Kawasaki KLE500 synpunkter och åsikter

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag är spekulant.
Har inte sett någon i verkligheten men kollat tuben, specarna och någon test/provkörning.

Jag känner till magneterna som lossnar från svänghjulet (eftermarknads finns) och att den är relativt högvarvig plus relativt dålig markfrigång.

Jag är 189 cm. Sadelhöjden är 85 cm jmf TDM900 som är 82,5. Jag vill inte att KLEn ska kännas alltför liten. Den XTZ750 jag provkörde kändes liten som min DR600 fast med ännu större tank.
Det är ju bara att provsitta en. Fast dom har inte börjat dyka upp än. (Lidingö KLE för 35-30-25’ har jag sett. Inte intressant objekt.)
Vad tror ni?

Folk säger olika om soppaförbrukningen, 0,4-0,65 i snitt! Stort spann för olika förare tydligen.

De med kat har 45 ponnysar de utan 48-50.

Till vad? Köra året runt. Köra runt i Norge och köra Östersjön runt. Inget mer avancerat än grusväg, farthinder och Stockholmsvintrar. Möjligen tråkiga transportsträckor i 120-130 om det går. 6000 varv?!
Regn, jag ska åka mer i regn. Har ett par nya Oxford värmehandtag liggande sedan 2014. Kanske orkar jag montera dom.

Det finns tre generationer 92-00, 01-03 och 06-07 ungefär. Kåpan, kåpglas och luftintag skiljer. De sista har dubbellyse och knasigt kåpglas.
Baserat på utseende och effekt så är nog 01-03 mest intressanta.

Jag tar gärna emot synpunkter. Jag fick det av @notrightrider gällande XTZ750. Tack, jag köpte ingen. Jag gillar dom fortfarande dock.

KLE500 är en parallelltwin utan särskilda förgasarproblem. GPZ500S har 60 hk och många har bytt till den motorn.
Elstart och elektronisk tändning, vad behöver man mer? Åtta ventiler med ställskruvar! Så jävla omodernt och bra!

Som ni vet så kan man toura på vad som helst. Allt är redan gjort och även en KLE borde funka.

IMG_1451.jpeg
En lite ombyggd.

IMG_1449.jpeg
En ganska original. Ignorera bakstänkan. 😳

Hade en första generationen tidigare (kan ha varit en 92'a) Riktig slitvarg. Körde den året runt. Rallydubbade crossdäck , påsar över handtagen och slangvärmare från defa. Startade vid -15° utan motorvärmare 👍. Inte jättebra på något, men tillräckligt bra på det mesta. Tung och lite klen motor. Provkör en vettja 🤘

Nä Björne ..nu börjar du snöa in för mycket! XTZ750 passar dig perfekt!:hjarta:krama

Nä Björne ..nu börjar du snöa in för mycket! XTZ750 passar dig perfekt!:hjarta:krama
Man behöver två, en körbar och en på service och i väntan på delar. 10 shim under bucket, svårt att få tag i luftfilter tidigare i alla fall, förgasarnålar som slits tillsammans emulsionsrören, finns ett schweiziskt förgasarkit som ska vara bra, stator och laddrelä. Många klagar på klena frambromsar men det går att fixa.
Större behov av byte av shims än min TDM900 som inte behövt någon justering på drygt 10.000 mil.

XTZ 236 kilo 26 liter soppa
KLE 192 kilo 15 liter soppa

Kända fel på KLE är svänghjulet som bör bytas.

Nu behöver jag inte ha en hoj till men det spelar ingen roll. Tre twinnar skulle sitta fint. 😎

Man behöver två, en körbar och en på service och i väntan på delar. 10 shim under bucket, svårt att få tag i luftfilter tidigare i alla fall, förgasarnålar som slits tillsammans emulsionsrören, finns ett schweiziskt förgasarkit som ska vara bra, stator och laddrelä. Många klagar på klena frambromsar men det går att fixa.
Större behov av byte av shims än min TDM900 som inte behövt någon justering på drygt 10.000 mil.

XTZ 236 kilo 26 liter soppa
KLE 192 kilo 15 liter soppa

Kända fel på KLE är svänghjulet som bör bytas.

Nu behöver jag inte ha en hoj till men det spelar ingen roll. Tre twinnar skulle sitta fint.

Supertenere 750 är en mullig hoj med vissa uppenbara svagheter bland alla balla styrkor.

