Styrändspeglar

Sebbo

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2023
Hoj
2022 yamaha mt07
Hej!
Jag har precis köpt mig en Suzuki GSXS1000 årsmodell 2019.
Men jag vill byta orginal speglarna till eftermarknads speglar.
Jag hittade ett par billiga som jag tänkte börja med för att se om det är någon som jag gillar och fungerar praktiskt.
Köpte ett par budget av märket SNELL (bifogar bild)😊
Problemet är att vikterna/styrändar som följde med passar inte och samma sak gäller dem som sitter orginal på hojen.
Skulle behöva nya eller om någon som har samma eller haft samma modell som känner till någon lösning?
Har sett att flera har just såna speglar på just GSXS1000 och hoppas på att några kanske hänger på detta forum🙏🏼

Har även pratat med Hojstyling men dem har inga styrändar som passar..

Tacksam för hjälp.
 

Bifogat

  • PXL_20250519_201000477.jpg
    PXL_20250519_201000477.jpg
    1 MB · Visningar: 19
  • PXL_20250519_200927205.jpg
    PXL_20250519_200927205.jpg
    1.8 MB · Visningar: 18
Hej!
Jag har precis köpt mig en Suzuki GSXS1000 årsmodell 2019.
Men jag vill byta orginal speglarna till eftermarknads speglar.
Jag hittade ett par billiga som jag tänkte börja med för att se om det är någon som jag gillar och fungerar praktiskt.
Köpte ett par budget av märket SNELL (bifogar bild)😊
Problemet är att vikterna/styrändar som följde med passar inte och samma sak gäller dem som sitter orginal på hojen.
Skulle behöva nya eller om någon som har samma eller haft samma modell som känner till någon lösning?
Har sett att flera har just såna speglar på just GSXS1000 och hoppas på att några kanske hänger på detta forum🙏🏼

Har även pratat med Hojstyling men dem har inga styrändar som passar..

Tacksam för hjälp.
Vad är det som gör att styrändarna du fått med inte passar? Borde vara att de har för liten eller för stor diameter. Vilket är det och hur mycket fel är det (x mm för stora eller för små)
 
Vad är det som gör att styrändarna du fått med inte passar? Borde vara att de har för liten eller för stor diameter. Vilket är det och hur mycket fel är det (x mm för stora eller för

Dem som följde med är någon mm för stora, så dem sitter inte helt tight. Kanske kan lösa det med någon bricka så att dem kommer ut något. Sen behöver jag köpa en längre skruv för den som följer med är för kort.

Sen är jag även lite osäker på hur det kommer upplevas med vibrationer, för orginal är mycket tyngre. Men det får bli nästa problem isåfall.

Tack för snabbt svar förresten👍
 
Hej!
Blir lite undrande när du säger att originalstyrändarna inte heller passar....
Är det så?
 
Dem som följde med är någon mm för stora, så dem sitter inte helt tight. Kanske kan lösa det med någon bricka så att dem kommer ut något. Sen behöver jag köpa en längre skruv för den som följer med är för kort.

Sen är jag även lite osäker på hur det kommer upplevas med vibrationer, för orginal är mycket tyngre. Men det får bli nästa problem isåfall.

Tack för snabbt svar förresten👍
Låter lite konstigt - är det inte "pluggar" som sätts in i styrändarna? Om de är för stora borde du inte kunna montera alls
 
Dem som följde med är någon mm för stora, så dem sitter inte helt tight. Kanske kan lösa det med någon bricka så att dem kommer ut något. Sen behöver jag köpa en längre skruv för den som följer med är för kort.

Sen är jag även lite osäker på hur det kommer upplevas med vibrationer, för orginal är mycket tyngre. Men det får bli nästa problem isåfall.

Tack för snabbt svar förresten👍
Styren har mer eller mindre alltid samma diameter, vad menar du med att dom är för stora så att dom inte sitter tight? Med den formuleringen låter det ju som något du försöker montera utanpå styret.

