Honda XR650R

SaknarSOE

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2023
Hoj
Bara 6 stycken
Nu har jag mätt och det faller inom toleranserna faktiskt. Det trodde jag inte. (Se bild)
Jag sätter ihop den och lyssnar lite..
Jag hade tänkt att behålla denna hojen tills jag inte orkar kicka igång den längre så tid finns ju längre fram för total renovering.
Hittat en bra japansk handlare som ordnar fram original delar till en bråkdel av priset från swe eller Holland.
Ska även testa att sänka nålen ett hack och se vad för skillnad det gör.
Det är rätt ansträngande att ens köra igenom staden med cykeln med dessa ryckningar.
Så länge man gasar ordentligt och står på så känns det bara som en fröjd, men det kan man ju inte runt rullatorer och barnvagnar i stan… ?
Vad tror du om uppmätta siffror?

Hej! Du skriver ”Hittat en bra japansk handlare som ordnar fram original delar till en bråkdel av priset från swe eller Holland.”. Har du en webbadress dit?
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Kanon då kan du köra vidare i all evighet ?
Kör på en rätt tjock olja typ Motul 15w50 eller ännu bättre Motul 15w60 för de är släpor som trycker mot kammen och växellådan håller bara bättre ju tjockare viskositet man kan köra.
Motorn blir tystare bara man byter från ex 50 till 60 i slutsiffra på oljan och speciellt om man kört en 40 olja och går till 60. Enda nackdel med tjockisolja är högre bränsleförbrukning.
Så här en evighet senare, ser hojen ut så här.
Bytte till tjockare olja och körde ca 70 mil, sen tog det stopp.. Stödbrickona har hamnat i oljefiltret.
 

Bifogat

  • IMG-4782.jpg
    IMG-4782.jpg
    3.6 MB · Visningar: 16
  • IMG-4781.jpg
    IMG-4781.jpg
    3.7 MB · Visningar: 16
  • IMG-4780.jpg
    IMG-4780.jpg
    3.5 MB · Visningar: 17
  • IMG-4778.jpg
    IMG-4778.jpg
    2 MB · Visningar: 16
  • IMG-4738.jpg
    IMG-4738.jpg
    1.2 MB · Visningar: 16

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Så här en evighet senare, ser hojen ut så här.
Bytte till tjockare olja och körde ca 70 mil, sen tog det stopp.. Stödbrickona har hamnat i oljefiltret.
Jag antar nållagret är glappt på storänden vevtapp för de är de enda som är en svaghet på xr och de kan ta ut brickorna. Om bara chimsbrickorna slitits ner blir jag förvånasd för de har jag aldrig sett på någon enstånka fyrtakt. Men däremot har jag kört sönder nållagret så dess skrot har sabbat både chimsbrickor och slagit hål i block mm de brukar ge den kopparfärgen i oljefiltret. Eller är den vevaxeln renoverad så den som satt ihop den haft för tight spel mellan shimsbrickor och vevstrake/skinkor?
De som knäcker vevstakens nållager är höga varvtal typ att man kör i varvstopp vid 8250v stup i kvarten.
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Jag antar nållagret är glappt på storänden vevtapp för de är de enda som är en svaghet på xr och de kan ta ut brickorna. Om bara chimsbrickorna slitits ner blir jag förvånasd för de har jag aldrig sett på någon enstånka fyrtakt. Men däremot har jag kört sönder nållagret så dess skrot har sabbat både chimsbrickor och slagit hål i block mm de brukar ge den kopparfärgen i oljefiltret. Eller är den vevaxeln renoverad så den som satt ihop den haft för tight spel mellan shimsbrickor och vevstrake/skinkor?
De som knäcker vevstakens nållager är höga varvtal typ att man kör i varvstopp vid 8250v stup i kvarten.
Nållagret på storänden är kass ja, men båda slitbrickorna är borta.
Har inte tagit isär veven men tror att raset var så milt att det går att rädda veven med en ny vevstake. (kom på posten idag från Italien)

Nu letar jag efter en lämplig motorrenoverare som kan byta vevstake.
Är det någon som har kontakt till nån lämplig verkstad som kan renovera och rikta vevparti?
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Jag brukar lämna in till Sundvalls motorrenovering i Sundsvall eller göra det själv.
Okej. Jag har varit i kontakt med flera motorfirmor här nere i sydväst, och de har tackat nej till jobbet då de säger sig sakna verktyg till detta.
Har du koll på om balansaxeldrevet måste bort? Hur demonterar man detta isåfall?

