När man får låta högre på gatan, eller mitt i stan en fredagkväll än man får göra på en MOTORBANA då är det nått som gått riktigt snett nån stans. En Yamaha R6 klarar inte 95dB i förbifart original... varför använda 95dB i förbifart då?
Jag går fotfarande och väntar på när första "svemo kröken"...
Det är svenska eliten i roadracing som kör, ingen allmänhetens åkning... Om vi ska få fram nån svensk till VM så måste vi använda oss av samma reglemente som gäller i Europa, 102dB stilla stående (tror inga använder avgasspjäll som kör enl. IDM reglemente) Tävlingsledaren sa själv att vi låg på...
I Finland var det 103 dB stillastående enl. tillägsreglerna, men Finland gillar motorsport så dom bryr sig inte om hur det låter bara det låter MYCKET. Fullar läktare oavsett väder! Enda tävlingen i år där man inte behövt bry sig om ljudet och kunna konsentrera sig på körningen.
Tänk om det vatt...
Varför ska det va just 95dB vid förbifartsmätning? vem har bestämmt den siffran? På anderstorp förra helgen fick det låta högre, men enl. reglemente var det 95dB varför inte ha 98dB eller 100dB när alla har problem även med original? är det inte ljudet hos närmsta granne som borde mätas?
Bridgestone däck
Jag har en fråga angående bridgestonde mönstrade racedäck.
Ni som har erfarenhet av bridgestone (slicks och mönstarde), villken gummi blandning funkar bäst på svenska banor? Villka funkar i höga respektive låga temperaturer? Lufttryck?
Tacksam för bra svar!
Mvh Patrik Starck