Två döda BSB Oulton Park 2025

Ingen - absolut ingen - sitter och funderar på eller ens accepterar några tankegångar om att nästa race sker med livet som insats.
Enda gången jag läst om något liknande var i ett reportage om någon som körde dakar rally. Han sa att hade fixat alla papper hemma om det hände något så skulle allt kunna lösas som han ville ha det

Enda gången jag läst om något liknande var i ett reportage om någon som körde dakar rally. Han sa att hade fixat alla papper hemma om det hände något så skulle allt kunna lösas som han ville ha det
Precis, Dakar och IoM TT är väl de lopp där deltagarna är medvetna om att riskerna är betydligt större än annars.

Som en parentes kan nämnas att Shakey Byrne stämde ju och vann mot arrangörerna av BSB p.g.a. skadorna han ådrog sig vid sin krasch på Snetterton 2018. Det är ju dock inte riktigt samma sak som vad som hände på Oulton Park, han kraschade ju in i en däcktrave där det borde ha varit ett air fence (svenskt ord? Luftstaket?)

Det är väl en sak, att förbereda sig för det värsta. Det kan man göra fast man vet att det ändå aldrig kommer att hända mig.

Nej, jag är nog ingen tävlingsmänniska.

Tragisk som denna olycka än är så är den en pusselbit till som faller på plats, tyvärr. Passion dödar. Jag har i alla fall sett tillräckligt många 'duktiga' som dött av och i sporten, utövande sin passion. Inte bara inom motorsporten utan inom alla aktiviteter som anses "farliga". T ex dykning, basejumping, stuntflygning, klättring m fl.

Förra veckan blev jag senast varse, här på sporthoj, om två snubbar som var duktiga på att köra på bakhjulet. Båda döda i mc-relaterade incidenter.

Klättring; flera jag sett i dokumentärer från 80-90 talen om bergsklättring och friklättring - alla döda i/av sporten. (Vågar jag nämna Göran Kropp?)

Basejump; kända utövare som dött under flygning ofta med "wingsuit", pga felbedömningar av olika slag i sporten.

Flygstunt / filmning; Glenn Miller, död i grand canyon i samband med filminspelningen av Deadly Encounter.

M fl helikopterpiloter genom åren. Allt i samband med uppvisningar och airobatics. Nu kommer även Colin McRae in i bilden, han dog dock inte i sin rallybil, han var en hobbypilot och krashade med sin helikopter.

Dykare; Rob Palmer som utforskade dom blå hålen på Bahamas, dog i Röda Havet i samband med dykning. M fl dykare, oftast under äventyrliga förhållanden som grottdykning eller djupdykning.

Jag konstaterade tidigare, endast, att "sporter" som anses farliga drar ofta med sig utövaren i döden. Tillbudet i Oulton är inget undantag, snarare en regel. Jag är alltså inte kallblodig, utan jag håller något som vi alla borde hålla - distans.

Att ha distans till sin passion gör skillnaden i balansgången mellan liv, och död. Sen hur vi väljer att leva vårt liv är en annan femma. Det är ju inte så att dessa två pojkar som dog inte var medvetna om riskerna. Värre är när livsnjutare ute på vårtripp på sin glidarhoj blir nerkörda av en självupptagen bilist, då målet inte var att bli världsmästare utan en glass nere vid kiosken.

Jag kanske var lite tidig med min kommentar här i tråden, borde väntat ett par sidor innan jag öppnade fönstret och släppte in lite kalluft.

Flygstunt / filmning; Glenn Miller, död i grand canyon i samband med filminspelningen av Deadly Encounter.
OT:
Hallå, hallå! Jag tänker inte lägga mig i den egentliga diskussionen men det där med Glenn Miller måste korrigeras. Någon ordning får det vara även på SH! ;) ;)

Hans plan, en Norseman, försvann någonstans mellan England och Frankrike. den 15 december 1944.

1746780832636.png

men det där med Glenn Miller måste korrigeras.
Nej nej, inte DEN Glenn Miller, vänta lite...

