Hur många mil körde du i dag?

Nu håller det här på att utvecklas till en tekniktråd, beklagar det!
Kände på hojen i morse. Ettan gick i, tvåan var helt stum. Inget hände när jag försökte.

Så det blev samtal med försäkringsbolaget, SOS International och bärgning till verkstad. Väl på plats fungerade alla växlarna utan problem. Jo, du läste rätt. På hotellets parkering hade jag en växel, efter bärgning hade jag sex växlar. Gör om det den som kan!

Hur. I. Hela. H-vete. Kan. Det. Bli. Så?
Man blir ju trött….

En vild gissning: Något hade hängt sig igår? 38 mil i sommarvärme. En del kökörning. Stillastående i +29. Växel efter växel försvann p g a ”något”. Övervarm olja? ”Något” hängde sig.

På den skakiga resan med bärgaren (den var rätt skakig) skakade detta ”något” loss och vips hade jag sex växlar igen.

En ren spekulation såklart, fast jag kommer inte på något bättre just nu.
Får se hur det går i morgon. Jag har sparat numret till SOS International ifall det blir strul igen.

View attachment 515438
Detta har jag jag följt och håller tummar och tår. Underbart inlägg😘
 
Nu håller det här på att utvecklas till en tekniktråd, beklagar det!
Kände på hojen i morse. Ettan gick i, tvåan var helt stum. Inget hände när jag försökte.

Så det blev samtal med försäkringsbolaget, SOS International och bärgning till verkstad. Väl på plats fungerade alla växlarna utan problem. Jo, du läste rätt. På hotellets parkering hade jag en växel, efter bärgning hade jag sex växlar. Gör om det den som kan!

Hur. I. Hela. H-vete. Kan. Det. Bli. Så?
Man blir ju trött….

En vild gissning: Något hade hängt sig igår? 38 mil i sommarvärme. En del kökörning. Stillastående i +29. Växel efter växel försvann p g a ”något”. Övervarm olja? ”Något” hängde sig.

På den skakiga resan med bärgaren (den var rätt skakig) skakade detta ”något” loss och vips hade jag sex växlar igen.

En ren spekulation såklart, fast jag kommer inte på något bättre just nu.
Får se hur det går i morgon. Jag har sparat numret till SOS International ifall det blir strul igen.

View attachment 515438
Jag säger grattis till ett självläkande fel. Hoppas det håller hela vägen hem, minst.
 
Nu håller det här på att utvecklas till en tekniktråd, beklagar det!
Kände på hojen i morse. Ettan gick i, tvåan var helt stum. Inget hände när jag försökte.

Så det blev samtal med försäkringsbolaget, SOS International och bärgning till verkstad. Väl på plats fungerade alla växlarna utan problem. Jo, du läste rätt. På hotellets parkering hade jag en växel, efter bärgning hade jag sex växlar. Gör om det den som kan!

Hur. I. Hela. H-vete. Kan. Det. Bli. Så?
Man blir ju trött….

En vild gissning: Något hade hängt sig igår? 38 mil i sommarvärme. En del kökörning. Stillastående i +29. Växel efter växel försvann p g a ”något”. Övervarm olja? ”Något” hängde sig.

På den skakiga resan med bärgaren (den var rätt skakig) skakade detta ”något” loss och vips hade jag sex växlar igen.

En ren spekulation såklart, fast jag kommer inte på något bättre just nu.
Får se hur det går i morgon. Jag har sparat numret till SOS International ifall det blir strul igen.

View attachment 515438
Det är klart att någon metallflisa kan lägga sig i mekanismen, och sedan vibrera lös, och lägga sig på oljepluggen, men det låter väldans mysko.
 
Tack för goda råd! Men det är inget som tar emot exteriört. Önskar det hade varit så enkelt.

Det började med att växelpedalen kände lite konstig, hojen växlade väldigt hårt. Jag tänkte på det lite men kom inte på något egentligt skäl till fenomenet. Nästa steg i (den negativa) utvecklingen var att pedalen flera gånger var stum. Den ska ju fjädra tillbaka efter genomförd växling, men gång på gång gjorde den inte det. Detta gav mig ännu mer huvudbry. Och så på kvällen igår när jag rullade in i Trier så gick det inte att få i trean, alls. Och sista metrarna till hotellet fick jag inte ens i tvåan.

TUR i oturen att detta sista steg kom när jag hade 100 meter kvar, och inte ute i spenaten någonstans!

