Ska man vara orolig för USA

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Bra exempel på vad valet i USA handlar om, för eller emot? Samt Sverige. Och alla länder i väst.

Easy to be SD nowadays 🫡🥰
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kan någon ens försöka definiera liberal längre utan att det blir dålig stämning?

Det är nog knepigt, det är ett förlegat begrepp.
1709227253623.png

Men det är väl lite stake i deras symbol i alla fall? :hihi

Eller?

1709228974993.png

Svenska folkpartiet finns kvar även om de ska byta partiledare...
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
View attachment 495698

Men det är väl lite stake i deras symbol i alla fall? :hihi

Eller?

View attachment 495702

Svenska folkpartiet finns kvar även om de ska byta partiledare...
Just folkpartiet tillhör väl de som omdefinierat/kapat det ursprungliga begreppet liberal. Förment moralisk överlägsenhet, godhetssignalering på gränsen till tvångssyndrom och att människor endast får bli fria om folkpartister får bestämma exakt hur blir liksom inte mer liberalism bara för att man adderar en fallossymbol. Hade varit bättre varudeklaration att fortsätta kalla det folkpartism.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Just folkpartiet tillhör väl de som omdefinierat/kapat det ursprungliga begreppet liberal. Förment moralisk överlägsenhet, godhetssignalering på gränsen till tvångssyndrom och att människor endast får bli fria om folkpartister får bestämma exakt hur blir liksom inte mer liberalism bara för att man adderar en fallossymbol. Hade varit bättre varudeklaration att fortsätta kalla det folkpartism.
Jag fattar inte vad det är för liberalt med dem men Birgitta Ohlsson var ju själva urtypen för liberal så det var väl bra. Ingen av partiledarna under min livstid inklusive Maria Leissner har känts liberal. Nu har de någon bonddräng som käkar korv, vem bryr sig liksom, försvinn bara.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag fattar inte vad det är för liberalt med dem men Birgitta Ohlsson var ju själva urtypen för liberal så det var väl bra. Ingen av partiledarna under min livstid inklusive Maria Leissner har känts liberal. Nu har de någon bonddräng som käkar korv, vem bryr sig liksom, försvinn bara.
Urtypen för en folkpartist har för mig alltid varit den där föräldern som genast måste börja sätta upp regler för hur andras barn skall bete sig. En och annan sån person kan fylla sin funktion, men liberalernas siffror i opinionsundersökningarna skvallrar om att det finns en övre gräns för hur många såna personer det kan finnas i ett samhälle innan det blir outhärdligt.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tankesättet går dock igen i politik och ekonomi, därav konkurrenslagstiftningen som finns i de flesta länder. Den monopolsituation som uppstår när en part blivit alltför stark är skadlig och måste motverkas. På statlig nivå kan sånt regleras med lagar och regler, men någon motsvarighet finns inte i världspolitiken.
Intressant jämförelse med hur marknader fungerar. Här skulle man kunna översätta utbud och efterfrågan till den globala politiken.

Resultatet blir då att en överväldigande majoritet av världens folk och länder hellre allierar sej med "västliga" demokratier (inklusive USA), och bland länderna som *inte* gör det önskar trots allt en betydande andel av befolkningen hellre bo i dessa demokratier.

Personligen tycker jag USA är en ytterst bristfällig demokrati med en antihuman politisk/ekonomisk elit.