Den här > Glenn Miller <

"The Hughes 369HS flown by Hagman's character was destroyed in a collision with an aerial cableway on 17th April 1982. Sadly, three of the four people on board were killed: one was the aircraft's owner, Glenn Miller (who appears in the film as the truck driver Pocatello Pete). It is unknown whether the accident occurred during filming."

Såg nu att där finns, och har funnits, många "Glenn Miller". Det är ett vanligt namn tydligen. Ursäkta förvirringen.

Glenn Miller. Så såg han ut. Utöver piloten som flög Sams MD500 spelade han även Pocotello Pete, en lastbilschaffis med ett lass höns på sin trailer. I filmen nödlandade Sam sin MD500 på släpet, i farten, när helikoptern läckte olja.

Glenn Miller.jpg

Vill starkt rekommendera Deadly Encounter från 1982, med bla Larry Hagman. Filmer går även under namnet American Eagle >>

Last edited:
Varför lägger TS upp en sådan här tråd?

Men mest, varför är fler intresserade av att diskutera död i denna tråd än hur snabba de är i en tråd där flera av de som överlevde tävlar?

Jag är väl lite udda som mer gillar att köra motorcykel och se tävlingar med de som är snabba än att söka efter död och olycka.

Imorgon är det direktsändning igen...

1746800797143.png

TEAM 8TEN RACING WITH PETER HICKMAN AND DAVEY TODD

The BMW Motorrad UK motorsports lineup for the 2025 Bennetts British Superbike Championship and Road Racing campaign has been bolstered, as new team 8TEN Racing will receive full BMW Motorrad Motorsport support through riders Peter Hickman and Davey Todd.

8TEN Racing, named after the Isle of Man TT start numbers of Davey and Peter respectively, is set to compete across the Bennetts British Superbike Championship, North West 200, and Isle of Man TT races in 2025.

Josh Brookes, a former double British Superbike champion and an outright lap record holder around the 8.9 mile Triangle course

Varför lägger TS upp en sådan här tråd?

Men mest, varför är fler intresserade av att diskutera död i denna tråd än hur snabba de är i en tråd där flera av de som överlevde tävlar?

Jag är väl lite udda som mer gillar att köra motorcykel och se tävlingar med de som är snabba än att söka efter död och olycka.

Imorgon är det direktsändning igen...

View attachment 514710

TEAM 8TEN RACING WITH PETER HICKMAN AND DAVEY TODD

The BMW Motorrad UK motorsports lineup for the 2025 Bennetts British Superbike Championship and Road Racing campaign has been bolstered, as new team 8TEN Racing will receive full BMW Motorrad Motorsport support through riders Peter Hickman and Davey Todd.

8TEN Racing, named after the Isle of Man TT start numbers of Davey and Peter respectively, is set to compete across the Bennetts British Superbike Championship, North West 200, and Isle of Man TT races in 2025.

Josh Brookes, a former double British Superbike champion and an outright lap record holder around the 8.9 mile Triangle course

Jag förstår inte din fråga? Varför skulle jag inte lägga upp tråden menar du? :va

Jag försökte såklart kolla om någon annan tråd angående händelsen hade skapats först men hittade inget :)

Jag tror du missuppfattar lite när du säger "varför är fler intresserade av att diskutera död", jag tycker det finns bra bevis i denna tråd på att banförare har ett gediget intresse av att deras sport helst inte ska behöva leda till att förarnas barn står utan sin pappa när racet är över.

Diskussionen om död i förhållande till bankörning/motorsport/sport osv är väldigt djup enligt mig, och jag har rejält starka åsikter i ämnet, jag har däremot inte gett uttryckt för mina åsikter i denna tråd, varför jag inte gjort det kan man kanske fundera över, eller inte :)

Nej, jag är nog ingen tävlingsmänniska.

Tragisk som denna olycka än är så är den en pusselbit till som faller på plats, tyvärr. Passion dödar. Jag har i alla fall sett tillräckligt många 'duktiga' som dött av och i sporten, utövande sin passion. Inte bara inom motorsporten utan inom alla aktiviteter som anses "farliga". T ex dykning, basejumping, stuntflygning, klättring m fl.

