Dagens bild

Blev gruskörning efter jobbet, passerade Flakasand och konstaterade att det är snart 19 år sen jag stod på en scen nere på stranden och lirade blues.

20250523_153452.jpg20250523_153514.jpg20250523_153543.jpg

Sen åkte jag till grusvägar till jaktkojan men tyvärr var skjutfältet i Lomben stängt, ingen skjutning enlig hemsidan utan säkert bara för att spara på vägarna. Blev lite större vägar grus vägar och lite asfalt då det känns korkat att runda bommen in på fältet om dom skulle vara där.

20250523_165922.jpg

Samband.
Den längst upp fick agera tröstkärra när den längst ner saknar delar.

En gaswire, ett gäng små skruvar och en kåpdel men sen så borde den ju vara komplett.
Bara att få ihop, hoppas att motorn fungerar och bryta ihop en skvätt om den inte gör.
Men något ska man väl göra på kvällarna?
IMG_20250524_142020.jpgIMG_20250524_165537.jpg

Oljebyte inför resan till Älvdalen. Upptäckte att K&N oljefilter med 17mm yttre mutter är precis lagom långt så att det tar i slädens lilla motorskydd 😡 Nu sitter skyddet i spänn mot oljefiltret (inga jättekrafter, bara lite lagom dikt an). Det ligger absorbtionsduk under spilloljedunken 👍

1000014020.jpg

Fick ett ryck att försöka räta ut GPR burkarna som en tidigare ägare provat något med.

PXL_20250523_180806730.jpg
PXL_20250523_180810660.MP.jpg

Sekt jävla veck, småbugglorna närmare ändan gick med kulhammare.
Stormtändare och sedan in med kofoten fungerar....

PXL_20250523_193040265.jpg

Bättre blir det, men har nog att göra någon kväll till innan det är vackert...

PXL_20250523_193807344.jpg

Och sen finns det en till också.... :näsblod

Premiär med kompressor hojen för säsongen, en kort sväng till "stugan" jag köpte i höst. Varit och fixat lite där och satt igång vattnet och sånt.

20250525_144358.jpg

Härlig miljö, Låångt frå Hornsgatan 👍

101.3 mil enligt google maps, postar väl en till bild från idag som är på vår andra stugan sett från infarten till den ny införskaffade stugan.

Den stugan står 25 m från älven där det är en fors och var aldrig tänkt att byggas men då det lite slumpartat gick att få ett bygglov så blev det stugbygge för 16 år sen.

Lite samma med stugan jag köpte i höst jag blev tillfrågad om jag var intresserad och att jag skulle fundera på ett pris. Jag gav ett "skambud" med tillägget att det är vad min ekonomi tål så jag har full förståelse om du säljer till nån annan. Var helt inställd på att jag inte skulle få köpa den för men ägaren sa bara det var det jag ville ha så nu har vi två stugor med "hyfsade" lägen.

20250525_142621.jpg

Premiär med kompressor hojen för säsongen, en kort sväng till "stugan" jag köpte i höst. Varit och fixat lite där och satt igång vattnet och sånt.

View attachment 515679
Det går inte att klaga på husets läge med den utsikten. Har du någon uteplats/altan också åt andra sidan av huset mot vattnet? Känns som det skulle vara klockrent att sitta på kvällen och grilla mot vattnet.

Jag kanske börjar bli gammal men senaste tiden har jag gått och funderat på att köpa någon liten stuga nära skogen

Det går inte att klaga på husets läge med den utsikten. Har du någon uteplats/altan också åt andra sidan av huset mot vattnet? Känns som det skulle vara klockrent att sitta på kvällen och grilla mot vattnet.

Jag kanske börjar bli gammal men senaste tiden har jag gått och funderat på att köpa någon liten stuga nära skogen

På den nyare stugan vid älven är det inglasad altan hela framsidan av stugan som är mot älven, finns även en altan på uthuset som även innehåller bastu. På det äldre huset är det bara altan på framsidan från älven men jag har lite planer på att bygga ihop den befintliga med en altan som går runt huset på norra sidan som man ser på bilden då det blir bäst utsikt över älven. Helst hade man velat ha den runt på södra sidan men där blir det trångt och instängt mot grannens uthus.

På den nyare stugan vid älven är det inglasad altan hela framsidan av stugan som är mot älven, finns även en altan på uthuset som även innehåller bastu. På det äldre huset är det bara altan på framsidan från älven men jag har lite planer på att bygga ihop den befintliga med en altan som går runt huset på norra sidan som man ser på bilden då det blir bäst utsikt över älven. Helst hade man velat ha den runt på södra sidan men där blir det trångt och instängt mot grannens uthus.
Hur är myggläget där vid älven på sommaren ? Men Norrlänningar är kanske immuna ?

Hur är myggläget där vid älven på sommaren ? Men Norrlänningar är kanske immuna ?

Hyggligt bra, alltså inte så jätte mycket mygg. Är ganska öppet runt omkring stugorna och vattnet strömmar ganska bra så det är nog också en fördel mot att ha stillastående vatten att kläcka mygg i. Sen är inte jag så känslig mot mygg, gillar väl inte dom men brukar inte heller hålla på med myggmedel utan det är bara att härda ut.

Hyggligt bra, alltså inte så jätte mycket mygg. Är ganska öppet runt omkring stugorna och vattnet strömmar ganska bra så det är nog också en fördel mot att ha stillastående vatten att kläcka mygg i. Sen är inte jag så känslig mot mygg, gillar väl inte dom men brukar inte heller hålla på med myggmedel utan det är bara att härda ut.
Med andra ord som jag anade: Norrlänningar är nästan immuna ( i varje några). Grattis !

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!