Polis dömd efter mopedjakt

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ja....lite förvånad hade jag blivit om en polis på MC kommer och jagar en mopedist i min trädgård....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I UK så har polisen haft stora problem med mopedister, och där har silkesvantarna tagits av ordentligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I UK så har polisen haft stora problem med mopedister, och där har silkesvantarna tagits av ordentligt.

Inte för att egentligen ta ställning i frågan men en påkörning vid rätt tillfälle kan ju egentligen betyda en väsentligt lägre risk än de körningar som ofta förekommer annars med hög hastighet och slalom mellan tyngre fordon med förare som kanske inte ens hunnit uppfatta situationen.

Jag menar då huvudsakligen en knuff från innerspår i en tvär kurva där hastigheten är låg och med bra avkörningszon.
Det leder förstås ofelbart till lite skrubbsår och risken finns ju att det bli någon lindrigare fraktur.

Medans ett misstag från någon vid hastigheter över 70 km/h skulle sluta betydligt allvarligare om det misstaget sker.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, inte lätt att vara polis eller lärare idag.
Man ska med kort varsel kunna bedöma om situationen kräver en insats, eller om man helt enkelt ska "släppa det", eftersom det är konsekvensen av att inte agera.
Läste idag om en lärare som fick sparken för att han hade vidtagit åtgärd.
Rätt eller fel, men "buset" anpassar sig naturligvis väldigt snabbt till toleransnivån i samhället:

Screenshot 2024-02-21 100741.png
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, inte lätt att vara polis eller lärare idag.
Man ska med kort varsel kunna bedöma om situationen kräver en insats, eller om man helt enkelt ska "släppa det", eftersom det är konsekvensen av att inte agera.
Läste idag om en lärare som fick sparken för att han hade vidtagit åtgärd.
Rätt eller fel, men "buset" anpassar sig naturligvis väldigt snabbt till toleransnivån i samhället:
Ja det där ger ju tydliga signaler att det är bättre att blunda. Vad man hör från lärarna i bekantskapskretsen är att dagens rektorer inte står på lärarnas sida, utan snarare på ungarnas och går emot lärarna, vilket den där artikeln med all tydlighet bekräftar.

För er som inte har DN, både kommunen, eleven och elevens vårdnadshavare polisanmälde Paul, men det ledde inte till åtal. Eleven dömdes för våld mot tjänsteman däremot. Skolan anmälde honom dessutom till Skolinspektionen, vilket kan leda till att hans lärarlegitimation dras in.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ja det där ger ju tydliga signaler att det är bättre att blunda. Vad man hör från lärarna i bekantskapskretsen är att dagens rektorer inte står på lärarnas sida, utan snarare på ungarnas och går emot lärarna, vilket den där artikeln med all tydlighet bekräftar.

För er som inte har DN, både kommunen, eleven och elevens vårdnadshavare polisanmälde Paul, men det ledde inte till åtal. Eleven dömdes för våld mot tjänsteman däremot. Skolan anmälde honom dessutom till Skolinspektionen, vilket kan leda till att hans lärarlegitimation dras in.
Det är lätt att vara rektor, de behöver ju inte konfronteras med småbuset. Då kan man förstås hålla en hög moral och predika återhållsamhet, det kostar ju inget.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja, inte lätt att vara polis eller lärare idag.
Man ska med kort varsel kunna bedöma om situationen kräver en insats, eller om man helt enkelt ska "släppa det", eftersom det är konsekvensen av att inte agera.
Läste idag om en lärare som fick sparken för att han hade vidtagit åtgärd.
Rätt eller fel, men "buset" anpassar sig naturligvis väldigt snabbt till toleransnivån i samhället:

View attachment 495409
Klent.

Paul är ett föredöme och de i verksamheten som tar ställning emot honom ska sitta ner och skämmas!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det där ger ju tydliga signaler att det är bättre att blunda. Vad man hör från lärarna i bekantskapskretsen är att dagens rektorer inte står på lärarnas sida, utan snarare på ungarnas och går emot lärarna, vilket den där artikeln med all tydlighet bekräftar.

För er som inte har DN, både kommunen, eleven och elevens vårdnadshavare polisanmälde Paul, men det ledde inte till åtal. Eleven dömdes för våld mot tjänsteman däremot. Skolan anmälde honom dessutom till Skolinspektionen, vilket kan leda till att hans lärarlegitimation dras in.

På sätt och vis kan jag förstå att arbetsgivaren anmälde honom. Om jag ägde en skola där nåt liknande skedde skulle jag kanske också övervägt att anmäla både honom och eleven bara för att få saken utredd så att skolan inte kan klandras efteråt.
Sedan skulle jag jag se till att hjälpa läraren med att finansiera bästa möjliga advokat.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top