Jag talade med en vän som är mc-mekaniker som har jobbat på Kawasakiverkstad(!) och han tror bergsäkert på att en eller två fjädrar har sagt upp sig. Inte helt ovanligt på Kawasaki enligt honom. Det är inte så komplicerat egentligen, men kräver såklart verkstad. Så nu väntar jag på bärgare (kan inte köra långt över än en halvmil på ettan) och så får vi se hur detta slutar.

Bild på tänkbara syndare! :)

View attachment 515423


Jag var ute för nåt liknande på turbobygge med liknande konstruktion inför "sista besiktningen". Då hade fjädern till höger på din bild hamnat galet och låste ihop växelaxelns klor med stjärnan, dock fick jag skruva isär och rätta till det hela för att få det att funka igen.

För övrigt har det blivit ca 7 mil idag var av 5 mil grus och av dessa fem mil var fyra dåliga och mycket spåriga.
 
11 mil på kvällskvisten på VFR:n. Passade på innan k*kvädret kommer in över södra Dalarna.
Som vanligt (nästan) så blir det inga fotostopp när jag är ute på en snabbtur..
@Ulvhamne kanske kan fixa så att man kan tanka ner egna idolbilder från trafiksäkerhetskamerorna... ;)
 
Det är klart att någon metallflisa kan lägga sig i mekanismen, och sedan vibrera lös, och lägga sig på oljepluggen, men det låter väldans mysko.
Låter logiskt, tänkte också på att en skiftgaffel kanske blivit aningen sned i samband med en oturlig växling, funkat problemfritt en tid men fastnat i låst läge några dagar senare. Kanske @TMax500 kan minnas någon dålig växling??
 
Låter logiskt, tänkte också på att en skiftgaffel kanske blivit aningen sned i samband med en oturlig växling, funkat problemfritt en tid men fastnat i låst läge några dagar senare. Kanske @TMax500 kan minnas någon dålig växling?

Ja, någon gång small det till. En gång en dålig växling med s k ”icke-existerande” friläge och rasslande kuggar. Kanske igår. Kanske i förrgår. Minns inte. Men ja, det hände.
 
Ja, någon gång small det till. En gång en dålig växling med s k ”icke-existerande” friläge och rasslande kuggar. Kanske igår. Kanske i förrgår. Minns inte. Men ja, det hände.
Du får hoppas på att det inte händer igen under resten av resan. Kolla SPJ:s tanke om lös flisa, den borde förr eller senare hamna vid oljepluggen om den är magnetisk. Kinkar det igen så kanske det går att lösa genom att rulla hojen fram o tillbaka med växel i/koppling ute o samtidigt lirka med växelpedalen (eller upp på centralstödet o göra samma sak)
 
Körde en sväng. På med ryggskydd hjälm handskar. Här skulle det tränas bakhjul.
Var för mycket trafik och framhjulet vägde typ hundra kg. Typ 0 poäng. Får träna mer🤭
 
Inte idag, men igår. 45 mil i Tyskland varav säkert 43 på Autobahn.
Skulle hemåt, det var ju planen, och hade egentligen tänkte smyga mig fram på ett trivsamt sätt på små vägar och genom byar. Men väderprognosen innehöll mestadels grått, skurar och kallt, och närmre Hamburg och Kiel skulle det bli rikligt med regn.

Så det blev byte av plan. Boka om färjebiljetten och ut på Autobahn! Ska jag bli kall och våt så låt det åtminstone gå över fortast möjligt. Det blev brum-brum i mittfilen (130-140 km/t) i några timmar tills jag anlände till Kiel på eftermiddagen. Genomfrusen men torr (bra regnkläder).

Hade flera väder:
- grått och kallt, därefter
- växlande molnihet och kallt, därefter
- hagel, regn och kallt, därefter
- mera hagel, massor av iskallt regn, sjöblöt vägbana och ingen sikt, därefter
- regn, bara, när jag kom till Kiel

Jag har kört runt 400 mil på 11 kördagar så det var rätt gôtt att glida in med färjan i Göteborg i morse och rulla de sista kilometrarna hem.

PS. Jag växlade väääldigt försiktigt hela dagen igår. Idag har jag jagat reservdelar, nya fjädrar, packningar och lite annat så att missödena i Trier med växlingarna inte skall upprepas.

Tröstfika framme i Kiel. Kaffe och muffins värmde gott.
1748030855179.png
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top