Och den lilla koppen i mitten på bulten (stora vevtappen) som håller ihop halvorna, vad är det för något? Är bulten i själva verket ihålig och pluggad?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Och den lilla koppen i mitten på bulten (stora vevtappen) som håller ihop halvorna, vad är det för något? Är bulten i själva verket ihålig och pluggad?
Du har väl en oljekanal som går igenom vevpartiet in i en vevskiva till bulten o sedan ut till lagret i storändan? (så tror jag att det är i alla fall - rätta mig om jag har fel)
För att göra hålen så borrar man i bulten o pluggar sedan.

Då kanske det är viktigt att bulten hamnar i rätt position när man återmonterar så att hålet i vevskivan linjerar med "ingångshålet" i bulten.

I ett smitt vevparti så diagonalborrar man, men i delade vevpartier så borras bitarna för sig
se ex. (båda bilderna visar smidda vevar)
1703231633139.png1703231817838.png
 
Last edited:

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Du har väl en oljekanal som går från änden på veven in i en vevskiva till bulten o sedan ut till lagret i storändan? (så tror jag att det är i alla fall - rätta mig om jag har fel)
För att göra hålen så borrar man i bulten o pluggar sedan.

Då kanske det är viktigt att bulten hamnar i rätt position när man återmonterar så att hålet i vevskivan linjerar med "ingångshålet" i bulten.

I ett smitt vevparti så diagonalborrar man, men i delade vevpartier så borras bitarna för sig
se ex.
View attachment 493402
Ja, det låter troligt. Svårt att se på bilden och jag har inte vevpartiet framför mig men visst måste olja tryckas in till nållagret på något sätt.IMG-4805.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja, det låter troligt. Svårt att se på bilden och jag har inte vevpartiet framför mig men visst måste olja tryckas in till nållagret på något sätt.View attachment 493404
Jo, pumpen matar genom kanaler i blocket - någon av kanalerna borde gå till ex. ett av vevlagren och sedan vidare därifrån till storänden. Men här ser det ut att sitta kullager på vevaxeln så ingångshålet borde vara på annat ställe - men Boost vet nog mer eftersom han fixat jobbet själv.
Krävs en rejäl press och helst riktiga fixturer om du skall göra jobbet själv
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Oljan kommer in via vevaxeln och sen är de borrat kanal inne i skinkan till vevtappen. De innebär att man måste va noga med att trycka in nya vevtappen så de linjerar med borrhålet i skinkan men de är enkelt, de är rel mycket vingelmån då hålen är lite fasade.
Drevet måste bort för att man ska kunna vingla upp veven i pressen och ha mothåll just där drevet sitter. Men obs här är de noga att pressa tillbaka drevet exakt som de satt annars blir de krock mellan balansdrev och vevsläng eller i bästa fall obalans! Jag har ett svagt minne av att drevet har ett körnslag som ska linjera rakt uppåt i mitten vevtapp men de finns inga markeringar på vev eller tapp så gör egen märkning.
Man värmer drevet med gasollåga och tar lös det med knivavdragare. Vid mont värmer man drevet och lägger helst veven i frysen någon timma så går de på snorlätt de går tom att knacka in det med en vanlig hammare och rörsdtump men pressa i press är såklart bäst.
De va märkligt firmorna inte hade verktyg för de enda man behöver är kopparslägga och en press samt ett sipelt V block och indikatorklocka. Men skicka det till Sundvallas då för hundra år sen tog de runt 1000kr men nu lär de va bety dyrare. Väljer du Sundvalls så kan jag garantera perfekt jobn utan onödiga ompressningar eller onödigt många riktslag och de är viktigt för ju fler pressningar hit o dit samt fler riktskslag destoi sämgre grepp får vevtappen.
Jag lyckades pressa ihop min vev på ett enda tryck och behövde bara dänga på den 3-4 slag , men de va nog mest tur. Tyvärr orkar jag inte göra jobbet och jag är inte på långa vägar lika bra som Sundvalls. Sundvalls är riktigt old shool med gam,la maskiner inoljad lokal och gubbar samt att de är inte direkt unga så skynda duig skicka dit innan de självdör.
Annan firma som garanterat är bra och förmodligen närmare dig är Ebos.se ta den som är billigast för bägge är de säkraste korten jag känner till.
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Oljan kommer in via vevaxeln och sen är de borrat kanal inne i skinkan till vevtappen. De innebär att man måste va noga med att trycka in nya vevtappen så de linjerar med borrhålet i skinkan men de är enkelt, de är rel mycket vingelmån då hålen är lite fasade.
Boost 3, På bilden syns ett inringat hål i vevtappen. Är det här oljetrycket överförs in till vevlagret? Det sker isåfall en gång per rotation?
Har också en pil på en slityta, vet du vad denna yta sliter emot?

