Jovisst, han tillhör gruppen Yamahaförare som ofta framhåller Hondans överlägsenhet. Givetvis förståeligt, men lite tjatigt - jag tror att de snarare är väldigt jämnt matchade, med viss fördel Honda. Men den är ju på pole, så hur mycket sämre kan den vara?
Crutchlows pole indikerar att förarna borde koncentrera sig mer på att göra ett bättre jobb och mindre på att gnälla på att någon annans hoj är bättre...
Utan att vara insatt i det aktuella fallet så är det ju så att en tävlingsbudget inte direkt följer ett företags resultat utan hur mycket pengar man väljer att avsätta.
Något man kan fråga sig är om sannolikheten att Ducatin blir konkurrenskraftig ökar allt eftersom åren går - nån gång måste det hända - eller om den minskar - beviset för att de inte klarar av uppgiften ökar ju fler år i rad de misslyckas.
Men visst är väl ändå Cal vassare i år än Dovi var 2012? Och då talar jag inte enbart resultaten utan om man ser till farten under kval och race och vilka positioner han slåss om.
Jag var på Sachsenring och kollade med en kompis som annars inte följer MotoGP. Det tog inte lång stund innan han uttryckte Marquez som sin favorit. Han gillade den råa energin i åkstilen kombinerat med det unga, vilda, respektlösa och extremt talangfulla och snabba.
Nu fick han dock inte se...
Mmm sannolikheten för det känns låg. Trist för 2014 då vi tappar en alien. Till 2015 får man hoppas att Pol kan vara med däruppe. Gärna 2014 förstås men han är väl knappast Marquez. Men jag förstår Cal, pengarna är viktiga när det handlar om försörjning eller inte försörjning.
Jag vill minnas att den faktiskt var/är ganska så effektiv. Nissan har sålt/säljer bilar med CVT-lådor och Toyota har dem i nuvarande Avensis. Jag tippar att de inte är så heta för att de är tråkiga. Hur upphetsande är det att lägga motorn på ett varvtal och inte höra det öka?
Jag tycker det han säger låter mycket rimligt. Jag har aldrig trott att hondas växellåda skulle vara nån magisk medicin eller förklaring till hondas bättre acceleration.