött på xl125. Det vore nåt att fläska runt i Norge med. Fanns få och absolut inte prisvärda. Snällt körda när de alltid kommer sist? Nä. Sen xl250 och xt350 men då är det ingen sport längre. En KLE är i alla fall stor nog. Och fortfarande väldigt lättkörd. Å kul. Å…
 

16:34 tankningen. Elektronisk tanklock. Fan va bra! 🙂

Jag strävar inte bakåt, jag har alltid varit här bak.
Nu har jag en hoj med choke på styret. Idag var det lite kallt. Motorn stannade tre gånger innan jag vred lite på choken.
Att det är så kallt nu för tiden. Det snöar i tjocka Norge. Annars hade jag åkt dit imorrn. Det är klimatförändringarna va? Jag har hört att allt ska bli sämre.

Ni med nya och moderna hojar verkar vara glada för dom. Jätteglada. Fast ni lägger band på er va?

Jag kollade lite slött på xl125. Det vore nåt att fläska runt i Norge med. Fanns få och absolut inte prisvärda. Snällt körda när de alltid kommer sist? Nä. Sen xl250 och xt350 men då är det ingen sport längre. En KLE är i alla fall stor nog. Och fortfarande väldigt lättkörd. Å kul. Å…
Haha!..Det är skitbra! Jodå Björne det va bättre förr Punkt Slut. Men jag är inte bitter! :hjarta
 
Kedjan blev för lång med tre kugg mindre bak. Kanske går att kapa.
Jodå, du slipar bara ner ett par nitar med vinkelslip eller dremel, börja ta bort en länk i taget så det inte blir för kort. Se till att sätta tillbaka gummiringarna infettade (om du har en o-ring kedja) och kläm på länklåset. Jag brukar köpa DIDI-kedjor, samma som sitter på KTMs endurohojar.
 
Jodå, du slipar bara ner ett par nitar med vinkelslip eller dremel, börja ta bort en länk i taget så det inte blir för kort. Se till att sätta tillbaka gummiringarna infettade (om du har en o-ring kedja) och kläm på länklåset. Jag brukar köpa DIDI-kedjor, samma som sitter på KTMs endurohojar.
Tack, jag gjorde det igår. Med några nya o-ringar och fett. 👍
 
Bytte bromsvätska fram förra veckan och bak idag.
IMG_1753.jpeg
Det finns modernare, krångligare och dyrare lösningar när man ska byta bromsvätska. Det kan ni hålla på med.
Billigt, lätt och roligt duger åt mig.

Kollade det andra tändstiftet idag. Jag ville ju inte riskera att det också gängar ur sig. Det var åtdraget som tur var. Drog det en mm typ.
Det första då, det som gängade ur sig? Var det gängpaj, var det påväg att gänga ur sig igen? Nä. Jag drog även det en mm till. Nu kan jag glömma detta och återkomma om 6000 mil eller så. Stiften är ju nya.

IMG_1756.jpeg
Min insats inne i ”dB-killern”. Det ljusbruna är expoxi. Vill att det ska sitta ihop länge.


IMG_1759.jpeg
❤️❤️❤️❤️❤️
 
Bytte bromsvätska fram förra veckan och bak idag.
View attachment 515746
Det finns modernare, krångligare och dyrare lösningar när man ska byta bromsvätska. Det kan ni hålla på med.
Billigt, lätt och roligt duger åt mig.

Kollade det andra tändstiftet idag. Jag ville ju inte riskera att det också gängar ur sig. Det var åtdraget som tur var. Drog det en mm typ.
Det första då, det som gängade ur sig? Var det gängpaj, var det påväg att gänga ur sig igen? Nä. Jag drog även det en mm till. Nu kan jag glömma detta och återkomma om 6000 mil eller så. Stiften är ju nya.

View attachment 515747
Min insats inne i ”dB-killern”. Det ljusbruna är expoxi. Vill att det ska sitta ihop länge.


View attachment 515750
❤️❤️❤️❤️❤️


Du ser ut att ha tajmat ditt bromsvätskebyte ganska bra.
Grattis till en KLE i vettig, rent av snygg färgsättning. Det finns andra varianter...
 
Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back
Top