Kommer KTM överleva?

Skolköket har förstört matkulturer för svenskar i flera generationer.

Levergryta.
Jag känner fortfarande lukten i betongtrapphuset och hur magen skriker fly fly FLY!

Den dagen överlevde man på knäckemackor med margarin, helt gulmålade med Aromat.

Forskningen säger att glutamat inte är bra för dig och att just MSG kan öka aptiten / göra så man äter mer än man egentligen borde.

Inte jag. En whiff av Aromat i luften och jag kastas tillbaka till grundskolan, Sigvards virrvarr och den vidriga levergrytan. "Tack det är bra, jag skall inte ha mer" nästan oavsett vad det är på tallriken.

Kautschukpotatis och kokta fiskpinnar med grav paneringsseparation gick att arbeta sig igenom, men levergryta...?

Var bambatanterna egentligen oförlösta sadister?

Levergryta.
Jag känner fortfarande lukten i betongtrapphuset och hur magen skriker fly fly FLY!

Den dagen överlevde man på knäckemackor med margarin, helt gulmålade med Aromat.

Forskningen säger att glutamat inte är bra för dig och att just MSG kan öka aptiten / göra så man äter mer än man egentligen borde.

Inte jag. En whiff av Aromat i luften och jag kastas tillbaka till grundskolan, Sigvards virrvarr och den vidriga levergrytan. "Tack det är bra, jag skall inte ha mer" nästan oavsett vad det är på tallriken.

Kautschukpotatis och kokta fiskpinnar med grav paneringsseparation gick att arbeta sig igenom, men levergryta...?

Fiskbullar som "doftade" genom korridoren mot matsalen gjorde att man fick överleva på vatten och knäckebröd den dagen eller på högstadiet så fick man ta cykeln/moppen mot närmaste korvkiosk för att stilla hungern.
Gymnasiet på Thorildsplan hade iallafall en korvkiosk utanför entren till skolan. (y)
"Bästa" maträtten på gymnasiet var ju ärtsoppan, för vi hade nån som fixade punsch till den. :dricka

Gillar ju korv och öl i och för sig men hur går det för KGM, vore otroligt trist om märket försvann. Tycker det ser väldigt mörkt ut tyvärr.

Jag har svårt att se att KTM ska klara sig efter det här. Det blir nog som med Husqvarna mest ett märke som byter ägare utan att någon form av substans följer med.

På restaurang Moldau nere på knivsöder kan man få kapris till schnitzeln men det kostar 30 kronor i böter. Det framgår på menyn.
Böter som styrmedel. 🙂

Annars håller både schnitzeln och biran hos Svejken högsta klass. Dock lite mer tjeckisk betoning. Har varit där flera gånger vid besök i Hufvudstaden. Har tyvärr för mig att man inte kan boka bord, så man bör vara där tidigt om man inte vill klämma minst tre väntbira innan man får bord…

För utlandsresenärer kan jag dessutom rekommendera Schnitzelparadies i Zwickau. Helt legendariskt ställe för den som reser till Sachsenring. Eller kedjan Schnitzelhaus var som helst i Österrike. Det låter som ett dåligt skämt, men det är faktiskt en snabbmatskedja i bästa Donken-stil. Knalla in, välj kalv, fläsk eller kyckling, välj brat eller pommes, välj tillbehör. Fem minuter senare tuggar du på en pizzastor schnitzel av mycket hög klass…

Eftersom tråden spårat ur så kan jag inte äta goulash numera om det inte är i Tjeckien. Bästa jag någonsin ätit. Och fantastisk öl på det. Jag funderar på att emigrera.

Levergryta.

Levergryta är ju GOTT ! :)

Österrike och Tjeckien (eller Tjeckoslovakien som det var tidigare) är mycket lika varandra på flera sätt, i synnerhet matmässigt.

Något jag kommer ihåg från 70-talet var när mamma köpte en rustik slags soppa till mig vid centralstationen; >drskova polevka< (finns ingen svensk översättning än). Det är en mycket god, lagom kryddad, soppa på komage. Mycket näring och bra för hälsan.

När det gäller gulasch och framförallt gulaschsoppa så sticker jag ut hakan och hävdar att området runt Brno är världsledande. Det finns hur många små mysiga källarrestauranger som helst i Brno som serverar gulaschsoppan inuti ett avskuret runt bröd. Nedre delen blir soppskålen, övre delen håller kvar värmen.

Precis som i Slovenien och Österrike verkar det dessutom som att alla ölmärken med självrespekt har ett eget stekhus. Så även Starobrno. Det stället kan rekommenderas för den som ska till Brno på GP.

Ja, och dom gillar sina grytor starka, då dricker man mer öl, och då vill man ha ännu starkare gryta, och dricker ännu mer öl, osv. Det blir en sk 'god cirkel' ;)

Enda anmärkningen jag möjligtvis kan ha är hur dom diskar ölglasen.

Nja, är maten stark äter man mer bröd till.

Men gott öl tillhör traditionen och utan att ha ätit mer än några enstaka gånger i Tjeckien och Slovakien så har jag ätit desto mer i Österrike och framförallt Slovenien och helt klart är det alltid värt att dricka det lokala ölet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Coolt, klart sugen på att vara delaktig i ett rejsteam.
Inte köra, inte meka...jag kan stötta inom mjukvaruutveckling.

Jag funderar på om.man skulle kunna göra en race karriär? Tänker att jag skulle nog skulle kunna bli road racingens motsvarighet till Eddie The Ealge.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti