Anledning till SMC-medlemskap

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Så länge det finns skattebetalande motorcyklister i livet kommer motorcyklar inte att förbjudas. Dom kan försöka, men att inskränka en medborgargrupp på det viset kommer bli förödande för samhället. Jag tänker mest på stackars hellsangels som kommer åka elskooter istället för harley, det går inte bra ihop med uniformen, så att säga.

Sen tycker jag att man borde förbjuda all statistik, den visar ju vad som helst beroende på av vem och hur den presenteras. Och det kan vara potentiellt livsfarligt. Att sedan grunda regler och lagar på statistik borde således vara olagligt.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Sen tycker jag att man borde förbjuda all statistik, den visar ju vad som helst beroende på av vem och hur den presenteras. Och det kan vara potentiellt livsfarligt. Att sedan grunda regler och lagar på statistik borde således vara olagligt.
Har nån gång för många år sen läst här på forumet hur en jämförde statistik med en bikini. Den visar mycket men döljer det mesta.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag vet att min infallsvinkel var orimlig. Likt ett fackförbund som bedriver liknande lobbyverksamhet och inte heller kan "stoppa" eller "lista" förslag man stoppat.

Finns det någonstans jag kan läsa på vilka frågor som SMC jobbar på och driver? Det var väl dit jag ville komma..
Har inte läst igenom hela tråden nu men kopierar ett svar jag skrev i en annan tråd om SMC:

Inte ofta jag deltar i såna här diskussioner på sporthoj, men när en organisation har betytt så mycket i mitt motorcykelintresse får jag göra det. SMC har en hemsida, där kan man se vad dom gör. Gå in här:

https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/

Klickar du sedan på alla rubriker under "trafik och politik" och läser borde du inse vilket omfattande arbete SMC gör. SMC svarar på remisser och lämnar yttranden som rör motorcyklism, både på begäran av och på eget initiativ till myndigheter, organisationer och företag. De sammanställer information som rör i princip allt du kan behöva veta när det gäller motorcyklism. De gör handböcker som skickas till kommuner, myndigheter och politiker. De bjuder in politiker för att testa att köra och åka motorcykel. De gör studier och rapporter.

Går du in under "organisationen" på deras hemsida och sedan klickar på rubriken "fakta om SMC" kan du se exakt vad SMC gör. Går du in på rubriken "historia" kan du se några av alla dumheter SMC stoppat:

https://www.svmc.se/smc/Organisationen/

För min egen del är det SMC:s kurser som är fantastiska. Innan jag gick en kurs med SMC hade jag inte "kört" hoj. En helt ny värld öppnades. Jag har gått alla deras steg och tog i år roadracinglicens med dem. Nästa år blir det tvådagars racing academy på Gelleråsen! Gemenskapen och kunskapen man får vid dessa kurser är fantastisk. Bara tillgång till deras kurser är för mig värt 500 spänn per år. Sedan arrangerar de ju även resor och sist men inte minst, Sture Stelben på sista sidan varje månad i medlemstidningen!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag gick med INNAN jag tog mitt körkort 2014, pga att min chef på arbetsplatsen tyckte det va vettigt.... långsökt orsak, men sedan dess har det varit självklart att stötta deras arbete som "våran" röst gentemot alla som vill krångla till det för MC åkare på vägen. Nummerplåt fram är det jag minst vill se...

Sen "råkade jag ju ta licens" och har inte åkt på allmän väg sedan 2018, men förhoppningsvis kommer min dotter ta MC kort om 2 år och då ska jag tvinga henne att gå iaf steg 1 & 2 i deras utbildning för jag upplevde det som väldigt bra och borde nästan ingå i RISK utb.

Jag har några vänner som slutat betala avgiften för det va meningslöst tyckte dom...för den rabatten dom fick på försäkringen gav inget. Så jävla smått tänk så man vill boxa till dom.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har några vänner som slutat betala avgiften för det va meningslöst tyckte dom...för den rabatten dom fick på försäkringen gav inget. Så jävla smått tänk så man vill boxa till dom.
När allt mäts i pengar blir det så. Sorgligt när det är rabatten, inte vad SMC gör, som är det viktiga.

Har hört samma tankegångar om fackanslutning. Kan man inte räkna hem det i pengar så väljer man att inte vara med. Undrar om de resonerar likadant om familj och barn...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Inspirerande, tackar DSL.

.. hittar inte "Historia".

Vill också passa på att fråga, hur tas man emot som äventyrlig entusiast med en KLX230 till hoj och en öppen Shoei JO på huvet?
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Inspirerande, tackar DSL.

.. hittar inte "Historia".

Vill också passa på att fråga, hur tas man emot som äventyrlig entusiast med en KLX230 till hoj och en öppen Shoei JO på huvet?
Du är motorcyklist. Välkommen!
Så resonerar iallafall jag. :)

Enda gången du kanske får fundera över heltäckande hjälm inom SMC är nog om du ska köra på bana, knix eller annat. Tror jag alltså.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
När allt mäts i pengar blir det så. Sorgligt när det är rabatten, inte vad SMC gör, som är det viktiga.