Förra veckan blev jag senast varse, här på sporthoj, om två snubbar som var duktiga på att köra på bakhjulet. Båda döda i mc-relaterade incidenter.

Klättring; flera jag sett i dokumentärer från 80-90 talen om bergsklättring och friklättring - alla döda i/av sporten. (Vågar jag nämna Göran Kropp?)

Basejump; kända utövare som dött under flygning ofta med "wingsuit", pga felbedömningar av olika slag i sporten.

M fl helikopterpiloter genom åren. Allt i samband med uppvisningar och airobatics. Nu kommer även Colin McRae in i bilden, han dog dock inte i sin rallybil, han var en hobbypilot och krashade med sin helikopter.

Dykare; Rob Palmer som utforskade dom blå hålen på Bahamas, dog i Röda Havet i samband med dykning. M fl dykare, oftast under äventyrliga förhållanden som grottdykning eller djupdykning.

Jag konstaterade tidigare, endast, att "sporter" som anses farliga drar ofta med sig utövaren i döden. Tillbudet i Oulton är inget undantag, snarare en regel. Jag är alltså inte kallblodig, utan jag håller något som vi alla borde hålla - distans.

Att ha distans till sin passion gör skillnaden i balansgången mellan liv, och död. Sen hur vi väljer att leva vårt liv är en annan femma. Det är ju inte så att dessa två pojkar som dog inte var medvetna om riskerna. Värre är när livsnjutare ute på vårtripp på sin glidarhoj blir nerkörda av en självupptagen bilist, då målet inte var att bli världsmästare utan en glass nere vid kiosken.

Jag kanske var lite tidig med min kommentar här i tråden, borde väntat ett par sidor innan jag öppnade fönstret och släppte in lite kalluft.
Jag förstår vad du menar, men med tanke på hur pass tidig du var i tråden så har du i slutet av kommentaren träffat helt rätt, tid och plats brukar man säga :)

Som jag sa till bäste Old Badger så är diskussionen om just döden/skador osv, i förhållande till egentligen alla sporter/hobbyintressen väldigt djup, och jag har inte gett uttryck för mina åsikter i den här tråden.

Jag skulle väldigt gärna vilja höra hur renodlade banförare resonerar inom ämnet i förhållande till min egna verklighetsuppfattning, men vem vet, en vacker dag kanske man får chansen att fråga, tills dess håller jag mig lugn och tyst i hörnet :)

Däremot har jag studerat och funderat över det konkreta händelseförloppet, alltså hög hastighet med påkörning av bakomvarande förare. Som banförare redan konstaterat i tråden är detta en olyckstyp som är svår att lösa rent praktiskt. Jag personligen tänker främst på Marco Simoncelli. Den enda lösningen jag kommit på är en lösning som tyvärr sätter nagel i ögat på delar av filosofin runt racing och bankörning generellt, det är en lösning som absolut hade funkat och som i vissa fall redan används, men huruvida jag vill öppna den burken i den här tråden vet jag inte, jag närmar mig en välförtjänt hiatus och känner lite att det finns ett antal tjurfäktningar jag kan förkasta till framtiden :tummenupp

Jag förstår inte din fråga? Varför skulle jag inte lägga upp tråden menar du? :va

Jag försökte såklart kolla om någon annan tråd angående händelsen hade skapats först men hittade inget :)

Jag tror du missuppfattar lite när du säger "varför är fler intresserade av att diskutera död", jag tycker det finns bra bevis i denna tråd på att banförare har ett gediget intresse av att deras sport helst inte ska behöva leda till att förarnas barn står utan sin pappa när racet är över.

Diskussionen om död i förhållande till bankörning/motorsport/sport osv är väldigt djup enligt mig, och jag har rejält starka åsikter i ämnet, jag har däremot inte gett uttryckt för mina åsikter i denna tråd, varför jag inte gjort det kan man kanske fundera över, eller inte :)
När jag började köra motorcykel hade en stor kvällstidning en chefredaktör som var öppet mc-hatare. Artiklar om motorcyklister som organdonatorer. Bilder på de som förolyckats. Tv visade bara motorsport om det hänt en olycka.

