Vespa px200 vs monkeybike 125?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag hade som plan att köpa en riktig motorcykel men så kom jag på att jag egentligen mest puttrar runt hemma och åker o köper glass i Skanör och kanske verkligen kanske åker till Malmö o kikar. Så varför ska jag då ha en riktig hoj. Så jag körde en Vespa GTS 300 och den såg ju så snygg ut allt var rätt men helt död att köra. Sen fick jag testa min kollegas Vespa p200 med trimkit och jäklar vad kul. För en liten peng dessutom. Även så har jag kikat på en Honda Monkey eller Dax som också verkar kul men jag e rädd för att man ser ut som ett fetto på monkey med mina 90kg. Monkey är ju 2x pengarna men är ju hondakvalitet…
Trista är att Dax alltså den fula monkey får man skjutsa på men monkey e körd. Vespan tror jag är ok.
Så nån som har lite erfarenheter av dessa att dela?

Vespa är ju både snygg och skojig.

Dax glöm det
Monkey kul att rulla ut ur husvagnens lilla lucka eller bakluckan på bilen. Meningslös i övrigt.

Mvh

Vespa måste ju vara skönaste tvåhjulsåker som finns, med sin sittställning och vindskydd.

Men..ospännande jämfört med att få diskförskjutningar, gamnacke och axelsmärtor som efter 15 minuter på en riktig sporthoj.

Monkey:n är ju skitfrän.
90 pannor är helt lugnt, det kan jag intyga, men hur du ser ut kan jag inte gå i god för.
Men frän pryl, och du får ju en sådan för ca 35kkr, så den hade varit mitt val mellan de du nämner.
Köpte själv en MSX, men mer i syfte att ha någonting att bygga om under vintern.
Kommer dock att testa köra en mindre touring med den....bara för att... :tummenupp

Jag har testat Touring på en Huskvarna 700 rally. Var inget kul. Därför tänkte jag det var skoj att köra nåt annat som är mer en leksak. Ska inte kosta skjortan, man ska kunna ta en kort glasstur o kika. Kanske köra 30-50km som mest

Jag har testat Touring på en Huskvarna 700 rally. Var inget kul. Därför tänkte jag det var skoj att köra nåt annat som är mer en leksak. Ska inte kosta skjortan, man ska kunna ta en kort glasstur o kika. Kanske köra 30-50km som mest
Svaret på sporthoj är som alltid en R6a från typ 2006. De körs troligen ungefär enligt ovan kriterier ändå.

Skämt åsido, min erfarenhet av relativt moderna vespor (typ tio år sen nu förvisso) är att de är rätt lösa i framänden, kändes lite svajigt. Minns inte storlek, men tror det var 125a, 200 och 250. Inget var jätteroligt i längden, det är liksom det där gummibandet när man gasar som är lite segt även om det egentligen matar på ganska bra.

Om det var motorn som gjorde dig besviken på GTS300 så blir du nog besviken på en monkey också, inte ens med trimkit får du upp den i liknande effekt (hållbart).
Baserat min kommande kommentar på min Carnaby 200 - Vill du köra något annat än slät asfalt så är det inte Vespa, scooter eller liknande det främsta vapnet. Vet inte hur Monkey är på grus men jag gissar på att den är ljusår bättre?

Ja, det är ju inga raketer.
Jag tänker att man köper en Monkey eller MSX för den minimalistiska stilen.
125cc fyrtakt är inte någonting som linjerar med hög prestanda.
Men....med Monkey och MSX så får du ju växla, och kanske ändå känna att du kör en jäkligt liten hoj som är kvalitativ.
Jag har även ett knippe mopeder, och skillnaden mellan tvåtakt och fyrtakt på lågt kubiktal är ju som dag och natt.
En tvåtaktare är ljusår "pepprigare", och en fyrtaktare myser man på med, med vetskapen om att den är pålitlig, tyst och rogivande.

