Supermoto SM-premiär 2025 11 maj Tuvängen / Södertälje

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Dags att göra lite reklam för motorsport. Den 11 maj är det SM-premiär i Supermoto.

Bana: Tuvängen (Södertälje)
Datum: 11e maj
Kommer det vara mycket action och kul: Ja
Kommer undertecknad vara snabb: Knappast :3freak

För er som vill testa så finns det lånecyklar och utrustning tillgängligt på lördag (10e maj) via "Start2Slide". Det kostar som en hamburgare och cola och då kan du skryta med att du kört motard som de riktiga idioterna.

All info finns på https://supermoto.se/

Jag bumpar den här och föreslår att ni som bor i närheten tar en funderare på om ni borde åka och kika.
För kidsen så körs det 2 klasser som kan vara kul att se. 50/65cc och 85cc.
Yngsta killen imorgon är 6 år gammal. Han kör sin första tävling på en 50cc KTM.

Hans bror och pappa kör i SM klassen, elit. Brorsan kommer att fightas med en finsk kille som är riktigt snabb. Så det finns potential till underhållning.

Open klassen hade 19 förare anmälda förut idag när jag kikade. Det kan säkert ha tillkommit nån eftersläntrare nu. Men rätt fränt med så många hojar som ska in i första böj samtidigt.

Imorgon körs också asfaltsklassen för första gången. Lite tunn klass den här gången men det kan vara nåt som blir större i framtiden?
Speciellt om RR killarna ser det som en chans för att träna på att tävla.

Underhållning för hela familjen om man råkar ha tid över och vill titta på lite racing live.

Något jag saknar på SPORThoj är race reports så jag får väl själv bidra från förra helgen. SM-premiär i ett Svinkallt Södertälje där undertecknad gjorde premiär på en bana jag aldrig kört och en cykel jag haft en dag att köra in mig på. Vi kan snabbt konstatera att cykeln sköter sig väl, min egna prestation var väl sådär (bevis i form av skamsen utfart från grusfållan i heat 2 bifogas).

Lördagens träning flöt på bra med stadig förbättring av tider, men också en ödmjuk insikt om att "fan vad snabba många är". Det var en hel del nya förare från Finland och Norge och de kunde beviseligen sin sak. Jag fokuserade på att hitta runt och att lita på framdäcket med kall asfalt, trots lite spännade släpp här och var började tiderna bli bättre och mot slutet jag var ikapp de jag normalt brukade fightas med. Bara att somna tidigt och hoppas på bättre väder. Ryktet sade sol mot raceheaten.

Söndag:
Dagen började perfekt med duggregn till första träning... Elitförarna reagerade knappt, men vi vanliga dödliga var något mer skeptiska till fuktig asfalt och +5, men det var bara att lägga varv på träningen och känna efter. Grusdelen blev bara bättre av lite fukt och fäste finns det alltid mer än man tror. Så i med mer kaffe, värma händerna på däcksvärmarna och ladda om för tidskvalet. Det gick som väntat (långt bak), men allt kändes bra. Dessvärre hamnade jag längst till vänster och eftersom startrakan har en s-kurva till höger halvvägs så var det bara att acceptera läget. Det hade alltså varit bättre att tappa någon placering i kvalet istället för att garanterat bli utträngd.

Heat 1: Starten gick som väntat (uttryckt på gräset) men efter 2 - 3 varv hade jag kört upp mig till min kvalplats och låg i en bra fight i många varv. Till min fördel gjorde två förare ett oväntat spårval med tre varv och valde ytterspår efter största hoppet, vilket öppnade en innerkurva och jag kunde smita om. Ett par poäng säkrade och någon form av heder räddad.

Heat 2: Började precis som heat 1 och jag jagade mig uppåt, tyvärr klantade jag inbromsningen på långa raksträckan och hade intressanta kast efter att bakhjulet studsade på curbsen. Ut på gräset i otrevligt hög fart och bara hoppas att grusfållan skulle räcka. Efter att ha fått stopp på allt med ett par cm. till godo från staket och däckstravar var det bara att spinna loss ur grusfållan och börja jaga igen. Jag lyckas köra ikapp samma förare, men inte om denna gång.

Summering: Kanske inte den framgång och ära jag hoppats på, men "hel och ren" förare och cykel som får ladda om för nästa. Kul bana och gott om publik, bara bra väder som saknades :)

494961404_1162479242348798_6827626297806814175_n.jpg495205869_1162471259016263_737251062616658858_n.jpg

Var där sent på söndagen så hann bara se de två sista racen men riktigt skoj att kolla på!
Dom som åker in i kurvorna med sladd får ju stilpoäng iaf,vackert att beundra 8-)

Är det någon vinst att göra det eller är det bara för att dom kan?

Och ja,det var fan inte varmt :-)

Var där sent på söndagen så hann bara se de två sista racen men riktigt skoj att kolla på!
Dom som åker in i kurvorna med sladd får ju stilpoäng iaf,vackert att beundra 8-)

Kan man göra det "rätt" så har man redan vänt runt hojen en del och har fördel av det.
Sen kan man göra det för att det känns fett och tappa tid på det. Men det gör inte hit.
Kan man så kör på ba'.

Ricken gav det formella svaret. Samtidigt körde de ju "asfaltcupen" som är någon variant av mini-RR. Förarna där kör oftast med mindre sladd, men det går väldigt fort ändå.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025