Jag kör inte motorcykel för att dö, jag kör motorcykel för att leva. De som tävlar gör det för att leva men ingen ska tvingas tävla på motorcykel mot sin vilja. Kyle Ryde, vinnare BSB 2024, var över till NW 200 men vågar inte tävla. Peter Hickman, Dave Todd och Josh Brookes kör också BSB men älskar NW 200. Glenn Irwin har vunnit där en massa gånger men satsar på BSB i år.

Vill du veta lite om hur vi som älskar sporten, och de som tävlar ser på riskerna finns det många dokumentärer. Nedan är en sevärd.

Dessutom kommer det att sändas direkt på BBC för alla som är intresserade. Förhoppnigsvis blir det lika bra imorgon som förra året.

När jag började köra motorcykel hade en stor kvällstidning en chefredaktör som var öppet mc-hatare. Artiklar om motorcyklister som organdonatorer. Bilder på de som förolyckats. Tv visade bara motorsport om det hänt en olycka.

Jag kör inte motorcykel för att dö, jag kör motorcykel för att leva. De som tävlar gör det för att leva men ingen ska tvingas tävla på motorcykel mot sin vilja. Kyle Ryde, vinnare BSB 2024, var över till NW 200 men vågar inte tävla. Peter Hickman, Dave Todd och Josh Brookes kör också BSB men älskar NW 200. Glenn Irwin har vunnit där en massa gånger men satsar på BSB i år.

Vill du veta lite om hur vi som älskar sporten, och de som tävlar ser på riskerna finns det många dokumentärer. Nedan är en sevärd.

Dessutom kommer det att sändas direkt på BBC för alla som är intresserade. Förhoppnigsvis blir det lika bra imorgon som förra året.

"Jag kör inte motorcykel för att dö, jag kör motorcykel för att leva."

Det där är något väldigt många som inte har ett brinnande intresse aldrig kommer att förstå :)

Nu blir det ju lite filosofiskt ändå, men det är många tex mc-fientliga som tycker olyckor är ett så bra bevis på att saker är farliga och ska förbjudas, detsamma gäller egentligen allt här i livet, men ofta sådant som enligt mig översittande fegisar avskyr, jag tror det bottnar i primal hierarkiska strukturer, men vad vet jag :va

Samma sak som när man ger sig på lagliga innehavare av AR15 för att fucko Rickard bestämer sig för att skjuta folk med allt annat än AR15 :dummer

Nu blev nog detta ganska off topic men, tack för dokumentären grävlingspolare! :krama Ska kikas igenom med kanelbullar under helgen :tummenupp En sak jag som gatförare direkt kan konstatera är värdet av naturens inslag i körningen, Sverige är ett fantastiskt vackert land :Bugar Men nu är vi off topic igen! :hej

Håller själv på med teknisk dykning med allt vad det innebär.
Du verkar inte ha någon koll öht på hur eller varför folk dör där.
Dykning är statistiskt sett en jävligt säker aktivitet när man tar bort folk som saknar utbildning och kompetens för det dom sysslar med, precis som MC är när man tar bort alla som kör packade eller knarkade eller utan körkort, eller en kombination av alla dessa.
Det är inte behovet av att pusha gränserna som dödar där för det har vi gjort säkert i väldigt många år redan.

Håller själv på med teknisk dykning med allt vad det innebär.
Du verkar inte ha någon koll öht på hur eller varför folk dör där.
Dykning är statistiskt sett en jävligt säker aktivitet när man tar bort folk som saknar utbildning och kompetens för det dom sysslar med,
Bra att du har koll, då kan vi fråga dig. Jag har dykt sedan dagisåldern, har inget apparat-cert med provat ett antal gånger i bassäng. Dock har jag snorklat och utforskat havets ytligare skönheter på flera platser. Jag tror jag har lagom koll på vad jag behöver för att förstå tjusningen, och farorna. Tävlar heller aldrig i dykning.