Pratade med en som har en sedan decennier; han anser att största problemet faktiskt är bränsletörsten… 0,8 minst ville hans ha, snarare litern när man ligger på. Vafan.

Åriginaaaal Africa Twin är annars en fin hoj i segmentet med svagare motor men mulligt ljud och Hondakvalitet på allt utom bränslepumpen.

Mvh

Supertenere 750 är en mullig hoj med vissa uppenbara svagheter bland alla balla styrkor.

Pratade med en som har en sedan decennier; han anser att största problemet faktiskt är bränsletörsten… 0,8 minst ville hans ha, snarare litern när man ligger på. Vafan.

Åriginaaaal Africa Twin är annars en fin hoj i segmentet med svagare motor men mulligt ljud och Hondakvalitet på allt utom bränslepumpen.

Mvh
Jo jag vet, många föredrar Africa Twin före XTZan av många och goda anledningar.
Men det är inte vad jag är ute efter.

Och vad är du efter då Björne?

@Nikehaj
Till vad? Köra året runt. Köra runt i Norge och köra Östersjön runt. Inget mer avancerat än grusväg, farthinder och Stockholmsvintrar. Möjligen tråkiga transportsträckor i 120-130 om det går. 6000 varv?!
Regn, jag ska åka mer i regn. Har ett par nya Oxford värmehandtag liggande sedan 2014. Kanske orkar jag montera dom.

En anti-vinterabstinenshoj så finhojarna får ledigt. Lite i och runt stan.
Påställd när det ska gasas på Lökkens sandstränder, följa Östersjön från Lübeck, genom Polen, till Vilnius, Riga, Tallin och Helsingfors. Kanske Åland med alla små färjor och sen hem för hojbyte. Resten av Östersjön på TDMen. Lite touring i Norrland. Sedan hem och byta hoj till KLEn och grusvägar och fricamping i Norge.

Sen var det Mo i Rana fast inte när jag är i Norrland utan Stockholm-Trondheim och upp, Vilhelmina på hemvägen och dessutom en annan sväng i Södra Norge med en polare. Hojval då beroende vad han köper.

Prag på hoj, genom Schweiz till La Rochelle, Le Mans och lite hit och dit. TDM då.

För Kawan får det bli Tranås och Klippan eller Håveruds Akvedukt. Kanske Hotelltouring trots att den gör sig så bra med packväskor.

Som synes så fattas en hoj med TKC70-80, lite fjädringsväg och en hasplåt som skyddar mot grussprut.

@Nikehaj

En anti-vinterabstinenshoj så finhojarna får ledigt. Lite i och runt stan.
Påställd när det ska gasas på Lökkens sandstränder, följa Östersjön från Lübeck, genom Polen, till Vilnius, Riga, Tallin och Helsingfors. Kanske Åland med alla små färjor och sen hem för hojbyte. Resten av Östersjön på TDMen. Lite touring i Norrland. Sedan hem och byta hoj till KLEn och grusvägar och fricamping i Norge.

Sen var det Mo i Rana fast inte när jag är i Norrland utan Stockholm-Trondheim och upp, Vilhelmina på hemvägen och dessutom en annan sväng i Södra Norge med en polare. Hojval då beroende vad han köper.

Prag på hoj, genom Schweiz till La Rochelle, Le Mans och lite hit och dit. TDM då.

För Kawan får det bli Tranås och Klippan eller Håveruds Akvedukt. Kanske Hotelltouring trots att den gör sig så bra med packväskor.

Som synes så fattas en hoj med TKC70-80, lite fjädringsväg och en hasplåt som skyddar mot grussprut.
Haha du är rolig du gubben! Just hemkommen från Australien ..-Bmw ah! finns det något bättre!? En 1600 gt 2024 att toura genom outbacken.. :hjarta

Hade en första generationen tidigare (kan ha varit en 92'a) Riktig slitvarg. Körde den året runt. Rallydubbade crossdäck , påsar över handtagen och slangvärmare från defa. Startade vid -15° utan motorvärmare 👍. Inte jättebra på något, men tillräckligt bra på det mesta. Tung och lite klen motor. Provkör en vettja 🤘
Då är vi i alla fall två som kört en KLE500. 👍

Storleken kändes perfekt. Lite låg fram. Styrhöjare kanske styr upp det. Och touringpackning.

