Varvtider på trackdays

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
Hej!
Har kört några trackdays och tänkte att det kunde vara kul att se sina varvtider och eventuellt sektortider under dagen.

Sökte runt lite och med tanke på att jag kör gathoj (FZ1) och är snål så tänkte jag gå den väg många bilförare väljer med gps puck och telefon för att hålla koll.
Racechrono appen och en Garmin gloo 2 som extern gps mottagare tänkte jag prova med.
Har gjort en liten plåt och limmat fast ett stabilt mobilskal på styret man kan pressa ner en äldre telefon i.
Vad tror ni om detta?
Vilken väg borde jag egentligen valt?
Hur har ni löst det?
 

Bifogat

  • 20211108_205606.jpg
    20211108_205606.jpg
    3.9 MB · Visningar: 28

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag ger flaggvakten en kalender och så får han bläddra i den och vika örat på sidan när jag kommit runt.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
De flesta arrangörer använder transponder som fästs på hojen, sen ser du dina tider via en app eller raceresults.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Eller så kör man med laptimer, tex MyChron, bygger på att man ställer ut en sändare, men det brukar det alltid vara någon som gör, eller så köper man till en själv. Dom är ju oftast mer tåliga att krascha med än en modern mobil...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Din lösning duger så länge du inte tänker jaga tider på riktigt. En 10Hz-puck är tillräckligt noggrann för det du kör. Eller en IR-laptimer, de är billiga numera. Som Hoztic tipsar.

Annars kolla efter passet på transpondertider som andra skrivit.

:)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man ska ju ändå inte sitta och glo i instrumenteringen medan man kör, så efter passet är inte något problem.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
hade du tänkt sitta o titta på tiderna när du kör ???
ett tips.. stanna hemma. för är du inte 100 % fokuserat på körningen är du en fara för alla andra
 

Joliet

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR100RR TRX850
Jag kör med Racechrono och Garmin Glo. Funkar bra. Tiderna stämmer utmärkt med laptimer om det finns på banan.
Jag har min under sadeln, har inte tid att titta på tider när man kör iaf.
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Jag kör med en Starlane Stealth GPS-4 LITE (3000:- ) som ansluts till batteriet på hojen, men finns separat batteri att köpa till om man vill. Väldigt noggrann mättning och matchar på tiondelen med min transponder allt som oftast. När man klotar, vilket man gör lite då och då under denna typen av aktivitet, så har laptimern en tendens att slå i marken ibland. Ett problem jag kan se med din lösning då den är både rätt stor och utmärkande på hojen. En riktig laptimer är liten nog för att fästas lite mer skyddat. Rent spontant ser den där telefonen nästan ut att vara i vägen när man ligger på tanken ner längs valfri raksträcka? Men du kanske får plats ändå? Är den vattentätt?

Tänk på att en del arrangörer inte kommer tillåta dig att köra med telefonen fastsatt på det sätt du presenterar, och kan kräva att du har najat fast telefonen för extra säkerhet.

Lycka till med varvtiderna!

En liten kommentar till alla er som anser att man inte ska titta på en laptimer under tiden man kör. På de flesta banor i vårt land finns det en eller flera raksträckor, och i de flesta fall kan man justera in laptimern att visa föregående varvtid så att det dyker upp i displayn under tiden man befinner sig på raksträckan. Perfekt läge att slå en snabb titt ner och se hur föra varvet gick, och få lite input på om känslan i kroppen matchar verkligheten :tummenupp MEN, stirra dig inte blind på den, och låt det inte ta över körningen. Jaga varvtider kommer oftast när man är lugn och avslappnad i sin körning.
 
Last edited:

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
Tanken med att ha den synlig är att ena rutan på displayen visar med färg (röd eller grön) hur man ligger till i sektorer så man kan utvärdera specifika delar av banan bara i utkanten av synfältet.

Att jämföra eller hålla koll på exakta tider får vänta till efter körning men jag tycker det är svårt att komma in och se 8 varv i en lista och försöka se vad man gjort rätt och fel.

Jag tror inte den ska bli ivägen med tanke på att min körställning med nakenhoj gör att jag inte ligger ner.

Vi får väl se om ni som säger att det inte är lönt att kunna se den här rätt så kan man ju alltid lägga den under sätet i framtiden men jag tyckte det var värt ett försök.
 

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
Jag kör med en Starlane Stealth GPS-4 LITE (3000:- ) som ansluts till batteriet på hojen, men finns separat batteri att köpa till om man vill. Väldigt noggrann mättning och matchar på tiondelen med min transponder allt som oftast. När man klotar, vilket man gör lite då och då under denna typen av aktivitet, så har laptimern en tendens att slå i marken ibland. Ett problem jag kan se med din lösning då den är både rätt stor och utmärkande på hojen. En riktig laptimer är liten nog för att fästas lite mer skyddat. Rent spontant ser den där telefonen nästan ut att vara i vägen när man ligger på tanken ner längs valfri raksträcka? Men du kanske får plats ändå? Är den vattentätt?

Tänk på att en del arrangörer inte kommer tillåta dig att köra med telefonen fastsatt på det sätt du presenterar, och kan kräva att du har najat fast telefonen för extra säkerhet.

Lycka till med varvtiderna!

En liten kommentar till alla er som anser att man inte ska titta på en laptimer under tiden man kör. På de flesta banor i vårt land finns det en eller flera raksträckor, och i de flesta fall kan man justera in laptimern att visa föregående varvtid så att det dyker upp i displayn under tiden man befinner sig på raksträckan. Perfekt läge att slå en snabb titt ner och se hur föra varvet gick, och få lite input på om känslan i kroppen matchar verkligheten :tummenupp MEN, stirra dig inte blind på den, och låt det inte ta över körningen. Jaga varvtider kommer oftast när man är lugn och avslappnad i sin körning.
Hur funkar den? Behöver man sätta ut start/mål eller hur håller den koll?

Känns som ett prisvärt alternativ till dom andra jag sett som legat runt 5 - 6 k i pris.

Min telefon är inte värd just något och fanns redan man hade man måsta köpa en är det ju ett sämre alternativ
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tanken med att ha den synlig är att ena rutan på displayen visar med färg (röd eller grön) hur man ligger till i sektorer så man kan utvärdera specifika delar av banan bara i utkanten av synfältet.

Att jämföra eller hålla koll på exakta tider får vänta till efter körning men jag tycker det är svårt att komma in och se 8 varv i en lista och försöka se vad man gjort rätt och fel.

Jag tror inte den ska bli ivägen med tanke på att min körställning med nakenhoj gör att jag inte ligger ner.

Vi får väl se om ni som säger att det inte är lönt att kunna se den här rätt så kan man ju alltid lägga den under sätet i framtiden men jag tyckte det var värt ett försök.
Jag tror personligen att det är mer givande att träna på att träffa dina referenser konsekvent än att lägga sinnesnärvaro på att vara medveten om färgen på en skärm i periferin av synfältet.
När du sedan lyckas köra konsekvent varv efter varv kan du börja göra små ändringar och vi ser hur saker ändras.
Dessutom kan ett fel i en kurva påverka ett helt varv, så det är inte nödvändigtvis intressant att veta per sektor innan man lyckats bli väldigt b konsekvent.
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Hur funkar den? Behöver man sätta ut start/mål eller hur håller den koll?

Känns som ett prisvärt alternativ till dom andra jag sett som legat runt 5 - 6 k i pris.

Min telefon är inte värd just något och fanns redan man hade man måsta köpa en är det ju ett sämre alternativ
Den är GPS/Glonass styrd. Du startar den och väntar på att den ska hitta mottagning (tar 10-30sec), sen går du in i menyn och väljer automatisk detektion och rullar ut på ditt pass. De två första varven efter detta räknar den ut var du har start och mål, samt placerar ut sektorer, 3-4st (inställning). Den sparar sedan ner geo location datan så att den automatiskt vet var den är inför nästa pass då du bara startar den och låter den lösa resten. Den kommer även ihåg banorna, så nästa gång du kommer till banan så är det bara starta den och köra ut på passet. Fungerar riktigt bra!

Den visar nuvarande tid, sector tiden (inställningsbar), föregående varvtid (efter målgång), samt att det lyser en röd lampa som indikerar att du är på ett snabbare varv än de tidigare.

Den kan spara upp till 100 sessioner/pass, där efter tar den bort den första och lägger till den nya. Du kan gå in efter passet och kolla alla varv, tider, GPS hastighet (stämmer jävligt bra). Du kan även ladda ner datan till ett USB-minne som du sedan via ett gratis program kan kolla datan djupare. LITE versionen har begränsad med data tillgänglig, men ändå mer än tillräckligt. Du kan se på grafer över varvet hur tiden/hastigheten förändras osv. Går att uppgradera i efterhand då det är endast mjukvaran som begränsar den. ( 1000:- )

Och vill du tjäna sekunder, LÄGG DIG NER PÅ TANKEN :tummenupp Mindre vindmotstånd = bättre acceleration = bättre varvtid, har du inte kåpor är det viktigt att krypa ihop ännu mer.

Om du inte köpt en innan säsongen är igång och du har vägarna förbi Anderstorp i maj, så kan jag visa dig på en Endurance helg/SM helg.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag ser gärna senaste varvets tid i displayen, det har man gott om tid att spana in på någon raka. Men att sitta och titta på hur man ligger till i realtid sektion för sektion låter bra i teorin, men det är det inte i verkligheten. Du kommer ha fullt upp med att köra i kurvorna, inte jämföra med hur det går relativt förra varvet. Tänk på hur du kör istället, jobba med broms- och svängpunkter, gaskontroll, blick och spårval, när allt känns bra kommer det att gå fort, så enkelt är det.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
ju mer man har som kan distrahera en när man kör desto större är chansen att man gör misstag.
det ju också därför man helst ska tejpa över hastighetsmätaren , så man inte sitter o tittar på den. kurvan kommer fortare än man tror.
att ha några röda o gröna lampor att hålla koll på hela tiden kan bara inte vara så smart
en annan hinnar inte ens glo på varvräknarn, jag har även provat köra med shift light men jag tyckte det var störigt, så den åkte av
om det hade varit så jävla bra att sitta o stirra på varvtider hit i ditt hade nock rossi o grabberna gjort det
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
....
om det hade varit så jävla bra att sitta o stirra på varvtider hit i ditt hade nock rossi o grabberna gjort det
På Magneti Marelli displayen på MotoGP hojarna är det en rad med varvtider som förarna, inklusive Rossi, kollar på. På Rossi's ranch använder dom Aim Solo2 på deras hojar som används där.
 

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
ju mer man har som kan distrahera en när man kör desto större är chansen att man gör misstag.
det ju också därför man helst ska tejpa över hastighetsmätaren , så man inte sitter o tittar på den. kurvan kommer fortare än man tror.
att ha några röda o gröna lampor att hålla koll på hela tiden kan bara inte vara så smart
en annan hinnar inte ens glo på varvräknarn, jag har även provat köra med shift light men jag tyckte det var störigt, så den åkte av
om det hade varit så jävla bra att sitta o stirra på varvtider hit i ditt hade nock rossi o grabberna gjort det
Jag tänkte att det kunde vara kul att testa sen känns det rätt självklart att dom som tävlar på hög nivå ser sina varvtider.

Du kanske borde läsa på istället för att vara så negativ och dessutom fara med felaktiga påståenden.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Köp någon beggad laptimer typ AIM solo el.. liknande fabrikat, GPS och all annan data man vill ha går att få ur dom "riktiga" laptimerna, en solo(kört med sen ett gäng år, good shit och bra snabb service när det behövs)har allt man vill ha som nybörjare och vill man ha ännu mer så finns soloDL som även loggar allt annat som går ur hojens elektronik(med lite kabelinköp då..)
Du väljer bara bana ur de som finns lagrade(och det är maaaaassor!)då har du start/mål och split osv. förinställt, skulle den bana du kör inte finnas så gör du en bana genom att sätta start/mål och döpa den sen köra, går att skapa en skiss efter kördatan och fixa splittar osv. efteråt så har du en klar till nästa körning på den banan.
Sitter gyro och accelerometer osv. i så du kan logga nära allt inklusive lutningsvinkel.
Brukar kosta en tusing på beg.marknaden när de kommer ut, är väl inte ens dyra nya längre.

De riktiga tål regn och att smacka i backen sålänge det inte är alltför illa, min solo gick i backen "några" gånger innan den började krångla men då var det bara att skicka den till AIM så fixade dom den.

Sen finns ju nyare om man vill "investera"lite som solo2/DL men i princip år det samma grej, har solo2 DL själv men förutom extradatan från hoj och sensorer som finns i DL-modellen och snyggare skärm så är det i princip samma som gamla solo så för tider och övrigt så duger en solo lätt.


Konkurrenterna har jag inte kört med så kan inte uttala mig om de,(tja G.P.T första gps-variant då och den kan jag inte rekommendera men finns de ens kvar..?)men de kända märkena funkar väl likvärdigt och skiljer sig väl mest mellan programvaran och vad man kan få ut ur dom, som tidtagare är de likvärdiga misstänker jag.

Och självklart ska du börja kolla tider, som en bekant sa när han glömt fyren från den tiden innan GPS-laptimern var vanlig och ingen annan fanns där "är ju värdelöst att köra utan!" sen började han packa ihop...
Vi gör ju samma sak varv efter varv, det enda som visar om vi gör rätt eller fel(förutom när vi går av då, det är fel... :näsblod )är ju klockan, ju mer data man kan få ut desto mer har man att göra mellan körningarna och desto exaktare går det att kontrollera vad olika förändringar ger för resultat så även fast det bara är en kul grej att se tiderna i början så utvecklas det snabbt till att man vill ha mer data att titta på!

Fan, ska man bara rulla runt utan vetskap kan man lika gärna åka E18 stockholm-oslo och är målet att köra om och jaga får man nog börja rejsa för det är enda sättet att veta att den man är snabbare än faktiskt försöker köra snabbt!
Så, köp eller kör på det du tänkt men Ta Tiden! :tummenupp
 

Raderad medlem 61114

Guest
What he said ?

Men en aim för en tusing då har man flax ?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top