Det jag läst om dykarna som inte längre lever är ju dessvärre också det jag tror jag vet, jag kände ingen av dom personligen, eller deras kamrater. Har du läst artiklen på Rob Palmers död? Var han inte utbildad eller på något sätt vårdslös?

Sant är att många dykare lämnar livet för tidigt just pga bristande bildning i ämnet, och oförsiktighet. Men att lägga erfarna dykare i det facket, som många gånger dessutom drivit utvecklingen i dykteknik med allt det innebär, är att göra det enkelt för sig.

Det är inte behovet av att pusha gränserna som dödar där för det har vi gjort säkert i väldigt många år redan.

Jag vill påstå att det är just det som är orsaken till dom flesta dödsfall. Behovet, eller viljan, utmaningen, experimentet, det är balansgången som ofta slår över. Och då får vi helt plötsligt "döda hjältar". Se t ex amerikas rymdprogram och tragedierna där. Behöver vi ta några exempel?

Min poäng var, möjligtvis aningens generaliserad utan specifikt fokus på något av exemplen jag nämnde (inkl dykning), att det verkar som *brist på distans* är vad som dödar folk när det gäller passion.

Last edited:
Diskussionen om död i förhållande till bankörning/motorsport/sport osv är väldigt djup enligt mig, och jag har rejält starka åsikter i ämnet, jag har däremot inte gett uttryckt för mina åsikter i denna tråd,
Precis. Allt gällande "liv och död" kan bli potentiellt bli oändligt djupt. För att dra tråden lite närmare ämnet nu, du la upp tråden med den tragiska nyheten att ett par grabbar dött i samband med en massolycka i en tävling på Oulton Park. Detta är ett hojforum, så tråden hör absolut hemma här.

Jag drämde till med en kommentar, aningens okänsligt dock inte respektlöst, om att det är just farorna och spänningen kring allt det möjliga som kan hända under ett race, som drar publik. Det gillades inte, så pass att vi nu diskuterar allt från dykning till allmän motorcykling. Här verkar finnas ett antal pojkar som blir nervösa så fort jargongen rinner över deras standard för hur stor en kopp starkt kaffe får vara.

Visst är det spännande med utsvävningar, men som vanligt leder det ena till det andra och helt plötsligt har vi en avancerad pizza av en enkel pastarätt. Så utan att bli ytterligare mer invecklad så jag drämmer till med en ny grej som förhoppningsvis kommer spåra in tråden mot sitt urspung.

Gillar man tävling inom motorsport, men är för känslig eller nervös för att förstå faktum att med högre farter kommer också större risker, så finns det knatte-cross och damklassen i folkrace att titta på. Är man däremot angelägen om att ta del av tävlingar i världsklass, vare sig man själv kör eller står i publiken, så är man förhoppningsvis lagom medveten om den variation av oönskade helveten som faktiskt kan uppkomma.

OBS, det har inget med att köra hoj i vardagen att göra, här handlar det om tävling och att pressa gränserna mot det yttersta. Oulton Park var alltså ingen SMC-utflykt med fika på Rosenhill.

Precis. Allt gällande "liv och död" kan bli potentiellt bli oändligt djupt. För att dra tråden lite närmare ämnet nu, du la upp tråden med den tragiska nyheten att ett par grabbar dött i samband med en massolycka i en tävling på Oulton Park. Detta är ett hojforum, så tråden hör absolut hemma här.

Jag drämde till med en kommentar, aningens okänsligt dock inte respektlöst, om att det är just farorna och spänningen kring allt det möjliga som kan hända under ett race, som drar publik. Det gillades inte, så pass att vi nu diskuterar allt från dykning till allmän motorcykling. Här verkar finnas ett antal pojkar som blir nervösa så fort jargongen rinner över deras standard för hur stor en kopp starkt kaffe får vara.

Visst är det spännande med utsvävningar, men som vanligt leder det ena till det andra och helt plötsligt har vi en avancerad pizza av en enkel pastarätt. Så utan att bli ytterligare mer invecklad så jag drämmer till med en ny grej som förhoppningsvis kommer spåra in tråden mot sitt urspung.

