Ditt val av app?

Patric.G

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2023
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Tjena alla!

Söker rekommendation på vilken navigationsapp du föredrar när du ska hålla dig utanför tråkiga motorvägar och bara köra roliga hojvägar?

Alla tips är av intresse
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Tjena alla!

Söker rekommendation på vilken navigationsapp du föredrar när du ska hålla dig utanför tråkiga motorvägar och bara köra roliga hojvägar?

Alla tips är av intresse
Kurviger, för att ta dig dit du vill på ett roligt sätt.

Calimoto, för att ta dig dit du inte visste att du ville på ett roligt sätt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag använder tomtom go.
När jag kör långväga brukar jag ställa in den på kurviga vägar, och sedan hålla mig någorlunda parallellt med motorväg, och när det sedan blir dags att äta mil går jag upp på motorvägen och öser på, och när jag tröttnar på att nöta bakdäck på motorvägen svänger jag av och följer GPSen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Calimoto funkade bra när jag använde det på en tvådagarsresa mellan stockholm och Malmö. Hade kunnat bränna hela sträckan på motorväg på fem-sex timmar men fick nu istället sex-sju timmars körglädje fördelat på två dagar plus att jag snubblade över platser jag inte annars hade sett (exempelvis den mörkbruna porten till kvarsebo kyrka). Mycket nöjd, will use again.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag använder tomtom go.
När jag kör långväga brukar jag ställa in den på kurviga vägar, och sedan hålla mig någorlunda parallellt med motorväg, och när det sedan blir dags att äta mil går jag upp på motorvägen och öser på, och när jag tröttnar på att nöta bakdäck på motorvägen svänger jag av och följer GPSen.
Samma princip använde jag fast med calimoto.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Jag har ingen äventyrshoj (än 😊) så jag vill ha så liten och diskret display som möjligt, så förra året hittade jag en liten display som heter Beeline.
Funkar skitbra, man kan lägga in rutter i telefonen som sen visas på displayen med enkla pilar och prickar, är gjord att vara så minimalistisk som möjligt.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
App...?

Jag har min väder- och vibrationståliga Garmin med Mil-spec som ständigt bjuder på nya vägar genom "ändra rutt" längst till höger.

IMG_20240226_122710_848.jpg

Destinationen ligger fast, drabbas jag av trista vägar så klickar jag knappen och Garmin plockar fram en alternativ rutt, mer eller mindre parallellt med den jag redan tJör.

Den nya ankomsttiden redovisas direkt, och jag ser omgående om jag har tid att ta den nya vägen, eller om jag behöver ligga kvar på tråkgatan.

Funktionen är egentligen till för att manövrera sig förbi olyckor och trafikstockning är, men funkar utmärkt for att hitta nya vägar. Framför allt tillåter det föraren att åka på äventyr i vanlig vardagskörning. Finns det en kvart över dit man skall så är det bara att klicka knappen och ta ställning till alternativen.

Heter "Omväg" på vissa upplagor, "Detour" på andra - och är ofta orange, åtminstone på Zumo 550 och 660. Bilden ovan är från min Zumo 595.

...och jag kan fortsätta köra i regn.
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Jag har tagit mig genom många delar av världen med Google maps utan några större problem, då har man dessutom alla kart-/platsrelaterade grejer i samma app.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag har kört en del med Detecht då betalvarianten ingick gratis ett år tack vare Svedea. Den har funkat ok, men har lite buggar. Överlag verkar den hitta roliga alternativ till motorvägar och man kan välja att undvika icke asfalterade vägar tex. Den ska i början av maj få bekänna färg då jag med hjälp av appen lagt en 30 milsrutt på vägar jag inte har koll på, få se hur bra den har koll på om det är asfalt eller inte osv. Men jag skulle nog säga att appen har varit pyttelite småbuggig, så hade jag inte fått premium gratis hade jag inte betalat för det.

En sak som är bra att tänka på, tycker jag, är möjligheten att komma åt "appen" både i mobilen och i datorn, så man kan planera när helst man får feeling. Men så funkar säkert de flesta.

Jag har testat calimoto lite med, men inte tillräckligt för att kunna säga nåt om den.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
har du Android så: Sweden Topo Maps.
Underbart att kunna köra efter Terrängkartan.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ni som kör Calimoto pröjsar ni för den då eller?
Jag pröjsade. Dvs, hade egentligen tänkt att utnyttja 14-dagars provperiod och säga upp prenumerationen innan dess men så blev jag distraherad med annat precis runt de dagarna och åkte på 900 kronors årsabonnemnag. Man måste hur som betala om man vill kunna åka längre än sitt regionala område (som iofs är rätt stort), minns inte om det var några andra begränsningar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har ingen äventyrshoj (än 😊) så jag vill ha så liten och diskret display som möjligt, så förra året hittade jag en liten display som heter Beeline.
Funkar skitbra, man kan lägga in rutter i telefonen som sen visas på displayen med enkla pilar och prickar, är gjord att vara så minimalistisk som möjligt.

Går det att kombinera Beeline med andra appar, typ Calimoto? Hade gärna haft en beeline i så fall.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Går det att kombinera Beeline med andra appar, typ Calimoto? Hade gärna haft en beeline i så fall.
Bra fråga, jag tror inte det. Men Beeline har faktiskt en ganska bra app, enkel att använda och gjord för att ”bara kunna dra iväg” och man slipper en massa pill med appar och apparater.
 

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
Beeline går tyvärr inte att använda med andra appar. Efter 2 säsonger så gick jag över till telefon och lite blandade appar.
Anledningen till att jag bytte lösning var att jag upplevde att Beeline var lite långsam i nya städer så jag hamnade fel lite för ofta och att jag saknade röstkommando, men det är en smaksak..
Såg däremot att de är påväg med en ny version som visar lite mer information vilket ser intressant ut.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag betalar för Calimoto trots att jag sällan är utanför gratisområdet. Hittills har jag kört drygt 1300 mil med appen. Jag ska så gott som aldrig någonstans förutom hem så en rundtur där jag inte själv väljer väg passar mig perfekt.
1000001805.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kör med en Garmin 276Cx, alltså en hederlig vanlig GPS.
I den har jag alltid Friluftskartan Pro.
En fördel som jag ser det är att man får med detaljerad topografi.
En annan fördel är att jag lägger in kartor och lager efter behov.
På vintern har jag Skoterledskartan ovanpå Friluftskartan.
Åker jag hoj (eller bil) så har jag även OSM (Open Street Map), vilket gör att jag alltid har en uppdaterad karta oavsett världsdel, och det är enkelt att lägga in och skifta mellan kartor.
Funkar dessutom att manövrera med handskar på.
Så...ingen app...ännu.

276cx-kartman-paket_1.jpg
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Jag använder Detecht när jag kör planlöst eller pendlar, eftersom den har inbyggd kraschdetektering och kan larma SOS Alarm åt mig. Det känns rätt bra. För mer ambitiösa turer är det Stegra och OsmAnd som gäller. Zumo står på inköpslistan, dock.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top