Ecu flash

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Tjenare.

har som sagt bytt avgassystem på min z900 2019.
Original grenrör med cat kvar och lambdasond.
Bara tagit bort brödlådan och ersätts med ett rör och slipon från mivv. Låter otroligt bra nu. Nu tänker jag ECU flasha den hos swedish race part. Tydligen ska hojen bara få ett system inlagt, Woolish ECU flash. Det ska räcka gott och väl sa killen på firman för att den ska få rätt bladning och gå jämt och fint. Bänkning tycker han är mer till för banåkning och om man har ett riktigt helsystem med kn filter. Jag gör detta enbart för att motorn ska må bra efter nytt avgassystem. Har inte ändrat ingår annat på hojen. Sedan har man läst från sidor och sett på youtube att just Kawasaki z900 2017-2019 går fett från fabrik? Så att mappa om osv inte är ett måste?
men har någon annan testat swedish race parts ECU flash?

mvhIMG_0159.jpeg
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Fördel med flashning är att man kan fippla bort restriktioner så för den sakens skull kan en flash vara kul, men vet inte hur det är för din cykel. Prisskillnad bänk och flash?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ska inte en ecu sköta detta automatiskt på såpass ny hoj?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu tittade jag på bilden, det ser ut som att du inte använder bakre fästet på "dämparna", vad är det som håller upp avgassystemet? Är det bara grenrörets fäste i toppen så kan det bli en obehaglig upplevelse när det lossnar. Det ser ut som att det sticker ut en del skrot på mittenröret också? :va
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu tittade jag på bilden, det ser ut som att du inte använder bakre fästet på "dämparna", vad är det som håller upp avgassystemet? Är det bara grenrörets fäste i toppen så kan det bli en obehaglig upplevelse när det lossnar. Det ser ut som att det sticker ut en del skrot på mittenröret också? :va
Skall väl sitta en förlängningsarm där?
1712165365986.png
 

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Nu tittade jag på bilden, det ser ut som att du inte använder bakre fästet på "dämparna", vad är det som håller upp avgassystemet? Är det bara grenrörets fäste i toppen så kan det bli en obehaglig upplevelse när det lossnar. Det ser ut som att det sticker ut en del skrot på mittenröret också? :va
Nej fästet räcker inte ända ner. Efter det nya mitten röret hade liten annan böj på slutet. Så ljuddämparen kommer 10 mm längre ner. Så blir nytt fäste efter mitten röret har helsvetsats nu till helgen. ( slippa avgasklämma ).sen är det 1 st fäste under bakfjädringen också. Sen är metalldelarna på mitten röret om man vill ha värmesköld.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vad tänker du på?
Jo jag tänkte kanske göra min KLX230 lite piggare, inget direkt nödvändigt men kanske en annan slutbit på avgasröret för att få ett aningens basigare ljud, och så kanske en så där om-mappning för en "richer mix" för att göra motorn lite vassare. Men om det är på bekostnad av hållbarheten och motorns livslängd så vill jag nog inte.

Jag kanske bara kan kolla om det finns nåt i ljuddämparen som går att plocka ut, det sitter ju små skruvar där på locket så den går att öppna 😁
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo jag tänkte kanske göra min KLX230 lite piggare, inget direkt nödvändigt men kanske en annan slutbit på avgasröret för att få ett aningens basigare ljud, och så kanske en så där om-mappning för en "richer mix" för att göra motorn lite vassare. Men om det är på bekostnad av hållbarheten och motorns livslängd så vill jag nog inte.

Jag kanske bara kan kolla om det finns nåt i ljuddämparen som går att plocka ut, det sitter ju små skruvar där på locket så den går att öppna 😁

Köp en beggad crossljuddämpare och anpassa så den passar din hoj så har du originalet kvar och bättre effekt. Såna hittar du för 500kr.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tackar .. Ok, begagnad, varför inte en ny? Är det dyra grejer? Jag vill inte att polisen .. OM polisen nån gång stannar mig, tro att jag är en buse helt utan stil.

Ja vill du lägga ut tio gånger så mycket pengar så finns det ju ingen anledning att krångla då är det ju bara att köpa en trimljuddämpare som passar din hoj direkt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle inte förstöra original ljuddämparen och speciellt inte på en helfordonsgodkänd hoj, där skulle jag velat ha möjligheten kvar att återställa till original.

Tvåtaktarns förslag är nog vad jag skulke gå på om du är lite händig och kan passa ihop en ljuddämpare mot original systemet vid en lämplig skarv, dock misstänker att det kan kräva svetsning av rör.

Verkat ju annars finnas gott om helsystem till KLX230 på eBay fast då lär det ju dra iväg en del https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2332490.m570.l1313&_nkw=exhaust+klx230&_sacat=0
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar. Ja, det verkar vara hel(halv)draget / svetsat.

Ingen fara, jag kommer inte göra nåt dumt. Dämparen är öppningsbar, slutlocket där sitter fastskruvat. Så det går nog plocka ut en hel del prylar från den och öka luftflödet.

Samt är KLX230 en modern hoj med digital kontroll över bränsle-luft förhållande, så låter jag den gå i tomgång nån minut borde den justera sig själv. Och så får jag ett basigare ljud ;) på bekostnad av tanternas uppmärksamhet. Det är i alla fall nåt att tänka på, istället för att köpa nya grejer till. Jag har sett dom där systemen på internet, och jag vill ju ha ett roligt avgassystem till alla mina hojar.


Muffler KLX230 ABS.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tanternas uppmärksamhet kommer i alla händelser inte att bero på hojen i detta fall.

Du får odla musche, skaffa riktiga Rayban pilot och köra med jethjälm.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har du verkligen ett loopat system med sensorer så att din ECU kan anpassa sig?
Jag tror att du har en lufttempsensor och med lite tur en lufttrycksensor och vill du inte mappa om så får du lura dessa på något sätt.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
@uncletom jag hade en Yamaha 250 offroadhoj som jag bestämde mig för att pimpa med helsystem och ny styrenhet till insprutningen. Kostade en bra bit över tio tusen, och detta var några år sen.
Gav knappt två hästar till. Med facit i hand kunde jag bara bytt till en behagad ljuddämpare och skrämt tanter precis lika effektivt, men mycket billigare - så jag instämmer helt klart med tvåtaktsmannen.

Jag borde lagt pengarna på öhlins-dämpare istället - hade gjort mycket mer för körupplevelsen:fakta
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top