KTM 690 2010 vs 2020 vevstakslager ??

Spaceelk

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
Cagiva Raptor 1000, RS250/RD350 Hybrid
Hej.
Har en KTM 690 motor av 2010 års model på bänken som jag tänkt gå igenom pga magnetiska spånor i ena olje silen.
Har inte hittat rotorsaken ännu men då jag förmodligen blir tvungen att klyva motorn så lurade jag på att byta stake och vevtapp när den ändå är isär samt att den ligger 5 hundradelar utanför tollerans i axialspel.
När jag söker efter vevstake till 2010 års model så visar det sig att KTM slutat sälja dom som reservdel dock finns det till nyare 690 men då ser det ut som de är glidlagrade till skillnad mot 2010 som har nållager i storändan.
Detta gör mej konfunderad för när man kollar i verkstadshandböckerna för båda årsmodellerna så ser man ingen skillnad i oljesystemet.
Nu till min fråga eller frågor.
1. är det någon här som vet om nyare KTM 690 har glidlagrad storände i vevstaken eller är det bara illustrationsbilden som är fel?
2.Är det någon som vet hur man trycksatt oljan till vevtappen på nyare ktm 690 med förmodad glidlagrad bussning, för jag har svårt och tro att den skulle överleva med skvättsmörjning typ Brigg&Stratton :) ?
3. Någon som har tips på vilken del i motorn som jobbar med spåntillverkning, har kollat viparmarna till kam då dessa tydligen ger sig emellanåt men dessa är inte boven.
 

Spaceelk

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
Cagiva Raptor 1000, RS250/RD350 Hybrid
Hej.
Vad gäller oljetrycket till vevtappen så har jag kommit fram till att veven matas via oljekanal i blocket över till kopplingskåpan för att sedan matas in i änden på vevaxeln och tätas av med en packbox i kopplingskåpan.
Nu ska vi bara hitta spåntillverkarn i motorn :cool:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja nyare ktm har glidlagrad storände men om oljetrycket räcker till för att byta från rullagrat till glid är den stora frågan.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top