Gillar man tävling inom motorsport, men är för känslig eller nervös för att förstå faktum att med högre farter kommer också större risker, så finns det knatte-cross och damklassen i folkrace att titta på. Är man däremot angelägen om att ta del av tävlingar i världsklass, vare sig man själv kör eller står i publiken, så är man förhoppningsvis lagom medveten om den variation av oönskade helveten som faktiskt kan uppkomma.

OBS, det har inget med att köra hoj i vardagen att göra, här handlar det om tävling och att pressa gränserna mot det yttersta. Oulton Park var alltså ingen SMC-utflykt med fika på Rosenhill.

Du kanske missar det uppenbara med flit, men normalt så är en SMC-fikatur till Rosehill en både farligare och mer riskfylld tillställning än en proffstävling.

Eftersom man alltid hanterar risker i tävlingssammanhang och man alltför sällan gör det när man kör - särskilt tillsammans - MC i trafiken.

Med vänlig hälsning,

Bra att du har koll, då kan vi fråga dig. Jag har dykt sedan dagisåldern, har inget apparat-cert med provat ett antal gånger i bassäng. Dock har jag snorklat och utforskat havets ytligare skönheter på flera platser. Jag tror jag har lagom koll på vad jag behöver för att förstå tjusningen, och farorna. Tävlar heller aldrig i dykning.

Du inser väl att du framstår helt tondöv när du svarar någon som håller på med avancerad dykning att du ”har koll för att du också snorklat”. Samma sak när du uttalar dig om spänningen med dödsrisker i roadracingen.

Har läst dina inlägg tidigare och det är något med ditt sätt att skriva som framstår som att du inte riktigt har koll på läget eller förstår hur andra människor funkar, någon form av aningslös naivitet. Det blir så klart provocerande när du diskuterar känsliga ämnen med vuxna människor med lång erfarenhet av saken ifråga. Men jag hoppas jag har fel och att det bara är hur du framstår i skrift.

Peter Hickman accepts that normal people can’t understand how racers “move on” after a tragic death.
The two lives that were lost at Oulton Park on Monday rocked the racing community.
Owen Jenner and Shane Richardson died at the 2025 British Superbike Championship season-opening round after an 11-bike incident in the Supersport category.

But for Hickman and co, they immediately began riding at the North West 200.

"It's difficult for people who are not in this sport and haven't been around it for a very long time to understand how we can all just move on," said Hickman to the BBC.

"As riders, it's something that we already accept as a risk before we enter.

"It can be quite difficult for everyone - everyone does it in a different way. We're looking forward to the North West 200.

Visst, folk håller inte på med risktagande för att de vill dö, utan för alla de positiva upplevelser man får, och de flesta förtränger riskerna så gott det går men (t.ex.) nedanstående påstående:

...Jag har träffat fler roadraceförare än jag kommer ihåg under snart trettio års tid och jag kan garantera att jag aldrig någonsin träffat en professionell roadraceförare som ser sin sport på det sättet. Ingen - absolut ingen - sitter och funderar på eller ens accepterar några tankegångar om att nästa race sker med livet som insats.

är ju att idiotförklara en väldig massa människor.
#fwiw

Det jag läst om dykarna som inte längre lever är ju dessvärre också det jag tror jag vet, jag kände ingen av dom personligen, eller deras kamrater. Har du läst artiklen på Rob Palmers död? Var han inte utbildad eller på något sätt vårdslös?

Sant är att många dykare lämnar livet för tidigt just pga bristande bildning i ämnet, och oförsiktighet. Men att lägga erfarna dykare i det facket, som många gånger dessutom drivit utvecklingen i dykteknik med allt det innebär, är att göra det enkelt för sig.

Jag vill påstå att det är just det som är orsaken till dom flesta dödsfall. Behovet, eller viljan, utmaningen, experimentet, det är balansgången som ofta slår över. Och då får vi helt plötsligt "döda hjältar". Se t ex amerikas rymdprogram och tragedierna där. Behöver vi ta några exempel?

