Byta styre på SUZUKI SV650 S

Henkesv650

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2021
Hoj
Suzuki SV 650 S
Tjena

jag köpte nyligen en Suzuki sv650 s.
Efter ett antal mil känner jag att sittställningen är något för belastande för mina handleder.

Är det någon som bytt styret så man får en mer upprätt ställning.
vad har ni köpt för material?
Var det svårt att byta detta själv?

PS: Jag har googlat och försökt att själv hitta info i min fråga.. Nu orkade jag inte leta längre utan behöver er hjälp.

Tacksam för svar
Mvh
 

Bifogat

  • 54B4502A-4C65-4E9E-AD33-EC660D1EE799.jpeg
    54B4502A-4C65-4E9E-AD33-EC660D1EE799.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 23

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
A:
Du kör för långsamt. Kör du minst 140 så blir det inte så jobbigt för handlederna.

B: jag kände lika dant när jag köpte min sv 650S. Två månader senare så körde jag 155 mil på nitton timmar och en kvart. Man vänjer sig väldigt fort.

C: Om jag skulle byta så hade jag försökt få tag på delarna från en SV650 utan S.
 

Henkesv650

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2021
Hoj
Suzuki SV 650 S
A:
Du kör för långsamt. Kör du minst 140 så blir det inte så jobbigt för handlederna.

B: jag kände lika dant när jag köpte min sv 650S. Två månader senare så körde jag 155 mil på nitton timmar och en kvart. Man vänjer sig väldigt fort.

C: Om jag skulle byta så hade jag försökt få tag på delarna från en SV650 utan S.
Jag tolkar ditt svar som att jag ska köra något fortare så vänjer jag mig inom kort ?
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Jag hade en SV650S -03 en gång för längesen när den var nästan ny. Hade samma problem som dig.
Jag åtgärdade det m.h.a. ett LSL Superbike kit från louis.eu.
Vet inte om det fortfarande säljs dock.

Exit: Verkar fortfarande säljas!
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Tjena

jag köpte nyligen en Suzuki sv650 s.
Efter ett antal mil känner jag att sittställningen är något för belastande för mina handleder.

Är det någon som bytt styret så man får en mer upprätt ställning.
vad har ni köpt för material?
Var det svårt att byta detta själv?

PS: Jag har googlat och försökt att själv hitta info i min fråga.. Nu orkade jag inte leta längre utan behöver er hjälp.

Tacksam för svar
Mvh
Har du provat att söka på styrhöjare ?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det enklaste är att köpa höjda clip-on styren, det finns på Ebay. det finns som höjer 25-75 mm. Då behöver man inte ändra nåt eller borra hål och sånt, man bara skruvar bort sitt gamla clip-on och monterar dessa. Jag har haft det på en R1 och en R6. Körställningen blir då inte lika upprätt som med superbike(varför heter det så och inte offroad)ombyggnad.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tolkar ditt svar som att jag ska köra något fortare så vänjer jag mig inom kort ?
Nix, svaret är B med mag- och ryggmuskler.
Luta dig framåt med armarna som de skulle hålla i ett styre så märker du vilka muskler du behöver.

Men det kan också vara vinkeln på styret. T595 hade trlig vinkel det första året men med annat styre var det borta trots lika lågt som tidigare...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag hade en SV650S -03 en gång för längesen när den var nästan ny. Hade samma problem som dig.
Jag åtgärdade det m.h.a. ett LSL Superbike kit från louis.eu.
Vet inte om det fortfarande säljs dock.

Exit: Verkar fortfarande säljas!

Också haft en SV650S gen2 och den var utan tvekan den obekvämaste hoj jag kört. En halvtimmes körning så värkte handlederna satan, enda som funkade var att köra på hörntänderna hela tiden. Har hört lika från andra ägare av samma modell. Dock en extremt kvickstyrd hoj, som trots sina enkla komponenter inbjöd till buskörning, hornen växte liksom ut. Kanske att just styrvinkeln hjälpte till med det?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag känner igen det här. Jag var helt slut efter jag först gången kört 15 mil med min SV650S.
Konstaterade att jag var dåligt tränad så det var bara att sätta igång och träna upp magmuskler
(ryggmusklerna är vanligen OK) och knipmusklerna (de jag kniper benen mot tanken med)
Och så en tankväska från Biltema. På den tankväskan med avslappnade armar
låg jag 1 år senare och körde t.ex. 65 mil i sträck med pauser för fika och bensin från Gbg upp till Ängebo ca 2 mil norr Ljusdal.
Hojen trivs bäst om man håller löst i styret.
Vilar man mot armarna
istället för att bära upp kroppen med rygg- och magmuskler och knip om tanken
så trivs hojen sämre.
"Bara" att träna (eller skaffa tankväska och vila kroppen mot !) tyvärr. Tycker jag. #
Eller köp en V-strom 650.
https://www.blocket.se/annonser/varmland/fordon/motorcyklar/touring?q=suzuki v-strom 650&cg=1146&r=7
# Visst går det att få ett högre styre men tyvärr innebär det vid större förändringar
tex
nya gaswirar
nya bromsslangar
ny kopplingswire
att det blir behov förlänga en massa elkablar
pust !
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Hade en SV650S 2006 med lite högre clip-on monterat vid köp. Vet inte vad det var för märke, men jag tyckte körställningen för överkroppen var kanon med dessa. Jag hade dock lite problem med knävinkeln i stället då jag är 185cm.
Saknar min SV då det nog var en av de hojar jag har haft roligast på (definitivt mest kul per krona). Riktigt kul på bana.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top