Hur mycket effekt för 100k(rc390)

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Funderar seriöst på och köpa en ny/under 500 mil rc 390.
Spendera 100k och se vad man kan få it för effekt.
Enda kravet är original motorn sitter i.
Sen om den borras upp eller görs div med är ok.

Turbo blir det om bygget blir av.

Vad tror ni är möjligt att nå? 80-100hk?
Vad hade ni gjort för att få ur så mkt effekt?

Ja det är lättare billigare att köpa x,y och Z hoj men inte lika roligt.
Har flera hojar idag var av en gör 0-100 på under 3 sek med tämligen god marginal.
Detta blir om det blir av ett svindyrt, onödigt och slöseri med tid å pengar.
Men det görs för nöje.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Gott.

Jag skulle tro att du når 90hk och den lär hålla nånstans runt 300 mil.
Fördelen med att peta in 100' är att du kan ju köpa en extra motor och flytta över turbo, spridare och avgas när den första gått sönder.

Berätta gärna hur det gick sen, ska bli intressant!
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ska du inte köra överladdat så tror jag att det är rimligt att nå en trimgrad som 4t motocross.
För de pengarna kan du köpa en splitterny 450 mx motor och få den att passa i chassiet. Det vore det absolut enklaste.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Dubbla effekten är nog rimligt med ett turbobygge.
Men försök hålla grundmotorn så orginal som möjligt. En annan kolv som sänker kompet kan nog vara nödvändigt.
Sedan är frågan hur bra det går att mappa orginal insprut? Måste du ha extra spridare, eller går det att byta till större?
Med en bra mappningså håller det nog ihop ett tag.

Låter kul, men det kommer att gå sönder! :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är inte det en Bajaj 400?
Är det Bajaj som har stått för motorn så skramlar den sönder redan vid orginaleffekt, är det däremot KTM som har designat motorn så skramlar den sönder lite senare.
Säljs Bajaj 400 i Sverige?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med turbo finns det knappt någon gräns förrän man överbelastar veven, vevstake med lager.

Det finns några norrlänningar med turbo på 450 i kombination med bandkit och jag vill minnas att dom ligger på 85hk och det verkar hålla.

Men större turbo och lågt komp så kan man ju pressa betydligt mer effekt än så från en 390-450.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Med turbo finns det knappt någon gräns förrän man överbelastar veven, vevstake med lager.

Det finns några norrlänningar med turbo på 450 i kombination med bandkit och jag vill minnas att dom ligger på 85hk och det verkar hålla.

Men större turbo och lågt komp så kan man ju pressa betydligt mer effekt än så från en 390-450.
Då var nog mina 70hp lite väl optimistiska med tanke på grundmotorn :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då var nog mina 70hp lite väl optimistiska med tanke på grundmotorn :)

Yamaha Phazer tar ut 80 hk ur sin 500 cc 4t snöskotermotor utan att det verkar påverka livslängden särskilt mycket. 2 cyl absolut och betydligt högre varvtal men har man 100’ att lägga på mer effekt så känns det ju som att samtliga alternativ till att trimma KTM 1 cyl är att föredra?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kolla med "bosse-l" här på forumet, han har gått den vägen.
Som svar på frågan: - Du kommer aldrig att komma över 70hp :)

Boost är väl den som turbomatat en stånka och som har koll. Vill minnas att han fick ut bra effekt ut en XR650.

I mitt fall är ökningen marginell då det gäller effekten dock blev den stora skillnaden att jag i princip samma vrid från 3000 rpm upp till 9500 rpm även om det inte heller är nån jätteskillnad, men på en hoj med 27 hp på veven från början märks skillnaden att ha 27 hp på bakhjulet och vrid mer än vad man tror. Dock är ganska säker på att jag skulle kunna ta ut mer effekt med måttlig insats men då måste jag sänka kompen vilket ju det är lite pill med och sen växla upp kompressorn.

Utan att veta så tror jag nog att man för 100 papp kan man nog nå dubbla effekten med turbo kanske mer för då kan man ju säkert köpa bra grejer och verkligen anpassa och optimera det hela. Sen är det väl frågan hur hållbarheten blir? Är nån här som tagit ut typ 570 hp ut nån GSR-R?

Nästa CB250 som står på tur som ska få turbo och då funderar jag på att vara lite seriösare och sikta på mer effekt istället för att bara göra en galen grej ab en CB250 som kompressorhojen, inte för att det är så mycket klokare med en turbo på en 250:in. Tänker att på turbobygget direkt sänker kompen då man börjar med bygget sen blir det nog insprutning då jag skulle tro att det är något lättare att få till än förgasare.

Varför göra detta, det är en bra fråga? För att det är kul och galet för klokt är det inte ?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Är inte det en Bajaj 400?
Är det Bajaj som har stått för motorn så skramlar den sönder redan vid orginaleffekt, är det däremot KTM som har designat motorn så skramlar den sönder lite senare.
Säljs Bajaj 400 i Sverige?
Det är bajaj som både konstruerat och byggt motorn.

Leta på nåt forum med fler indier så lär du hitta alla möjliga sätt de har trimmat sönder dylika tingestar. Det brukar som tidigare nämnt inte behövas mer än originaleffekt för att de ska haverera katastrofalt.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ja det är lättare billigare att köpa x,y och Z hoj men inte lika roligt.
Har flera hojar idag var av en gör 0-100 på under 3 sek med tämligen god marginal.
Detta blir om det blir av ett svindyrt, onödigt och slöseri med tid å pengar.
Men det görs för nöje.
För övrigt.
Fundera en stund till när du nyktrat till på vad det roliga egentligen är med det. Jag är helt för att tänka utanför boxen men kom ihåg:

Att något är unikt innebär inte nödvändigtvis att det är bra, eller kul.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gillar sleepers, att tänka utanför boxen och att göra saker bara för att det känns bra. Men samtidigt ska det ju vara värt insatsen, att lägga ner enorma mängder pengar och jobb på något som många säger är rangligt skräp redan från början känns mest dumt.

Vad är målet? Kul leksak hemma på gården, en ursäkt för att få bo i garaget, banhoj eller gathoj? Det kan ju finnas vissa utmaningar med att få den igenom SBP med stressfläkt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gillar sleepers, att tänka utanför boxen och att göra saker bara för att det känns bra. Men samtidigt ska det ju vara värt insatsen, att lägga ner enorma mängder pengar och jobb på något som många säger är rangligt skräp redan från början känns mest dumt.

Vad är målet? Kul leksak hemma på gården, en ursäkt för att få bo i garaget, banhoj eller gathoj? Det kan ju finnas vissa utmaningar med att få den igenom SBP med stressfläkt.

Sleeper förutsätter att trollet lyckas dölja turbon hur nu det ska gå till.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top