Följde ditt tips och tog kontakt med firman i Sundsvall. Skall skicka upp vevparti för byte av stake och även honing av cylinder på Onsdag.
Rimliga i pris och trevliga att ha att göra med.
Hoppas jobbet blir bra utfört också.
 

Bifogat

  • IMG-4805.jpg
    IMG-4805.jpg
    3.2 MB · Visningar: 11

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De hålet mins jag inte vad de va men de smörjer inte vevtappen ivf. Om de är förbundet med hålet in i vevtapp där olja trycks in kan de ev spruta ut olja på ramlagret? Testa blåsa i det och kommer de ut luft ur vevtappen på vänster sida så smörjer de ramlagret.
Ang Hena nikasil så gäller de att Henverktyget har aluminiumoxid som slipämne!
De går inte hena bort revor bara fräscha upp ytan vid kolvbyte man kör så lite som möjligt med aluminiumoxid. Jag brukar limma fast slipduk med alumininumoxid i kornstorlek 400 på en vanlig klosshonare och köra några varv. Man behöver bara få bort den osyliga glaseringen på nikasilytan. Tyvärr ser man inte när den är borta så kör 10 sek med hårt spänd klosshonare med den typen av slipduk på ca 1000rpm. Rör borrmaskinen så slipreporna blir ca 45gr kryssmönster dvs ganska snabbt ut o in. Fråga om Sundvalls har aluminiumoxid Henare för annar be dem inte röra nikasilen. Slipduk hittar du lite varstanns rel billigt. Har du inte en klosshenare så slipa runt för hand bara.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Boost 3, På bilden syns ett inringat hål i vevtappen. Är det här oljetrycket överförs in till vevlagret? Det sker isåfall en gång per rotation?
Har också en pil på en slityta, vet du vad denna yta sliter emot?

Följde ditt tips och tog kontakt med firman i Sundsvall. Skall skicka upp vevparti för byte av stake och även honing av cylinder på Onsdag.
Rimliga i pris och trevliga att ha att göra med.
Hoppas jobbet blir bra utfört också.

Är det inte bara en markering/anvisning för att man ska vrida bulten rätt vid montering?
Alltså inte ett genomgående hål.

Ingången för oljan är väl längst ut i änden på veven? Som ansluter till kåpan som har en oljekanal? Alltså den ände som pekar åt vänster på din bild.
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Vevpartiet är avklarat och på väg tillbaka till mig från Sundvall & Co. Mycket trevliga att ha att göra med!

Nästa ämne blir kolv!
Cylindern är nu uppmätt till 100,01 mm och då är frågan om jag skall köra vidare på samma kolv som tidigare (fast en ny), en Wiseco 99,95mm 11:1 som heter 4716M10000 eller om det fungerar lika bra eller bättre tom pga lägre vikt med en Wössner 8718DA som är 99,94mm.
Wössner rekommenderar 8718DB som är 99,95mm för borrning 100,01 , men den finns inte tillgänglig just nu. Frågan lyder: Påverkas funktionen verkligen så mycket om kolvdiametern är 0,01mm mindre än rekommenderat..?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nej de gör inget att wössner är såpass lite mindra de är bara dunka i o köra. Hur högt kompförhållande ger wössner, ju högre desto bättre för xr spikar inte i första taget. Förr fanns de bara 11:1 Wiseco så jag brukade plana toppen så de blev 12-12,5:1.Jag mins för 20 år sedan att Xr only usa hade en kolv som gav 12:1 men de finns nog inte nua antar jag. Glöm inte fila in kolvringsgapen bara, de följer nog med en lapp med de måttet.
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Nej de gör inget att wössner är såpass lite mindra de är bara dunka i o köra. Hur högt kompförhållande ger wössner, ju högre desto bättre för xr spikar inte i första taget. Förr fanns de bara 11:1 Wiseco så jag brukade plana toppen så de blev 12-12,5:1.Jag mins för 20 år sedan att Xr only usa hade en kolv som gav 12:1 men de finns nog inte nua antar jag. Glöm inte fila in kolvringsgapen bara, de följer nog med en lapp med de måttet.
Wössnern skall ge 11:1 även om utformningen på den kolven skiljer sig från Wisecon som har en liten dome på toppen. Det har inte Wössnern..
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Kör vidare på wiseco då.
Wiseco 11:1 beställd tillsammans med ny nicasil behandling. ;)
Fick också beställt alla lager, tätningar, packningar, oljepump, komplett kamdrivning och en hel del annat från min vän som är i Japan just nu. Ca 60 artiklar Honda orginal grejer till ca 1/4 del av priset här hemma.
Nu kan våren komma...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top