Jag tänker mer att risken är överhängande att man aldrig använder den. En Vespa är ett praktiskt bruksfordon som dessutom ser bra ut.

Mvh

Varför inte en offroad enstånka typ XT 600? Grymt praktiska och enkla att leva med.

Monkeybike är osannolikt nog inte gjord för att skjutsa på. Why? Kör själv Grom väger som en fullvuxen man och är ingen pygme och det funkat att köra själv. Att skjutsa är en stretch men nån kilometer till kiosken funkar utmärkt. Monkey föll bort för jag vill kunna skjutsa då och då. Vespa är väl snäppet bättre än de där trehjuliga tingesterna som folk kör på, men inte mycket.

Här kommer juryns utslag :) Från en som kört en del på Vespa PX200, mycket mer på Vespa GTS 300, fast i sanningens namn bara testkört "minihojar" en kortare bit.

Vespa kan du använda, för att köpa glass eller ta en tur till systemet.
Monkeybike är mest bara söt och inte så mycket mer.

När det gäller din syn på gamla PX och nya GTS har jag inte samma bild. Det spelar i och för sig mindre roll vad jag tycker för det är ju du som skall köra den.

PX 200 är charmig men gammal konstruktion (en fördel tycker vissa). Svajig väghållning, svaga bromsar, handväxel där man tvingas vrida växelhanden ett halvt varv närapå för att gå från ettan till fyran. Jag övningskörde en gång i tiden c:a 75 mil på en PX, gungade mig fram i högfartskurvor och bestämde mig efter det för att köpa en... Yamaha! :D

GTS 300 har helt annan väghållning (inte perfekt, men väldigt mycket bättre), ordentliga bromsar med ABS, en jämförelsevis kraftfull motor och är löjligt lättkörd jämför med den gamla handväxlade tvåtaktaren PX. Perfekt för att köpa glass, ta en tur till systemet eller köpa något litet på Biltema/Jula/Bauhaus etc. Inte lika mycket "karaktär" som en PX men skall du använda den också, så slipper man gärna lite av "karaktären" - för att livet och glassturen blir enklare så.

Last edited:
.....Vespa är väl snäppet bättre än de där trehjuliga tingesterna som folk kör på, men inte mycket.
Nja, Vespa PX200 är "sämre" på de flesta sätt. Charmig, men väldigt gammaldags. Missförstå mig inte, jag gillar PX, men som sagt tidigare i tråden är den inte up-to-date (vilket en del ser som en fördel).

Trehjulingarna är moderna och smidiga. Jättebra bruksfordon och på massor av sätt ett bättre val. Funderade länge på att köpa en sådan istället för andrabil. Hela familjen (även de med B-kort) kunde ju använda den som bruksfordon för kortare ärenden.

Men de ser ju inte så kul ut. De flesta är rätt fula. :(

Vespa kan du använda, för att köpa glass eller ta en tur till systemet.
Monkeybike är mest bara söt och inte så mycket mer.
Men Monkeyn är ju egentligen i samma liga som MSX:en.
Och den har jag goda förhoppningar om att faktiskt köra någon tour med.
Finns dessutom roliga tillbehör att pynta dom med.
Och till systemet är den ypperlig, jag är strax på rull dit, kan återkomma med upplevelserapport. :yoparty

MSX_1.jpg

Men Monkeyn är ju egentligen i samma liga som MSX:en.
Och den har jag goda förhoppningar om att faktiskt köra någon tour med.
Finns dessutom roliga tillbehör att pynta dom med.
Och till systemet är den ypperlig, jag är strax på rull dit, kan återkomma med upplevelserapport. :yoparty

View attachment 513470

Det andas desperation att skynda sig till Systemet skärtorsdagens förmiddag - på en minihoj med packväskor…

Mvh

Den här killen har en Monkey, en KTM 1290 Adventure och en Ducati 916. Han fnittrar ofta när han kör motorcykel, men aldrig så mycket som när han kör Monkeyn:

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back