Fota lite mer, framförallt på styret med nya och gamla vikterna.
 
Menar du att ringen som fäster runt pinnen som skruvas in i styret inte sitter dikt an handtagen, utan att du har en springa mellan?
Isåfall är detta korrekt, det ska vara ett gap där. Gasen ska kunna röra sig fritt.
 
Slänger in en fråga då den berör ämnet:
Som TS så är min plan att förse min CB1000R med styrändspeglar men jag blir fan inte klok på hur jag ska plocka bort de gamla styrvikterna...?
Sitter en Philips-skruv i änden och det spelar ingen roll hur mkt jag än skruvar så händer det inte ett jota?!
Vad gör jag för fel??
:huvet


(u'säkta trådkapningen)
 
Slänger in en fråga då den berör ämnet:
Som TS så är min plan att förse min CB1000R med styrändspeglar men jag blir fan inte klok på hur jag ska plocka bort de gamla styrvikterna...?
Sitter en Philips-skruv i änden och det spelar ingen roll hur mkt jag än skruvar så händer det inte ett jota?!
Vad gör jag för fel??
:huvet


(u'säkta trådkapningen)
De verkar se ut såhär:
1747812162925.png

EDIT: Jag vet att jag sett folk slita ur såna här eller liknande med draghammare, då slipper man få av handtagen (som ofta dör av detta) men å andra sidan så demolerar man den där plåtbiten så att det inte går att återmontera vikterna. Gungor/karusell.
 
Det är ganska fin gänga på Hondas philipsskruv, så man får skruva en del innan klumpen lossar, sen börjar det roliga..
Jävligt dum lösning av Honda det där. Enbart gjord för att förenkla produktionen utan minsta tanke på oss som vill modda och fixa. :)
 
Last edited:
Tack för alla svar!
Jag tänker ta foto på vad jag menar för att sedan bifoga bilderna här.
Förstår att det inte är helt lätt att förstå vad jag skrivit/menar😂
Jag återkommer!
 
De verkar se ut såhär:
View attachment 515460

EDIT: Jag vet att jag sett folk slita ur såna här eller liknande med draghammare, då slipper man få av handtagen (som ofta dör av detta) men å andra sidan så demolerar man den där plåtbiten så att det inte går att återmontera vikterna. Gungor/karusell.
Tack för bilden - uppskattas verkligen!
Så om jag fattat instruktionerna rätt så måste jag alltså ha av handtagsgummit för att kunna komma åt "hole" och "tab" och därmed låsa skiten för att kunna dra åt (spänna vilket jag är ute efter) eller lossa på styrändsvikten.
Blir lite kontraproduktivt då jag vill spänna åt den för att jag - i likhet med TS - köpt samma speglar som honom men använder mig inte av styrändsanslutningen utan den som man fäster mellan gummit och styrändsvikten.
Kruxet är att den bara snurrar då jag inte kan spänna åt styrändsvikten...
:censored
 
Tack för bilden - uppskattas verkligen!
Så om jag fattat instruktionerna rätt så måste jag alltså ha av handtagsgummit för att kunna komma åt "hole" och "tab" och därmed låsa skiten för att kunna dra åt (spänna vilket jag är ute efter) eller lossa på styrändsvikten.
Blir lite kontraproduktivt då jag vill spänna åt den för att jag - i likhet med TS - köpt samma speglar som honom men använder mig inte av styrändsanslutningen utan den som man fäster mellan gummit och styrändsvikten.
Kruxet är att den bara snurrar då jag inte kan spänna åt styrändsvikten...
:censored
Inga problem. Det är rätt uppfattat att gummit på kopplingssidan måste av om man vill ta bort den interna vikten intakt. Andra sidan är ju mycket lättare tack vare trottelröret. Givet att Honda inte har någon specialare för det också.

Sen måste något vara fel om det inte går att dra åt sakerna. Skruven ska inte kunna bottna om den är original och inre vikten ska definitivt inte kunna rotera om "tab" är intakt.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top