Har hört samma tankegångar om fackanslutning. Kan man inte räkna hem det i pengar så väljer man att inte vara med. Undrar om de resonerar likadant om familj och barn...
Det är ju gravt underhållande när fackavgiften gick upp förra året för att kunna hantera alla som i panik gick med för att få a-kassa....

Ordet som skall in på lodrätt 12 är "Framförhållning"
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Som Stockholmare är det inte svårt att räkna hem avgiften: När parkeringsavgiften för hoj infördes så var den dubbelt så hög men genom SMCs arbete så har den halverats!

Avgiften till SMC är alltså insparad med marginal än två månaders boendeparkering.

Mvh,
Ingvar
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Diesel. Det värmer.
Jag har ju en Neotec2 också, men den vill jag inte ha på mig eftersom den stänger in mig på ett kvävande vis. Min JO öppnar världen mer för frisk luft, solsken och .. flugor (dessvärre). Köpte faktiskt en ny hjälm igår, igen. Något mer passande till min KLX230, i svart. Får se hur den sitter när jag får den, grymt nyfiken.

Jag kollar på SMCs avrostning från 2020, >> här << , jag ser bara tunga hojar, glidare, sporthojar, ingen lättare smidig hoj som jag kör. Känner mig aningens utanför redan måste jag tyvärr säga. Men jag är inte den som inte hakar på. Jag är mycket nära att gå med i SMC, mest för dessa kurser och fortbildningar. Jag har säkert mycket att lära mig.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tackar Diesel. Det värmer.
Jag har ju en Neotec2 också, men den vill jag inte ha på mig eftersom den stänger in mig på ett kvävande vis. Min JO öppnar världen mer för frisk luft, solsken och .. flugor (dessvärre). Köpte faktiskt en ny hjälm igår, igen. Något mer passande till min KLX230, i svart. Får se hur den sitter när jag får den, grymt nyfiken.

Jag kollar på SMCs avrostning från 2020, >> här << , jag ser bara tunga hojar, glidare, sporthojar, ingen lättare smidig hoj som jag kör. Känner mig aningens utanför redan måste jag tyvärr säga. Men jag är inte den som inte hakar på. Jag är mycket nära att gå med i SMC, mest för dessa kurser och fortbildningar. Jag har säkert mycket att lära mig.
På SportHoj tillhör jag minoriteten som kör SportHoj dessutom engelskt så detta med att vara aningens utanför känner jag till. Men jag har inget behov att vara en i massan med korvlådor och korvätarhjälm och de som är trångsynta och tycker jag kör fel "motorcykeltyp" har jag överseende med.
Du ska köra det du vill, inte vad andra tycker är rätt.

SMC är för alla motorcyklister oavsett hjälm och motorcykeltyp. :fakta
Och lärandet har aldrig ett slut.Jag lär mig fortfarande trots 40 år i sadeln, inte bara för jag är tröglärd... :tungan
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Inspirerande, tackar DSL.

.. hittar inte "Historia".

Vill också passa på att fråga, hur tas man emot som äventyrlig entusiast med en KLX230 till hoj och en öppen Shoei JO på huvet?
Här är länken till historia:

Kommer ihåg en av alla bankurser jag kört med SMC på Kinnekulle Ring. Plötsligt hör jag musik i depån. Då kommer en in på sin Goldwing med stereon på efter ett pass. Lite kontrast till de rena banhojarna som också var på plats. Alla motorcyklister är alltså välkomna.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tackar Diesel. Det värmer.
Jag har ju en Neotec2 också, men den vill jag inte ha på mig eftersom den stänger in mig på ett kvävande vis. Min JO öppnar världen mer för frisk luft, solsken och .. flugor (dessvärre). Köpte faktiskt en ny hjälm igår, igen. Något mer passande till min KLX230, i svart. Får se hur den sitter när jag får den, grymt nyfiken.

Jag kollar på SMCs avrostning från 2020, >> här << , jag ser bara tunga hojar, glidare, sporthojar, ingen lättare smidig hoj som jag kör. Känner mig aningens utanför redan måste jag tyvärr säga. Men jag är inte den som inte hakar på. Jag är mycket nära att gå med i SMC, mest för dessa kurser och fortbildningar. Jag har säkert mycket att lära mig.
Alla är välkomna. Pulkor, glidare, motards, grushojar, finlandsfärjor och allt däremellan.
Ett glatt humör och bra skydd bara.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Alla är välkomna. Pulkor, glidare, motards, grushojar, finlandsfärjor och allt däremellan.
Ett glatt humör och bra skydd bara.
Bra skydd hjälper till när det hänt. Passiv säkerhet
Som motorcyklist måste man se till att det inte händer. Aktiv säkerhet.
Glatt humör är bra men kan inte ersätta kunskapen att hantera sin motorcykel... :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bra skydd hjälper till när det hänt. Passiv säkerhet
Som motorcyklist måste man se till att det inte händer. Aktiv säkerhet.
Glatt humör är bra men kan inte ersätta kunskapen att hantera sin motorcykel... :)
På smcs kurser då.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top