Min poäng var, möjligtvis aningens generaliserad utan specifikt fokus på något av exemplen jag nämnde (inkl dykning), att det verkar som *brist på distans* är vad som dödar folk när det gäller passion.
Den absolut vanligaste orsaken till att erfarna stryker med är medicinska anledningar som hjärtattack, stroke osv.
Utrustning som fallerar är en annan orsak men där har vi alltid backup med oss, tyvärr har det ju hänt att utrustning gått sönder på ett sätt som inte upptäckts innan det har hunnit föra med sig en rad andra problem.
Därför har vi checklistor som vi går igenom inför varje dyk så att man vet att allt fungerar när man hoppar i.
Olyckor likt Palmers diskuteras massor i diverse grupper och forum, det fanns inget som pekade på att han självmant överskred gränserna för vilken och hur mycket gas han hade med sig.
Solklart fall av medicinskt relaterat problem, alternativt andats fel gas vid ytan och svimmat pga för låg syrehalt (det händer, men högst otroligt att man använt hypoxisk gas vid ett sådant dyk).

Det är en väldigt nischad hobby och folk som bara jagar adrenalin blir väldigt fort utfrysta, finns ingen som vill ha med sig sådana idioter ner i vattnet.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

är ju att idiotförklara en väldig massa människor.

Kanske det. Och det kanske är det som behövs för att få en del med väldigt märkliga åsikter att haja till…?

Vad en gattävlande roadraceförare har för åsikt om och kring två omkomna bantävlande kollegor ska nog tas med en stor nypa salt och alla filter på. För det första så har många gattävlande roadracers redan bevisat att de har en synnerligen speciell attityd till både riskanalys och skadade eller omkomna kollegor. Under IOM-veckan har ju en del av dem inga som helst problem med att träna eller rejsa dagen efter ens bästa kompis eller teamkollega har omkommit. Ett beteende jag vet att många bantävlande roadracers tycker är snudd på perverst.

För det andra står NW-veckan och IOM-veckan för så gott som hela deras årsinkomst. De har inga lukrativa kontrakt i BSB eller någon annan banserie eftersom de med mycket få undantag inte är tillräckligt snabba på något som inte är en gatbana. Så att någon av de etablerade gattävlande roadraceförarna skulle avstå NW eller IOM för att två no-names i Supersport omkommer vid bantävling är helt uteslutet.

Det är en väldigt nischad hobby och folk som bara jagar adrenalin blir väldigt fort utfrysta, finns ingen som vill ha med sig sådana idioter ner i vattnet.
Du verkar ha bra koll. Jag har inte dykt på säkert 15 år nu, jag tog några tag i Nynäshamn för ett par år sen, men jag tror motorcyklar tar större delen av min tid tid dessa dagar. Precis som du säger, ingen vill ha idioter med sig i vattnet, samma gäller även på hoj faktiskt ;)

Du kanske missar det uppenbara med flit, men normalt så är en SMC-fikatur till Rosehill en både farligare och mer riskfylld tillställning än en proffstävling.
🤣 .. jasså? Fasen tur att jag inte är med i SMC då. Jag har ofta tänkt tanken, men det har visat sig att jag oftast helst kör själv, eller max 2-3 pers på nåt lokalt äventyr.

Du inser väl att du framstår helt tondöv när du svarar någon som håller på med avancerad dykning att du ”har koll för att du också snorklat”. Samma sak när du uttalar dig om spänningen med dödsrisker i roadracingen.
Vare sig du snorklar eller apparatdyker gäller liknande principer. Jag har bara inte tagit certet för apparat, förmodligen pga lathet och andra intressen.

Spänning och dödsrisker vet jag tacksamt alldeles för lite om, men jag lyssnar också på mina idoler, t ex Roger Decoster; "Racing is so intence, there is a danger factor that makes it feel good. To feel danger, and get close to it, hopefully you don't get too close .." , ca 3.10 in i klippet här. Jag försöker i alla fall bilda mig med det material jag har tillgängligt utan att låta rumsrena 'filosofer' döma mitt sätt eller mina ord. Varsågod.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti