Honda CL500, 2023 -

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
...Och just som jag trodde att jag kommit över armépimpade Royal Enfield Classic 350's coola militarylook med matchande, osköna packväskor...

1667942128681.jpeg


...så smyger Honda in CL500 som en sadistisk Enfield-dräpare...

1667942230217.jpeg


Honda CL500
471cc
34.3kW (46,6 hk) @ 8500rpm
43.4Nm @ 6250rpm
192kg (fulltankad)
Seat Height: 790mm
Pris: 84 900 SEK

1667942308997.jpeg


Jaha, då har man fått lite mer att tänka på...!
 
Last edited:
Fundera på du Damp.
Men glöm inte att man kan byta igen sen.
Mjae, jag behöver nog inte fundera såå länge, Maxen! En "lätt-å-lagom-scrambler" från den Uppåtgånde Solens Land har länge stått på min inköpslista. Att CL500 har glidargener är väl det beska inslaget i denna cocktail...?


1668100923352.jpeg

1668100957874.jpeg

Dock, en Damp-hoj har aldrig särskilt långt till nästa in-/utbytesdatum. Det är enbart en tidsfråga...

Tick-tack, tick-toc!
 
Mjae, jag behöver nog inte fundera såå länge, Maxen! En "lätt-å-lagom-scrambler" från den Uppåtgånde Solens Land har länge stått på min inköpslista. Att CL500 har glidargener är väl det beska inslaget i denna cocktail...?


View attachment 478389

View attachment 478390

Dock, en Damp-hoj har aldrig särskilt långt till nästa in-/utbytesdatum. Det är enbart en tidsfråga...

Tick-tack, tick-toc!

Någon glidare, i custombemärkelse, får man väll ändå inte in den som. Släktskapet med street/nakenhojen CB500F är ju total vad gäller chassie, motor och bromsar. Men att glida runt i stadsdjungeln med denna går säkert utmärkt.

Finns den i svart?
 
Finns den i svart?
Black, indeed!

1668178175659.jpeg


Liiite frestad att se hur den ter sig med nytt, lägre styre och utan Musse Pigg-öron-speglarna. Å andra sidan ser jag en hel fotbollsplan att hänga lite feta extraljus på... Handy på byvägarna i stan, vettu!

1668178230313.jpeg


Tu-de-li-du!
 
om vettigt pris blir det nog en sådan till pojken nu när han ska börja övningsköra i vår...
 
Lite cool var den ju, lagom mysputtringshoj, men just tanken och dom linjerna hade dom gärna fått putsa på lite till, det känns som att den delen kommer från en annan hoj. Och strålkastaren matchar inte riktigt resten av hojen.
 
Jag börjar väl bli gammal, men tycker det var en salig blandning på Hondan, Royalen är ju genomtänkt, eller ser väl ut som dom alltid gjort. Hondans retrodesign med vinklad tank på ramen, gjutna fälgar, led lysen, gaffelbälgar tycker jag saknar helheten.

Känns lite som att blocket varit inspirationskälla för Honda, eller börjar det bli så att alla halvdana byggen syns överallt börjat bli den nya standarden för hur retrohojar ska se ut? Eller är det jag som inte fattar mig på modern desig utan tycker att man var bättre på design förr?
 
...och har man en önskan om att hemslöjda på den stackars CL 500an kommer här lite bilder från Wheels and Waves Festival, Biarritz, sommaren 2022, på släktingen CMX500 Rebel...

1668710994646.jpeg
1668711015277.jpeg
1668711039411.jpeg


Suck it up, buttercup!
 
...och har man en önskan om att hemslöjda på den stackars CL 500an kommer här lite bilder från Wheels and Waves Festival, Biarritz, sommaren 2022, på släktingen CMX500 Rebel...

View attachment 478700
View attachment 478701
View attachment 478702


Suck it up, buttercup!

Trackern ser väl ut okej men den undre skapelsen ser ju ut som hej kom och hjälp, gjutna fälgar, avgasbandage och tank och sadel lite snett uppe på det hela. Dock ser det ut som att den håller hyfsad finish men tyvärr hjälper det ju inte då linjerna är som som är.

Retro-stuk och LED lysen ska hållas åtkiljda med minst tre garage emellan...

Trots att jag hatar LED på retorbyggen fuskar jag med små LED-blinkers och på både Trajan och Hondan, på Hondan har jag faktiskt led till skyltbelysningen, dock varmvita gömda under sadeln vilket ser ut som glödljus.
 
Trots att jag hatar LED på retorbyggen fuskar jag med små LED-blinkers och på både Trajan och Hondan, på Hondan har jag faktiskt led till skyltbelysningen, dock varmvita gömda under sadeln vilket ser ut som glödljus.

Jag skulle ha sagt LED framlysen.

Blinkers, självklart
Baklysen, helt OK om man inte ser att det är LED
Andla lampor som skyltbelysning också helt OK om man inte ser att det är LED
 
Arrow blev tydligen först på plan med att erbjuda slip-on till CL500? Tre snarlika varianter. Bättre, men inte sådär übercoola, som jag hoppats, kanske. 40% viktminskning, hävdar man. Så vad kan originalburken väga? 10 kg, kanske? Fyra kilo lättare gör 188 kg i totalvikt för hojen. För drygt 700 dollares. Mjaeee... Men, kanske kommer Akrapovic med nåt spännande alternativ snart...?
1687888217444.jpeg
1687888273690.jpeg
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top