Bästa sporthojar som håller länge

leo_hp

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2023
Hoj
2020 cbr1000rr
Vilka sporthojar över 900cc håller bäst utan att motorn och växeln går sönder? Jag funderar på att köpa en sporthoj 2016 uppåt som kan gå flera tusen mil utan att besöka verkstaden. Jag har länge funderat på en Cbr 1000rr men jag är tvecksam om nya modeller är lika bra som äldre versioner eller inte. Tacksam för alla förslag.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
BRASSARN hade väl svaret, TS ska givetvis ha en 929 för den är bäst.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med tanke på att risken att gå sönder rimligen borde vara relation till hur många komponenter
hojen innehåller och det skett en fullständig explosion av elektronik på nya hojar så lär väl livslängden innan allvarligt (=verkstad) fel bli kortare och kortare.
På dagens bild såg jag i veckan en bild av en Indian hoj, årsmodell som jag bedömmer 1920-talet. Tvivlar på att någon modern hoj är körduglig om 100 år. De hojar som det är störst chans få liv i om 100 år kommer antagligen vara dom med förgasare ......
En vän har en BMW R90S byggd på 1970-talet, köpt av honom ca 1980.
Den har nu rullat över 50000 mil.
Tvivlar på att moderna hojar i allmänhet klarar nått liknande.
Citat:
Jag har länge funderat på en Cbr 1000rr men jag är tveksam om nya modeller är lika bra som äldre versioner eller inte.
slut citat
Ett sätt kontrollera hur CBR1000RR står sig är ju att kolla resultatlistorna från Isle of Man TT.
Från tex år 2000 och framåt för Superbike.
Eller läsa Reviews här
Det intressanta är Reviewn av den årsmodell som kommer efter den man är intresserad av.
För i den Reviewn står om alla fel som fanns på förgående modell och som nu är fixade på den nya.
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Köp en cbr1000rr från typ 2008, hört att de lådorna är helt skottsäkra.. :hihi
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Min skottsäkra CBR1000RR -06. Kolsvart, lätt och kraftfull.
Allt kan köpas till rätt pris :fakta
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Förutom reklamen så är det numera också botar som startar autistiska trådar? Suck, och det som var ganska kackigt innan ändå..

Jo, man kan sannerligen fundera över flera av de woke-frågor som dykt upp på sista tiden, där trådstartaren skriver en finurlig fråga som endast kan besvaras med åsikter…

Men vad fan, om det bidrar till forumets överlevnad så…Jag tror att trådstartaren får förklara dels vad han/hon/hen menar med sporthoj, dels vad som menas med att ”inte besöka verkstaden”. För det finns nog mängder med sporthojar som gått tio tusen mil och mycket mer utan att någonsin besöka en verkstad, samtidigt som de är mycket väl servade och underhållna hemma i det egna garaget. Jag skulle nog vilja påstå att samtliga nya sportisar klarar detta utan problem. Möjligtvis kan synkning av diverse insugsgrejer och justering av ventilspel bli en rejäl utmaning på vissa av de senaste avarterna, men värre saker än så har gjorts i diverse garage…

Om planen däremot är att misshandla hojen med flit och helt sonika strunta i alla former av service och underhåll så hamnar ju saken liksom i en annan dager. Då är det ju liksom elhoj dirRecKtt…alla vet att de är lika underhållsfria som elbilar (att vissa käkar däck och framvagnsdetaljer är tydligen bara en myt, alternativt ägarens fel, alternativt detaljer som måste ha konstruerats av någon gammal fossilingenjör). På en politiskt korrekt och synnerligen könsneutral elhoj kan ägaren dessutom ha ett extra gott samvete under varje bombarrepa. Han/hon/hen räddar ju världen…!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På en politiskt korrekt och synnerligen könsneutral elhoj kan ägaren dessutom ha ett extra gott samvete under varje bombarrepa. Han/hon/hen räddar ju världen…!
Fram till batteriet brinner inne i garaget ......
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Ts kanske helt enkelt bara vill ha en hoj som är lika driftsäker som en bil. Man kör 2000 mil/år, lämnar den på service, och sen kör man ett år till osv. Det är väl inget orimligt krav?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Alltså en T595?

