Recent content by Sniglom

  1. Sniglom

    MT-10 gen 1 bränsleförbrukning

    Här har du garanterat svaret på varför den drar mycket. Finns så mycket parametrar som går att ställa via ECUn, så blir svårt att ge ett sant svar utan att veta vad som gjorts. Men några gissningar: 1. Hojen är inte mappad i bänk och flashen är ställd fetare än den behöver vara. 2. Lambda är...
  2. Sniglom

    GSX-R 1000 01-02, ingen toppfart

    Du har helt rätt. Tack. Förvirrade mig av nedanstående mening: Läste detta och ställde upp din uträkning som skillnad i luftmotstånd * skillnad i varvtal och att ^3 användes till att hitta en annan punkt längs vridkurvan. Snöade helt in att förstå ett missförstånd och räkna på det. Nu kom...
  3. Sniglom

    GSX-R 1000 01-02, ingen toppfart

    Räknar du ut effektbortfall genom luftmotståndsskillnad? I så fall ska det väl kvadrat och inte kubik? 1/((285/240)^2) = 0.71 Edit: Såg att du förklarat ditt resonemang. Givet samma växel och annat varvtal så blir det som du säger. Jag är så van vid att räkna med att man kör sina växlar i...
  4. Sniglom

    Varför är försäkringen på ZX4rr så jäkla dyr?!

    Om det är dyrt att försäkra kan man kolla vad sådana delar kostar att köpa. Tänkte man inte välta den flera gånger om året kanske det är billigare att göra jobbet själv. Till vissa hojar går det att fästa puckar på svingen, det kan rädda fotpinnar och pedaler för det avlastar en del. Exempelbild:
  5. Sniglom

    Varför är försäkringen på ZX4rr så jäkla dyr?!

    Titta på avställningsbar försäkring och räkna på hur mycket du kör. Monterar du kraschpuckar kanske du klarar dig på en halvförsäkring.
  6. Sniglom

    Bult på bromsok lös

    En öppen nippel är inte helt tät. Skruva åt medan du fortfarande ger tryck med bromshandtaget, så ingen luft kan leta sig in bakvägen.
  7. Sniglom

    Bult på bromsok lös

    Tror tyvärr inte den tråden är särskilt hjälpsam. Först luftar jag bromsen själv, men det har ingen effekt. Jag lämnar sedan in den till Honda som också luftar bromsen. Honda kan inte reproducera felet, men så fort hojen kommer hem märker jag att det är precis som innan. Jag prövar då att...
  8. Sniglom

    KTM 1390 Super Duke

    Du ser inte det praktiska i att ettan är tillräcklig med marginal för alla svenska vägar? Personligen växlar jag aldrig när jag kör gata, ettan duger lika fint till krypkörning som till omkörning på våra 120-vägar.
  9. Sniglom

    Kawasaki Z7 Hybrid

    Kunde inte hitta info med effekt för z7 men på ninjan är elmotorn på 9hp (7kW) och bensinmotorn på 58hp. Dvs totalt 67hp, ungefär som en gammal Kawasaki er6. Det piggar säkert upp start från stillastående och på låga varv, men där har jag aldrig upplevt att twins med runt 70hp känns särskilt...
  10. Sniglom

    Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

    Ja, det har bara känts som en tidsfråga. Men det gör inte grundidén bättre och för varje år som gått utan att det införts har jag haft lite hopp.
  11. Sniglom

    Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

    https://www.dn.se/ekonomi/trafikverket-vill-borja-mata-hastighet-mellan-fartkamerorna/ Det här var ingen positiv läsning. Vill ha ett samhälle med mindre övervakning, inte mer.
  12. Sniglom

    Tjugo år på sporthoj.com

    Trots 10+ år på forumet känner jag mig fortfarande som en nykomling :crash
  13. Sniglom

    Honda CBR600F 1999

    Korrekt, vanlig manuell choke på F4, ingen wax unit.
  14. Sniglom

    Honda CBR600F 1999

    Är det där CBR600 F4 med förgasare eller CBR600 F4i med insprut? Modellen med insprut använder ett värmekänsligt vax till att styra choken "wax unit", om den ger sig så chokar inte hojen som den ska.
  15. Sniglom

    I'm back, baby! Wow, forumdöden är på riktigt!

    Skrämmande tråd. Bara en tidsfråga innan GeFeldz börjar fråga om vilken reflexväst som passar bäst till BMW. Sen kommer goretex-stället, extraljusen, stående körning och hobbypolis-beteende som ett brev på posten. Men jag kanske inte ska säga så mycket. Enligt vissa medlemmar kör jag inte...
Top