? Bästa katalogen någonsin? ?

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Köpte och köpte, det var mest man drömde om köp minns jag..
Nog hade man ögonen på en ritning till en sån där 3hjulig cykelbil, ja den såg grymt snabb ut. Och en Rambokniv ville man ju ha! En sån där frän med kompass längst ut på handtaget, som dessutom innehöll tändstickor och plån, sytråd för fältmässiga operationer.. och taggar på ovansidan av bladet för att forcera barbwire!
Nog vore det fränt att köpa klistermärken att sätta på hjälmen eller tanken på moppen, naturligtvis en döskalle med skotthål i, asballt, det gillade brudarna hade man hört av säkra källor.
Ett snabbgashandtag stod dock högst på önskelistan! En kille på byn hade monterat detta på sin Zündapp ks50, och nog fan stämde katalogens beskrivning om "snabba och riviga starter", jo det är så jag minns det iallafall!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Minns att jag köpte min första spärrnyckelsats från Hobbex. Det var nog första gången jag insåg att man får precis vad man betalar för, och ibland inte ens det.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag köpte ett kit för att överföra diabilder till tex t-shirts. Det funkade, men bilden blev ju lika liten som diabilden. Jag tror 80% av allt jag köpte där var skit. Sen så fick jag besöka butiken i Borås på väg mot Danmark men fick ändå inte köpa luftvapen. Motarbetad av både föräldrar och Hobbex.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
El Gamo Expo. Sen kunde man fylla naturen med bly.

Satt alltid och funderade hur mycket extra effekt man fick av Speedshift Volvo Amazon och 140 för snabba riviga starter. Och dito lyxkonsol som det stod nedanför i katalogen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Man kan vara hur nostalgisk som helst, men sanningen är att gällande just detaljhandeln är det mesta så himla mycket bättre nu. Förr satt alla Sveriges konsumenter i knät på återförsäljare och importörer som kallt dikterade vad som var bra och dåligt, och vad vi svenskar skulle betala (ofta alldeles för mycket). Likaså var valmöjligheterna högst begränsade.

Är så himla glad för att det numera är jag som bestämmer vad jag ska köpa, från vem och i vilken kvalitet. Anpassa er eller dö!

Men det tar inte bort katalogminnena, det var ju alltid kul och det kan jag sakna!
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Förutom klistermärkena med halvnakna tanter var väl ritningarna till plywoodbåten ”Flugan” det som skapade mest fantasier. Tänk att fara över sjön i tretti knop minst, i en hemmabyggd båt!

Tur jag inte köpte några ritningar - farsan hade tummen mitt i handen och jag var tio bast.

Några år senare var det trimcylindrar till sachsmotorn man dräglade över, vilket man ju i princip gör än idag.

Slutsatsen är att man inte förändrats nämnvärt på det mentala planet sen man kom in i tonåren :yoparty
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hobbex !!!
Där vakna en död hjärncell till liv igen, dom hade jag glömt helt.
Har för mig jag köpte effektljuddämpare till min Puch Dakota därifrån.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Hade ett sånt och en Hacke Hackspett på trampcykeln
View attachment 494713
Jag med, fast på moppen. Fortfarande löjligt intresserad av klistermärken! Var nog det jag dräglade över mest, samt skämtartiklarna som jag beställde. Tänk vad förvånade de skulle bli när flugan som var i sockerbiten flöt upp! Eller elchock i tändsticksasken!
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Jag minns när jag äntligen fick beställa en softairgun. Mina yngre bröder har nog fortfarande men av det :hihi
 
Last edited:

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Förutom klistermärkena med halvnakna tanter var väl ritningarna till plywoodbåten ”Flugan” det som skapade mest fantasier. Tänk att fara över sjön i tretti knop minst, i en hemmabyggd båt!
Hade en bekant som byggde en sådan.
Jösses vilken hemsk båt. Byggdes om i omgångar och sista versionen fick en 75 Johnson bultad på akterspegeln. Skarp sväng vänster och vågor flippade båten sidlänges.
Good times!
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Förutom klistermärkena med halvnakna tanter var väl ritningarna till plywoodbåten ”Flugan” det som skapade mest fantasier. Tänk att fara över sjön i tretti knop minst, i en hemmabyggd båt!

Tur jag inte köpte några ritningar - farsan hade tummen mitt i handen och jag var tio bast.

Några år senare var det trimcylindrar till sachsmotorn man dräglade över, vilket man ju i princip gör än idag.

Slutsatsen är att man inte förändrats nämnvärt på det mentala planet sen man kom in i tonåren :yoparty
Det är inte försent.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Av någon anledning så var uppslaget med erotiska filmer det mest vältummade i mina hobbexkataloger. :glömdet
Dagens ungdom med fri tillgång till internet kommer aldrig förstå.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
? Så härligt att läsa era anekdoter till mitt inlägg, älskar att läsa det!!!? En sak tydligen som var poppis köpa ritningar var en lådbil som hette "Fantom" fick jag höra på ett annat fora. Var tvungen googla det. Jösses, så många ritningar sålda?

⚠️"Den mest kända cykelbilen är Fantom och ritningar till den finns fortfarande att köpa från Hobbex. Trots att ca: 100.000 ritningar sålts genom åren har ett fåtal exempel blivit byggda."⚠️

fantom.gif
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top