Trots detta är det ingen tvekan om vars jag hellre skulle bo ifall valet stod mellan USA på ena sidan och Ryssland/Kina/Iran/Nordkorea på den andra.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Urtypen för en folkpartist har för mig alltid varit den där föräldern som genast måste börja sätta upp regler för hur andras barn skall bete sig. En och annan sån person kan fylla sin funktion, men liberalernas siffror i opinionsundersökningarna skvallrar om att det finns en övre gräns för hur många såna personer det kan finnas i ett samhälle innan det blir outhärdligt.
Intressant, jag har alltid tyckt att det är för kvinnor mellan M och S. Att män är folkpartister är fullständigt obegripligt, i vilken fråga blir man folkpartist? Kvinnor vill inte välja sida så jag fattar deras grej men män, obegripligt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Intressant, jag har alltid tyckt att det är för kvinnor mellan M och S. Att män är folkpartister är fullständigt obegripligt, i vilken fråga blir man folkpartist? Kvinnor vill inte välja sida så jag fattar deras grej men män, obegripligt.
Även din bild är en typisk folkpartist. Det är därför de har så svårt att komma överens.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant, jag har alltid tyckt att det är för kvinnor mellan M och S. Att män är folkpartister är fullständigt obegripligt, i vilken fråga blir man folkpartist? Kvinnor vill inte välja sida så jag fattar deras grej men män, obegripligt.
Det är svårt att få plats mellan blåa och röda sossar.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Urtypen för en folkpartist har för mig alltid varit den där föräldern som genast måste börja sätta upp regler för hur andras barn skall bete sig. En och annan sån person kan fylla sin funktion, men liberalernas siffror i opinionsundersökningarna skvallrar om att det finns en övre gräns för hur många såna personer det kan finnas i ett samhälle innan det blir outhärdligt.
Nä, man är inte speciellt liberal om man sätter upp regler för andras barn. 😁
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Intressant, jag har alltid tyckt att det är för kvinnor mellan M och S. Att män är folkpartister är fullständigt obegripligt, i vilken fråga blir man folkpartist? Kvinnor vill inte välja sida så jag fattar deras grej men män, obegripligt.
Samma sak med centerpartister. Förr förknippade man partiet med bönder och miljöfolk, sådana som lite nostalgiskt längtade tillbaka till det enkla livet på landet. Sen kom Annie Lööf med "Stureplanscentern" som blev mer höger än moderaterna. Idag verkar C liera sig med S, V och MP. Vet inte vad man ska tro om centern idag egentligen. Vilken personlighetstyp känner sig som centerpartist i själ och hjärta?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Allt tyder väl på det vad jag vet, han kommer bli repubilkanernas kandidat, så får vi se vad demokraterna kan aktivera för krafter som förhindrar honom, men så impopulär och dement som Biden är så borde Trump vinna.

Men det blir säkert som sist, oklar utgång och massa käbbel.
Ja, det kommer med all sannolikhet bli ett riktigt smutsigt val.
Ska bli kul att följa men världen hade nog mått bättre om kandidaterna inte var uråldriga och dementa.
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Samma sak med centerpartister. Förr förknippade man partiet med bönder och miljöfolk, sådana som lite nostalgiskt längtade tillbaka till det enkla livet på landet. Sen kom Annie Lööf med "Stureplanscentern" som blev mer höger än moderaterna. Idag verkar C liera sig med S, V och MP. Vet inte vad man ska tro om centern idag egentligen. Vilken personlighetstyp känner sig som centerpartist i själ och hjärta?
Nu förknippas centerpartister mestadels med överkåta sexualförbrytare
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Samma sak med centerpartister. Förr förknippade man partiet med bönder och miljöfolk, sådana som lite nostalgiskt längtade tillbaka till det enkla livet på landet. Sen kom Annie Lööf med "Stureplanscentern" som blev mer höger än moderaterna. Idag verkar C liera sig med S, V och MP. Vet inte vad man ska tro om centern idag egentligen. Vilken personlighetstyp känner sig som centerpartist i själ och hjärta?
:rofl
De slutade vara ett bondeparti på 80-talet. De har varit irrelevanta sedan de högg sin väljarbas i ryggen. Det är väl ingen förutom möjligtvis stockholmare som tolkat dem som ett nostaligiskt lantlivsparti, för alla andra har de uppenbarligen varit ett söder-parti som tävlat med miljöpartiet om väljare.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Den här utvecklingen borde vara oroande för alla utom de mest hårdnackade marknadsliberala borgarna.
 

Bifogat

  • anG3orqG_700w_0.jpg
    anG3orqG_700w_0.jpg
    70 KB · Visningar: 40

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den här utvecklingen borde vara oroande för alla utom de mest hårdnackade marknadsliberala borgarna.
Vad är oroande, det säger ju inget om de faktiska inkomsterna utan bara förhållandet.

De faktiska inkomsterna för de lägst betalda i USA är väldigt låga, det är ett problem, men det syns inte i dessa bilder.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top