Honda Goldwing fyller 50 år

Renault 5 var ju lite nostalgiskt retro (därmed inget sagt om kvaliteten 🙄)

Jag är väldigt mycket emot att fordonstillverkare sodomerar gamla ikoniska modellnamn med nya modeller som i bästa fall är lättmjölk.

Yamaha har ju klåpat till det rejält med flera snöskotrar och ”nya” R7. Och ser jag elbilen Ford Mustang eller Ford Capri så bryter jag lös märket som ren principsak…!

Jag är väldigt mycket emot att fordonstillverkare sodomerar gamla ikoniska modellnamn med nya modeller som i bästa fall är lättmjölk.

Yamaha har ju klåpat till det rejält med flera snöskotrar och ”nya” R7. Och ser jag elbilen Ford Mustang eller Ford Capri så bryter jag lös märket som ren principsak…!

Jag håller med dig när det gäller Mustang, Capri och några andra, men just Renault 5 tycker jag dom lyckades med.
Honda lyckades bra med sin lilla elbil också, fast dom återanvände väl inget modellnamn på den, utan byggde bara "retro-inspirerat"
Fiat lyckades också bra med sina senaste retro-modeller.

Men att slakta ett Ikoniskt sportbilsnamn på att försöka sälja el-suvar är bara tragiskt.

Varför slutade vi innovera och kör på retro? Känns som retro varit inne i över 20 år nu. Inte bara inom fordon. Jämför 50/60/70/80 tal... Då verkar det som
det hände grejer hela tiden.

Fast har man kört en gammal Renault 5 så vet man, även utan att ha provkört den nya, att den är enormt mycket bättre på allt :lol

Gamla Renault 5 var en mycket fin bil att köra, vilket alla som kört den vet. :)

Mvh

Varför slutade vi innovera och kör på retro? Känns som retro varit inne i över 20 år nu. Inte bara inom fordon. Jämför 50/60/70/80 tal... Då verkar det som
det hände grejer hela tiden.
1738826227395.png
Jag är glad att det inte innoveras så mycket, det är illa nog det som kommer fram.

- Vridet i den där skapelsen var ju ändå imponerande. Wheelar säkert smidigt

1975-vinge ser ju ut som i stort sett alla motorcyklar gjorde då

Apropå Guldvinge så kommer jag att tänka på en regnig och kall kväll kanske +5° då jag kör på E22 kring Kristianstad. Då börjar jag komma ifatt något lustigt bakljus i mörkret (klocka var ungefär 22:00) och jag tänker "va faan är det" .
Så jag ökar hastigheten med min bil.

När jag kommer ifatt så är det en gammal Guldvinge kanske sent -80tal med både släpvagn och sidovagn. Det som slog mig "varför sitta i regnet med både sidovagn och släpvagn". Jag gillar att köra motorcykel och kör ganska mycket. Men var finns tjusningen med att sitta på en stor gammal motorcykel med både släp och sidovagn ? Måste vara bättre med en liten cabriolet om det är så viktigt att känna fartvinden

För varje ny generation av guldvingen så blir den första bara snyggare och snyggare.
Har aldrig gillat dom eftersom jag var tuff och sportig då.
Ja den såg ut som en motorcykel skulle. Och ska.
Separat tank, visserligen en dummy. Separata sidokåpor, visserligen är de ovanligt stora för att dölja tanken. Normal sadel. Kromad bakskärm med baklyse. Framskärmen var lite udda då den var lång och bred nertill som en stänklapp, fendaextenda. Långt innan ”marknaden” ville ha korta framskärmar och våtblästrad motor och krökar.
Bilmotorn och tankplaceringen gav låg tyngdpunkt. Soppaförbrukning som en lite bil på den tiden.
Kylproblem trots marknadens största kylare och kylarvingar. Inga andra hojar hade kylarvingar på den tiden. Kamremmar. Hygglig generator. Stora runda mätare.
Begränsad markfrigång pga ljuddämparna. Raask sålde 4-1. Då tog motorn i istället.
Tung som ett as. Rätt slö, 80-82 häst? Kardan såklart. Trådekerhjul. Marknadens största bakskiva.
Allt är förlåtet idag. En naken originalare ev en liten vindruta, liten, om den är snygg. Lågt styre. Krauserkitet frå 70/80-tal, 25 eller 35-litersväskor och stora eller lilla topboxen.
Jag skulle kunna dra en 600-mila repa med värdighet och säkert vara helnöjd.
De senare Interstate mfl, kåpor och skit går fetbort. En hoj ska inte väga över 300 kilo.
En hoj ska inte väga mer än XJR1300, där går en absolut gräns.
En hoj ska inte ha Stalama-kåpa, bilstereo eller högtalare.
En hoj ska varken ha dragkrok, backväxel, arm- eller ryggstöd.
390 kilo väger jubileumsaset. Tjena.
Det var bättre förr.

