Hojar du inte gillade så mycket som du trodde

Ha-ha-ha...! Det där kom från hjärtat, det var tydligt. :D
Då måste jag nyansera lite. Den är ju jättemysig! För tung, ja men rätt så bra balanserad så det gör inte så mycket. Undermotoriserad? Jajamensan. För trött. Men dunkar mysigt när man vrider om gashandtaget. Det händer inte mycket och går inte fort, men det är trivsamt. Sportig? Nej-nej! Inte alls. Snygg? Knappast...
Men jag gillar den!

Tänk att man kan tycka så olika! (y)
Håller med! Jag har visserligen bara kört, och sladdat, med en på en parkering i Bollnäs under novemberkåsan. Skulle kunna tänka mig den som vinterhoj. :tummenupp
 
alltid kört literklubba (!!!) så när jag ~2010 fick ta en polares dåtida R6a på lite smisk runt anderstorp och insåg hur vansinnigt potent den hojen är/var var ett riktigt uppvaknande!

ZX10an jag hade åkte ut på blocket samma kväll :P
 
Ohhhh, den som är helt optimal.
Letar febrilt efter rätt exemplar.
Skapade förtroende under tre veckor i Himalaya, grym hoj !

View attachment 510522
Finns ju på Blocket då och då. Även just nu. Vad är "rätt" exemplar? Vad saknar du hos de som säljs?
(Eller tänker du på avståndet? Att du vill hitta en perfekt Himlayan i nära dig Tornedalen? :))
 
När jag la ut min blev man inte överöst av spekulanter. Kan man väl säga. En del av upplevelsen var ju återförsäljaren som var helt bäng.
Och servicar som var täta och dyrare än Harley Davidson. Skojar INTE! Min Royal Enfield upplevelse var som en vinterkräksjuka med samtidig maginfluensa och indisk diarré. När jag ser en Royal Enfield idag undrar jag om ens metallåtervinningen tar emot skiten? Och vad det är för hemskt som har hänt i ägarens barndom som gör att dom vill befinna sig i dess omedelbara närhet.
 
Street Triple 675R -12 och senare efter att mellanlandat på 701SM en street Triple 765RS.

Bägge var utmärkta hojar oavsett hur jag körde dem, på gata, på bana, med och utan packning. Men det var nåt som saknades... Kan ärligt inte säga vad.

Testerna i tidningarna vidhöll att det var de perfekta maskinerna för en som mig.

Till slut gick jag ut i garaget och sa,
-Hjärtat, det är inte du det är jag. Men vi kan inte fortsätta såhär. Jag tittar på andra och det är inte rätt att umgås som vi gör då.
”Det är inte mig det är fel på. det är du som fattas en cylinder…”
 
När jag la ut min blev man inte överöst av spekulanter. Kan man väl säga. En del av upplevelsen var ju återförsäljaren som var helt bäng.
Och servicar som var täta och dyrare än Harley Davidson. Skojar INTE! Min Royal Enfield upplevelse var som en vinterkräksjuka med samtidig maginfluensa och indisk diarré. När jag ser en Royal Enfield idag undrar jag om ens metallåtervinningen tar emot skiten? Och vad det är för hemskt som har hänt i ägarens barndom som gör att dom vill befinna sig i dess omedelbara närhet.
Jag tänker att service borde man klara bra med "Indian style", dom skämde inte direkt bort materialet.
Var man än tittade i dom trånga gränderna, så gjorde man livsuppehållande åtgärder med små medel.
Och ÅF hoppas jag att jag slipper att ha att göra med om man köper begagnat, servar själv, och bara myser på.
Men jag vill ha en modell innan 2024 (tror jag det var) när den nya designen kom, vilken inte tilltalar mig alls.
Oavsett det så....kul att vi alla är så olika! :giggle:

Service_1_resize.JPEG
 
Jag tänker att service borde man klara bra med "Indian style", dom skämde inte direkt bort materialet.
Var man än tittade i dom trånga gränderna, så gjorde man livsuppehållande åtgärder med små medel.
Och ÅF hoppas jag att jag slipper att ha att göra med om man köper begagnat, servar själv, och bara myser på.
Men jag vill ha en modell innan 2024 (tror jag det var) när den nya designen kom, vilken inte tilltalar mig alls.
Oavsett det så....kul att vi alla är så olika! :giggle:

View attachment 510559
Det var ju det med garantin. Han fick ju slaganfall för att jag ville göra det själv. Vägrade ge vidare garanti för att jag bytte olja själv. Den var ju sjukt lättmekad men han var ett totalt rövhål. Skulle ha tusentals kronor. Han behövde väl stålarna iom att dom ville ha in stålarna dom inte fick på försäljningen? Lågt pris på skit.
 
