Recent content by Kalkas64

  1. Roligaste insteget till att tävla i roadracing? Supermono cup!

    Så här ser min KTM Duke ut nu. Relativt tung, 155 kg, jämfört med de mer prototypiga hojarna (Cagiva Moto 125-chassi, Aprila RS 250-chassi o andra specialbyggen). Men KTM-motorn är nog bas i minst 70% av startfältet. Finns lite bilder längre upp i tråden och på nätet i övrigt! Kul jävla...
  2. Trim! Motorbyte KTM 690 - in med "nya" -17 motorn (701), funkar det?

    Halloj, Jag har en KTM 690 2014 med två-stiftsmotorn tillverkad mellan (tror jag) 2012-2016, tror den har 68 hk original. Men ska jag tävla i Supermono Roadracing och behöver mer kraft. Nya överkvadratiska motorn från 2017 ger 75 hk original på veven (och 1000 varv mer) plus är lättrimmad...
  3. Roligaste insteget till att tävla i roadracing? Supermono cup!

    Mästare 2020 blev Dennis Älvenstrand på en KTM Duke 690 2014! Vann alla (!!) fyrqa race - jo det blev ju en rätt stympad säsong!! Inför 2021 ser det ut att bli ett gäng nya förare, Cagiva Mito med KTM 690, Vitpilen 701, Kawasaki 450, Yamaha SZR och kanske ett bygge på en TIGCRAFT-ram! :-)...
  4. Roligaste insteget till att tävla i roadracing? Supermono cup!

    Halloj, Sen start på Supermono Cup 2020! Blir nog bara 2-3 racehelger, kanske bara två helger a två race i sverige! Bra läge att testa!! Nya ekipage för i år är bla EN VItpilen, Yamaha SZR, Prototyp-bygge runt en 690-stånka osv. Dessutom verkar det finnas de som strokat sina 690/701, det...
  5. Supermono

    Nå, är det någon som skruvat ihop någon rolig Supermono än? Vet att det finns ett intressant projekt, en Yamaha SZR 660, fint chassi och lätt-trimmad motor. Säljs såna hojar för under 10 000 kr på Blocket - grymt prisvärt insteg (chassit Italienskt, gaffel o bromsar också!). Sen byggs det på...
  6. Roligaste insteget till att tävla i roadracing? Supermono cup!

    ör på Norge då - där går ju en av tävlingarna dessutom, Vålerbanan! :-)
  7. Var ska man börja som total amatör och nybörjare?

    Hej, Instämmer i det mesta ovan, 1. licens - sen kan du börja träna 2. Billigaste roadracingklassen är nog Supermono, en KTM 640-690 eller egentligen vilken Motard som helst (1 cylle max 800 kubik) duger bra, racepreppingen på en sådan är lika med däck och lite jobb, inget dyrt 3. Sen är det...
  8. Roligaste insteget till att tävla i roadracing? Supermono cup!

    Du behöver bara vanlig rr-licens, den tar du lätt på en helg. Kolla på Svemo, där finns mer info. Skinn-ställ (2-delat är tillåtet) kängor, handskar, hjälm och ryggskydd - alltså sånt du säkert redan har! Som sagt, bocka till en haj-fena, borra lite bult för najning (eller färdig skruv köp på...
  9. Supermono

    Hej Jonas, Det finns en Fb Supermono!! NSA Nordic Supermono heter sidan! Se även den andra tråden här!!! Välkommen!! #8Smedberg
  10. Supermono

    Supermono lever o frodas - tro inget annat! Det går fortare och fortare för de i täten - men lika kul för alla! Resultatet för det Svenska mästerskapet finns på Svemo; https://ta.svemo.se/Public/Pages/Serie/Default/SerieResult.aspx?Branch=Roadracing&Season=2018&SerieId=1069&Allowpaging=False...
  11. Roligaste insteget till att tävla i roadracing? Supermono cup!

    Ljudproblem? Nej, kanske låter stånkor på bandagar men under tävling i Supermono har ingen svartflaggats vad jag vet. Jag - och alla andra KTM Duke - har mellandämpare (Akra är nog bäst) och en slutdämpare med DB killer i. Det har testats i bänk och det ger ingen märkbar effektförlust att ha...
  12. Roligaste insteget till att tävla i roadracing? Supermono cup!

    Som rubriken anger: Är du sugen på att tävla i Roadracing bara för att det är så jävla kul men vill du först prova på eller är du en erfaren räcer-räv som vill köra utan att gräva djupa hål i plånboken? Då vill jag slå ett slag för Supermono Cup! Billigt (nåja, allt är ju relativt), tight...
Back
Top