Jag kan precis som i tidigare svar rekommendera Airoh, grymt lätta. Jag har kört enduro med Airoh Aviator 2.1 i 4-5 år nu och är helnöjd. Skaffade precis en Aviator 2.2 och den är ännu bättre. Några gram tyngre (fortfarande under kilot i angiven vikt) men den har större öppning för glasögonen...
Kan inte nån av er köpa min extratank och -kåpor. Ligger annons på köp&sälj. Hojen är såld sen flera år, så skiten ska bort. Kan ju inte gärna slänga prylarna... :huvet
Japp. Jag kör enduro också så det är ju mest pinsamt att jag inte kollade det först. Men när den synliga sidan på gaffelbenen är blank som f*n så fanns det inte i min sinnevärld att innerbenet skulle vara helt svart på insidan...
Fyller på med lite mer info i en halvgammal tråd, kanske kan det hjälpa någon annan med problem.
Det som kan hända och har hänt mej är att ett smutsigt gaffelben fjädrar ihop fullt för första gången på länge och att mycket smuts hamnar i packboxen. Sannolikt så händer detta lättare på en...
Gillar du att läsa själv så kolla här:
http://www.parker.com/literature/O-Ring%20Division%20Literature/ORD%205700%20Parker_O-Ring_Handbook.pdf
Dom listar lämpligheten i sina o-ringar mot 100-tals vätskor.
Gamla Mille är väl kända för att få krokiga skivor av nån anledning. Konstigt eftersom Ducati från samma period har samma bromsar utan att ha samma problem (väl?). På min Mille bytte jag till ISR efter att ha rengjort nitar och annat flera gånger. Det hjälpte ofta för stunden men snart kom...
Det enda som egentligen krävs är en "pin wrench" för att lossa översta delen, den ska passa i hålen runt den blå förspänningsmuttern på toppen. En sån kan man köpa på biltema för 29:90, artikel 20840. Jag fick iofs fila lite på ena pinnen för att få den att passa.
I övrigt behövs fasta nycklar...
Sådär, nu har jag servat båda mina gaffelben idag. Tog kanske 2 timmar totalt när jag väl hade dom på bänken. Pris ca 500:- för nya tätningar och olja. Att serva en gaffel är inte mycket att vara rädd för om man vet vad som är fram och bak på ett spärrskaft och Öhlinsgaffeln var faktiskt enklare...
...och då började ett gaffelben givetvis läcka... Konstigt på en Italiensk motorcykel, att det är en komponent från Upplands-Väsby som ska börja krångla!
Kan iofs bli kul att titta på insidan av en Öhlinare, vet nån vart man får tag på nya tätningar lite snabbt och billigt? :confused:
Jag tror att 848 har lite snällare sittställning, jag har för mej att killen på Ducati Stockholm yrade om det när jag var där och handlade för några år sen. kan vara annan styrkrona eller nått sånt.
Sen har väl 848:an lite bättre serviceintervaller också om jag minns rätt.
Men allt under...