Tror den vill ha tätare serviceintervaller än så... kanske GÅR att köra en 2000mil utan service men känns ju ganska onödigt, lär ju slita mer på maskineriet än om man följer servicen...


Nej, det är en SportHoj.
Lär dig nyanserna, pôjk!

Serviceintervaller är intimt förknippade med effektuttag.

340 literhästar kräver uppföljning.

Det skulle inte vara några problem att konstruera en vätskekyld motorcykel med 2000 mils serviceintervall.

Räkna med mildare kammar, hydraullyftare, 5 liters oljevolym och stort spin-on oljefilter.
...och därmed ca 70 häst ur en literhoj.

Inga problem - om det fanns efterfrågan på något sådant.

Fram till dess får man hålla tillgodo med de nära missar som finns:
CX 500, TransAlp/XRV 750 och en del andra serviceresistenta hojar som trots allt existerar - utan att höja pulsen på speciellt många människor.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nej, det är en SportHoj.
Lär dig nyanserna, pôjk!

Serviceintervaller är intimt förknippade med effektuttag.

340 literhästar kräver uppföljning.

Det skulle inte vara några problem att konstruera en vätskekyld motorcykel med 2000 mils serviceintervall.

Räkna med mildare kammar, hydraullyftare, 5 liters oljevolym och stort spin-on oljefilter.
...och därmed ca 70 häst ur en literhoj.

Inga problem - om det fanns efterfrågan på något sådant.

Fram till dess får man hålla tillgodo med de nära missar som finns:
CX 500, TransAlp/XRV 750 och en del andra serviceresistenta hojar som trots allt existerar - utan att höja pulsen på speciellt många människor.
Virago 535 alltså?
Frågar åt en annan forummedlem.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nej, det är en SportHoj.
Lär dig nyanserna, pôjk!

Serviceintervaller är intimt förknippade med effektuttag.

340 literhästar kräver uppföljning.

Det skulle inte vara några problem att konstruera en vätskekyld motorcykel med 2000 mils serviceintervall.

Räkna med mildare kammar, hydraullyftare, 5 liters oljevolym och stort spin-on oljefilter.
...och därmed ca 70 häst ur en literhoj.

Inga problem - om det fanns efterfrågan på något sådant.

Fram till dess får man hålla tillgodo med de nära missar som finns:
CX 500, TransAlp/XRV 750 och en del andra serviceresistenta hojar som trots allt existerar - utan att höja pulsen på speciellt många människor.
Du beskriver en GL1500:)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jo, man kan sannerligen fundera över flera av de woke-frågor som dykt upp på sista tiden, där trådstartaren skriver en finurlig fråga som endast kan besvaras med åsikter…

Men vad fan, om det bidrar till forumets överlevnad så…Jag tror att trådstartaren får förklara dels vad han/hon/hen menar med sporthoj, dels vad som menas med att ”inte besöka verkstaden”. För det finns nog mängder med sporthojar som gått tio tusen mil och mycket mer utan att någonsin besöka en verkstad, samtidigt som de är mycket väl servade och underhållna hemma i det egna garaget. Jag skulle nog vilja påstå att samtliga nya sportisar klarar detta utan problem. Möjligtvis kan synkning av diverse insugsgrejer och justering av ventilspel bli en rejäl utmaning på vissa av de senaste avarterna, men värre saker än så har gjorts i diverse garage…

Om planen däremot är att misshandla hojen med flit och helt sonika strunta i alla former av service och underhåll så hamnar ju saken liksom i en annan dager. Då är det ju liksom elhoj dirRecKtt…alla vet att de är lika underhållsfria som elbilar (att vissa käkar däck och framvagnsdetaljer är tydligen bara en myt, alternativt ägarens fel, alternativt detaljer som måste ha konstruerats av någon gammal fossilingenjör). På en politiskt korrekt och synnerligen könsneutral elhoj kan ägaren dessutom ha ett extra gott samvete under varje bombarrepa. Han/hon/hen räddar ju världen…!
Alltså jag menar att det inte är ”äkta” trådstarter, skapade av en människa.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top