Nej, jag är nog ingen tävlingsmänniska.
Tragisk som denna olycka än är så är den en pusselbit till som faller på plats, tyvärr. Passion dödar. Jag har i alla fall sett tillräckligt många 'duktiga' som dött av och i sporten, utövande sin passion. Inte bara inom motorsporten utan inom alla aktiviteter som anses "farliga". T ex dykning, basejumping, stuntflygning, klättring m fl.
Förra veckan blev jag senast varse, här på sporthoj, om två snubbar som var duktiga på att köra på bakhjulet. Båda döda i mc-relaterade incidenter.
Klättring; flera jag sett i dokumentärer från 80-90 talen om bergsklättring och friklättring - alla döda i/av sporten. (Vågar jag nämna Göran Kropp?)
Basejump; kända utövare som dött under flygning ofta med "wingsuit", pga felbedömningar av olika slag i sporten.
Flygstunt / filmning; Glenn Miller, död i grand canyon i samband med filminspelningen av Deadly Encounter.
M fl helikopterpiloter genom åren. Allt i samband med uppvisningar och airobatics. Nu kommer även Colin McRae in i bilden, han dog dock inte i sin rallybil, han var en hobbypilot och krashade med sin helikopter.
Dykare; Rob Palmer som utforskade dom blå hålen på Bahamas, dog i Röda Havet i samband med dykning. M fl dykare, oftast under äventyrliga förhållanden som grottdykning eller djupdykning.
Jag konstaterade tidigare, endast, att "sporter" som anses farliga drar ofta med sig utövaren i döden. Tillbudet i Oulton är inget undantag, snarare en regel. Jag är alltså inte kallblodig, utan jag håller något som vi alla borde hålla - distans.
Att ha distans till sin passion gör skillnaden i balansgången mellan liv, och död. Sen hur vi väljer att leva vårt liv är en annan femma. Det är ju inte så att dessa två pojkar som dog inte var medvetna om riskerna. Värre är när livsnjutare ute på vårtripp på sin glidarhoj blir nerkörda av en självupptagen bilist, då målet inte var att bli världsmästare utan en glass nere vid kiosken.
Jag kanske var lite tidig med min kommentar här i tråden, borde väntat ett par sidor innan jag öppnade fönstret och släppte in lite kalluft.