Det var ju det med garantin. Han fick ju slaganfall för att jag ville göra det själv. Vägrade ge vidare garanti för att jag bytte olja själv. Den var ju sjukt lättmekad men han var ett totalt rövhål. Skulle ha tusentals kronor. Han behövde väl stålarna iom att dom ville ha in stålarna dom inte fick på försäljningen? Lågt pris på skit.
Synd....det låter ju som att den placerar sig i samma fack som KTM, verkligen tråkigt :unsure:
 
Edit: Tillbaka till Enfield, jag var sugen på Diesel'n, ur ett rent fakir-perspektiv, men håller med om att det enda som skulle kunna få mig att avstå från att pissa på en är om den brinner....
Hör av dig om du skulle vara i krokarna så får du ta ett varv på dieseln. Men du får inte pissa på den, den rostar snabbt nog ändå.
 
När jag la ut min blev man inte överöst av spekulanter. Kan man väl säga. En del av upplevelsen var ju återförsäljaren som var helt bäng.
Och servicar som var täta och dyrare än Harley Davidson. Skojar INTE! Min Royal Enfield upplevelse var som en vinterkräksjuka med samtidig maginfluensa och indisk diarré. När jag ser en Royal Enfield idag undrar jag om ens metallåtervinningen tar emot skiten? Och vad det är för hemskt som har hänt i ägarens barndom som gör att dom vill befinna sig i dess omedelbara närhet.
Vilken ÅF köpte du den av ?
 
…och det finns väl en ganska god chans att den är som en Land Rover, dvs väldigt enkel och robust till sin uppbyggnad, men ändå går den sönder hela tiden. :va


Mvh
Klassiskt brittiskt sätt att konstruera saker (jmfr vattenrör på utsidan av byggnaden). Man bygger dem så att de inte håller särskilt länge men å andra sidan gör man det enkelt att reparera...
 
Näe dieseln gillar jag som sagt.

Jag lärde känna en Sikh som flyttade hit till stan och vi började prata motorcykel.
Han berättade att i indien hade han flera motorcyklar, bland annat en diesel.

Jag förklarade att jag gillade dieseln och han började genast förklara för mig hur dålig den var.
"Den är långsam" jag vet, "Den stinker varm diesel när man kör" jag vet, "Den låter inte som en motorcykel" jag vet....

Han öppnade ett klipp på mobilen och visade där den stod och stampade på tomgång, det droppade diesel och den nästan hoppade iväg och jag sa "Den är helt underbar"

Han erbjöd mig att få den om jag körde hem den från Indien åt honom så att han kunde ta in den som flyttgods :hihi
 
Ducati Diavel (tung, trögstyrd, sävlig). Det enda som kändes Ducati med den var avsaknaden av bränslemätare. 🤣
 
Klassiskt brittiskt sätt att konstruera saker (jmfr vattenrör på utsidan av byggnaden). Man bygger dem så att de inte håller särskilt länge men å andra sidan gör man det enkelt att reparera...

För 25 år sedan nördade jag ned mig i Landrovervärlden. Så pass mycket att jag köpte Landcruiser istället. Tittade aldrig tillbaka…

Men reservdelar till Landrover var/är verkligen billiga. Koppling för någon tusenlapp, drivaxlar dito. Osv. Baksidan var att tex drivaxlar går åt som smör i solsken. Hur är det ens möjligt? ”-Ja, men de är billiga!” sade entusiasterna triumfatoriskt. Men engelsmän tänker verkligen annorlunda.

En bekant hade en BSA 500cc. Den hade (vill jag minnas) tre (3) olika dimensioner på cylinderfotsmuttrarna. ”Så man inte förväxlar dem” hette det. :va

Precis som att ha avloppet på utsidan av huset. ”Enkelt att tina när det fryser”.

De har en kanal mellan sig och världens främsta ingenjörsland Frankrike, men det kunde vara en hel värld emellan. Lika när det gäller maten.


Mvh
 
Då äger du alltså en diesel, grattis, för du backade väl inte på det? :unsure:
Just då passade det inte att göra en månads äventyr....

Men jag har en annan ide!
Vi kan köra tillbaka alla som inte är diesel till indien så slipper vi dom här?

Nej men allvarligt, om dom vore skitbilliga så hade dom väl haft någon form av berättigande, dom gör ju faktiskt en bättre version för exporten och säljer den riktiga skiten på hemmaplan
 
Klassiskt brittiskt sätt att konstruera saker (jmfr vattenrör på utsidan av byggnaden). Man bygger dem så att de inte håller särskilt länge men å andra sidan gör man det enkelt att reparera...
Till skillnad från det klassiskt svenska sättet då att bygga in det. Så när det fryser, för det gör det säger försäkringsbolagen, så är det ingen liten vattenläcka på utsidan av huset. :hihi
Naturligtvis bättre då det inte bara är några rör på utsidan att byta! :tungan

Nu är den engelska vintern inte lika hård som den i Skåne så det fryser inte sönder så ofta. Och när det är ovanligt många minusgrader kan man låta vattnet rinna lite.
Det sätter vi stopp för här med hjälp av en vattenfelsbrytare! :tummenupp

Men vi har tagit efter England och privatiserat järnvägen med samma lysande resultat! :tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top