Inte död i botten samt pigg och varvvillig på ett kul sätt. (Med mitt mått mätt och bättre än vad jag förväntade mig.)
120 på motorväg kändes helt ok, i alla fall mellan påfart och nästa avfart.
Det låga kåpglaset styrde bort fartvinden som om den inte fanns. 🙂

Sväljer farthinder och potthål utan problem.
220 mm fram och bak är lagom.

Lite skavanker och småfix. Perfekt när man är sugen på att mecka med något nytt.

KLE500 über alles, i alla fall über Essingeleden.

IMG_1677.jpeg
Slipon, låter mer än den går. Ska vara besiktad med det. Original 2-1 är i ett stycke, gick inte ner i ryggan. Hämtar sen.
Släta däck. Cityhuligan mode on!

Skön körställning, hemma direkt. Låg tyngdpunkt, bara 15-liters tank ock lillknotan relativt lågt monterad mtp låg markfrigång. Kompenserar lite för 21 tumshjulet.

Lågt växlad. Original? 60 på sexan och den axar utan att protestera. Borde gå att dreva om.
Som gjord för våra frekventa farthinder, dåliga vägar och ambulerande vägarbeten.

Sex mil idag. 🙂

En meckardag idag.
Började med framdäcket som stått med punka eller utan luft länge. Förrförra ägaren.
Plockade tidigare bort två ekervikter. Blev bättre. Tog bort den sista. Blev sämre. Märks vid 80+.
Sitter Conti TrailAttack fram och bak. Vill egentligen byta till TKC70. Fast ska mest åka asfalt först. Tog upp framhjulet och kollade. Det hade inte krupit upp mot fälgkanten som de ska. Samma på bägge sidor. Ur med luft. Cykelpump, tvållösning. Det blir inget pop vid åtta bar. Man är less på att pumpa vid två bar. Försöker med däcksjärn. Äh. Kör med buntband. För korta så jag skarvar. Pumpar. Efter några försök så är det bättre. Testkör. Ganska bra. Duger sålänge.

Bytte bakdrev från 46 till 43. Det blev perfekt. Typ. Fortfarande lite lågt växlad, 4000 varv vid 80. Ett lyft mot 46-drevet.

Man får vara glad för det lilla. Ett kedjelås med clips. Å jag är inte ens rädd! Lätt att kapa kedjan om den blivit för lång med 43-drevet. Ska jag kolla om den gör 190 med clips-lås? Det vore rätt tufft om jag får säga det själv.

IMG_1737.jpeg
Ja kedjan är skitig. Torr när jag köpte hojen och bara oljad en gång. Ska torka ren den.

Styret var lite snett. Styrlåset krävde en massa juckande.
Lossade ena gaffelbenet helt och det andra endast övre gaffelkronan. Hjulet mot fast föremål, betonggris, och lite kraft på styret.
Blev bra. Styrlåset är som nytt.
Klappade ner det lösa gaffelbenet med hammare och träskaft så muttrarna är i nivå med gaffelkronan. Den första gick lätt. Den andra var stum. Såklart. Dra åt det lösa helt och lossa det andra HELT. DÅ går det bättre.
Tjänade säkert 4 mm på det. Sånt märks.

Asså 222 millimeter! Alla borde ha sådan fjädringsväg här i stan. Jag tycker vi kan ha fler farthinder. Hajja hur snabb en KLE500 är!

När jag köpte hojen lyssnade jag efter missljud. Som man bör. Hörde ett lätt rasslande ev. Om man lyssnar utan hjälm med örat nära. Säljaren hörde ingenting. Såklart.
Det var inget med det ljudet.
Ett annat ljud kom. Hördes mellan tank och styrhuvud. Inte nere vid stator, startmotorkoppling, vevstaks- ramlagerknack. Mera clopp, clopp, clopp. Med c. Kamkedja? 3800 mil på mätaren. Klyva motor heter den operationen. Kamkedjespännaren? Tog loss. ”Undersökte”. Inga synliga fel. Monterade tillbaka. Tyst på tomgång men ljudet kom tillbaka. Beställde en ny. Den var säkert trött i fjädern efter alla år. Att köpa delar på måfå är en etablerad metod.

IMG_1728.jpeg
Fjädern var va fem mm längre. Ett gott tecken.
Fast nu blev det ingen skillnad direkt. Ni vet känslan? Vad göra. Kör ändå. Lite bara. Stannade och lyssnade. Ljudet var borta. Självläkning. Det duger åt mig. Jag som hade tänkt kolla ventilspel. Asså ljudet har varit lite åt det vänstra hållet.