Jag träffade en tysk i Norge på en Kawa GTR1400 med packning för en tripp till nordkap.
-Hur är den hojen att köra frågade jag.
-Tung, sa han.
Sen log vi bara.
Min TDM900 väger väl hälften och stortrivs i Norge och på motorväg.

Edit:
XJR1300 väger 240 kg fulltankad
GTR1400 väger 304 kg fulltankad
TDM900 väger 190 kg tom
GW1000 väger 273 kg tom

IMG_1110.jpeg

Last edited:
För varje ny generation av guldvingen så blir den första bara snyggare och snyggare.
Har aldrig gillat dom eftersom jag var tuff och sportig då.
Ja den såg ut som en motorcykel skulle. Och ska.
Separat tank, visserligen en dummy. Separata sidokåpor, visserligen är de ovanligt stora för att dölja tanken. Normal sadel. Kromad bakskärm med baklyse. Framskärmen var lite udda då den var lång och bred nertill som en stänklapp, fendaextenda. Långt innan ”marknaden” ville ha korta framskärmar och våtblästrad motor och krökar.
Bilmotorn och tankplaceringen gav låg tyngdpunkt. Soppaförbrukning som en lite bil på den tiden.
Kylproblem trots marknadens största kylare och kylarvingar. Inga andra hojar hade kylarvingar på den tiden. Kamremmar. Hygglig generator. Stora runda mätare.
Begränsad markfrigång pga ljuddämparna. Raask sålde 4-1. Då tog motorn i istället.
Tung som ett as. Rätt slö, 80-82 häst? Kardan såklart. Trådekerhjul. Marknadens största bakskiva.
Allt är förlåtet idag. En naken originalare ev en liten vindruta, liten, om den är snygg. Lågt styre. Krauserkitet frå 70/80-tal, 25 eller 35-litersväskor och stora eller lilla topboxen.
Jag skulle kunna dra en 600-mila repa med värdighet och säkert vara helnöjd.
De senare Interstate mfl, kåpor och skit går fetbort. En hoj ska inte väga över 300 kilo.
En hoj ska inte väga mer än XJR1300, där går en absolut gräns.
En hoj ska inte ha Stalama-kåpa, bilstereo eller högtalare.
En hoj ska varken ha dragkrok, backväxel, arm- eller ryggstöd.
390 kilo väger jubileumsaset. Tjena.
Det var bättre förr.

Jag träffade en tysk i Norge på en Kawa GTR1400 med packning för en tripp till nordkap.
-Hur är den hojen att köra frågade jag.
-Tung, sa han.
Sen log vi bara.
Min TDM900 väger väl hälften och stortrivs i Norge och på motorväg.

View attachment 510107

Rustan Jarnesand dånade runt i Göteborg med en serie 1-vinge, Raask tillbakaflyttat 4-1 och clip-on back in the days.
Då var det en sporthoj.
...om man inte byggde åt andra hållet och lade till ruta, väskor och andra touringattribut.

Hojarna såldes inte smalnischat mot en speciell kundgrupp eller användningsområde på den tiden.
Dom blev vad man gjorde dom till.

Goldwing avsågs vara en sportig hoj när den lanserades. Och då upptäckte kunderna touringkvaliteterna…

Mvh

402,33 ? Meter?

Japp, på den tiden var kvartsmilen det som avgjorde om hojen var för män med hår på bröstet eller inte.

Jag vill minnas att Norton Commando hade rekordet för standardcyklar bra länge, tills Kawa kom med sin Z900.

Mvh

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...