Gör offroadkörning mig till en bättre landsvägsförare?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Har länge lekt med tanken att skaffa mig en enduro och börja köra lite. Har endast kört landsväg och bankörning och det är utan tvekan min grej, offroad hade i sådana fall varit ett komplement till den körningen.

Men, till min fråga. Jag har kollat lite videos och tutorials på lite övningar man kan göra på grus och då såg jag bland annat att man använder kroppen på motsat sätt på grus än på asfalt (lutar åt motsatt håll, counterleaning) för att inte sladda av vägen.

För mig som övat in landsvägkörningen rätt länge så upplevde jag att detta hade varit något jag hade verkligen behövt tänka på. Tyckte det kändes jobbigt.

Då började jag undra rent generellt, är offroadkörning något som kan gynna min landsvägskörning eller är det något helt annat? Man vill ju inte fucka upp det man övat in i flera år iallafall haha!

Vad säger ni?
 
Spontant så kan jag säga att jag genom att köra mycket grus har blivit mindre nervös för släpp, både fram & bak.
Risken finns däremot att du kommer att tycka att det är skitkul, & blir tvungen att skaffa dig en potent grushoj!😁
Klart du ska prova!
 
Jag kör både grus och asfalt och har inte blivit sämre förare för det. Jag gör ett överhäng till motsatt sida vid en skarp kurva för att behålla tyngdpunkten rakt över hojen för bättre fäste precis som du säger. Det faller sig naturligt när det är löst underlag tycker jag och inget som följer mig med ut i asfalten.

Men sen finns det vissa som svänger sådär även på landsvägarna och kan svänga riktigt djupt på det sättet med.

Denna filmen i ämnet är lite intressant.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT
Kort svar är ja. Körning på lösa underlag främjar balans och känsla för grepp.

Men du behöver fortfarande tänka och köra medvetet.


Med vänlig hälsning,
 
Jag kör både grus och asfalt och har inte blivit sämre förare för det. Jag gör ett överhäng till motsatt sida vid en skarp kurva för att behålla tyngdpunkten rakt över hojen för bättre fäste precis som du säger. Det faller sig naturligt när det är löst underlag tycker jag och inget som följer mig med ut i asfalten.

Men sen finns det vissa som svänger sådär även på landsvägarna och kan svänga riktigt djupt på det sättet med.

Denna filmen i ämnet är lite intressant.
Köper inte resonemanget att luta åt fel håll på vägen, kan inte alls se logiken i det annat än i väldigt speciella situationer.

Men fortnine tycker ju också att man ska ta ur skydden ur sina mc-kläder för att de ändå inte förhindrar alla skador som kan uppstå vid en krasch…
 
Nu kör inte jag grus utan enduro, å de har gjort att man blir klöart bättre på att hantera hojen när underlaget är halare än torr asfalt.. Kom underfund me de första gångerna man körde landsvägshoj på hösten med blöta löv på kullerstensgata..
 
Ja, tid på hoj gör att du blir bättre på att köra hoj. Vad för slags hoj spelar mindre roll.

Många av toppförarna i MotoGP och WSBK kör cross som "fysträning", hade det gjort att dom blivit sämre på asfalt hade dom såklart inte ägnat sig åt sådana aktiviteter.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top