Skönt att åka lite med högre utväxling, tvättade bromsskivor, rakt styre och en om möjligt ännu tystare kamkedja.
Är det min motorcykel som luktar lite bensin? Felbestyckat kanske.

Kö lite fränt, kör om tvåa, trean, fyran…
Brööö, brööö, bröööÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!
What?! Game over? 8 hästar och hojen låter skit. Avgasröret av? Var är hästarna? Hål i blocket? Toppen? Ventilkåpan? Ventilhaveri?
Stannar och kollar. Inga hål, inga läckor. Inget synligt fel. Men ljudet? Obra med kåpor när man ska felsöka. Så om denna motor inte var för mig så kan jag lika gärna köra 5 km hem.
Lättstartad och går hyfsat på tomgång. Effekten räcker till 40-45 blås. Funderar på tändstiftet. Gått av vid porslinet, for upp och tog med sig alla gängor? Bara de sista fyra?

IMG_1736.jpeg
Så såg det ut när jag fick bort kåpan hemma.
Har väl sällan blivit så glad för ett tändstift.
Monterat så ser man bara toppen av porslinet, det sitter låååångt ner annars.
Tändstiftsgängorna var fina. De sista fyra var vita, ljusa, men helt friska. I toppen då? Hämtade tändstiftsnyckelsamlingen och började skruva och skruva och skruva. Nytt försök. Skruva och skruva. Efter en evighet (i detta sammanhang) så kände jag lite motstånd. Å lite till. I med stjärnskruvmejseln i hålet på tändstiftshylsan och dra med armbågsmoment. Ja jävlar!
Hur låter motorn nu då? Ja som ny gissar jag. Tyst, fint och luktar inte bensin alls.

Det blev en sväng till efter detta. 🙂

IMG_1733.jpeg
Jag slänger in bilden igen. KLE500 ovanlig, och jävligt unik!
Aaa för att den är dålig. Äh, den passar mig som handsken. 222 mm fjädringsväg! Tjohoo!

Undrar om Norge gillar ljudet. Jag satte i en insats i insatsen för den lät så mycket. Har en bit kvar till XT600ans sugrör till ljuddämparinsats. Jag har originalsystemet också men detta är ju så blankt. 🙂
Bägge bränner mjuka packväskor som ingenting. Illa med det. Fortsättning följer.

Åkte till Kjelle på Wheeler Dealer som såg till att däcket gled ut mot fälgkanterna och vips så var den sista obalansen borta.
Behövde inte ens plocka bort hjulet. Sidostöd och domkraft. 👍
Jag som velade om byte av framdäck och i så fall ett matchande bakdäck. Nu kör jag vidare på mina nästan nya Conti TrailAttack 3. Lär funka i Norge också.

Bytte bromsvätska fram. Drog åt en slapp eker och plockade bort fästet till en topbox.

Conti TrailAttack 3
Det däcket ser ut som typiskt asfaltsdäck. Dom där TKC70 såg mycket bättre ut, jag tycker du ska ordna dom till din KLE500.

Hojen ser mycket kompetent ut. Och med din passion för den så verkar det smittat av sig, jag vill också ha en. Den är som en äldre variant av Yamaha T7. Men jag är lite nojig över det lågt dragna avgasröret. Helst vill jag ha det som på endurohojarna, men det kanske sitter saker i vägen där.

43t bakdrev, vilket framdrev har du då?

Det däcket ser ut som typiskt asfaltsdäck. Dom där TKC70 såg mycket bättre ut, jag tycker du ska ordna dom till din KLE500.

Hojen ser mycket kompetent ut. Och med din passion för den så verkar det smittat av sig, jag vill också ha en. Den är som en äldre variant av Yamaha T7. Men jag är lite nojig över det lågt dragna avgasröret. Helst vill jag ha det som på endurohojarna, men det kanske sitter saker i vägen där.

43t bakdrev, vilket framdrev har du då?
Jo men planen är mest asfalt den närmaste tiden. De håller nog både en sväng till Norge och Östersjön runt. Det blir TKC70 sen.

Framdrevet har jag inte kollat. Förhoppningsvis 16. Har beställt 17. Kedjan blev för lång med tre kugg mindre bak. Kanske går att kapa. Annars är ny kedja beställd.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!