Recent content by Jockokim

  1. Jockokim

    Servicemanual Yamaha R1 2007-2008 PDF

    R1-forumen håller fortfarande sina länkar uppdaterade: https://www.r1-forum.com/threads/download-r1-service-manuals-here.545105/
  2. Jockokim

    Sprintar + najtråd för bromsok

    Så jobbigt är det faktiskt inte..
  3. Jockokim

    Rabaconda Street "Däckmaskin", är det bra?

    Har en, relativt nyligt införskaffad. Väldigt smidig, robust och otroligt populär i depån om inte en riktig däckkrängarmaskin finns. Att allt får plats i en väska är en riktigt stor bonus.
  4. Jockokim

    Börja köra på bana hjälp?!

    Värt att tillägga är att du kan ta licens från valfri utbildare och det finns inget krav att du går via SMC's "trappa", sen är det väl ett fint utvecklingspaket om man vill öka gradvis. Det hölls en licensutbildning i Karlskoga i april, en annan hölls i norra Fällfors i början av Juli. Finns en...
  5. Jockokim

    Börja köra på bana hjälp?!

    Korta svar: Kör med den hoj du har till att börja med, kan du köra av dig på vägar med den kan du garanterat köra av dig på bana. Licensträning kan du bara göra med giltig licens och motorcykel och utrustning som är godkänd för tävling och träning. En trackday eller två per säsong går ganska...
  6. Jockokim

    Road Racing Sm och Classic Racing.

    Läktarna ekar fortfarande tomma så det var nog ingen större risk.
  7. Jockokim

    Hur hårt ska man dra åt muttern i styrkronan, Suzuki GSX 8S?

    Nja nog märks det om du kör utan mutter till styrkrona, den håller i regel styrlagret på plats så det inte rallar upp. BMW, Yamaha, Kawasaki etc. verkar enas mellan 80-100nm på momentnyckeln så den ska då sitta rätt åtragen
  8. Jockokim

    Olycka med hojen, vad händer nu?

    Ny och dyr är i regel bättre än gammal och 'mellandyr'. Bolagen har enklare att bara lösa in en nyare MC mot en ny, med hojar som är 5-10 år gamla blir det lite jobbigare att först få skälig ersättning och sedan hitta en ny pärla. Men det klart ont i själen gör det fortfarande
  9. Jockokim

    Spänna kedjan

    Det kan man göra..! Men enligt transportstyrelsens föreskrifter står det skrivet att kedjespänning ska kontrolleras när hojen är belastad.. När det blev praxis har jag ingen aning om, brukar faktiskt få FLER kommentar att jag kör med för slak kedja när så inte är fallet vid belastning..
  10. Jockokim

    EU-vansinne

    Som Hell sa handlar det nog mer om just potentiella värden i fordon som exporteras till tredjevärldsländer utan att det lagförs. Det medför att fordon som redan dömts ut av EU-direktiven (ej säkra att framföra) bara skickas till någon annan världsdel där folk inte bryr sig så mycket om varken...
  11. Jockokim

    EU-vansinne

    Tycker inte om EU på något sätt, men... Nu var det här förslaget taget ur en X-post från en svensk frilansarjournalist, sen har det spätts på av andra journalister som b.la. AFP granskat och sen påvisat att de har en historik av att sprida desinformation (vad otippat...?). Nej förslaget handlar...
  12. Jockokim

    Tillräckligt nitad?

    Ta ett skjutmått och mät är bättre, normalt brukar man nita kedjan kring 0.4-0.5mm
  13. Jockokim

    Yamaha r1 2008

    Skramlet kommer dock komma tillbaka efter ca 2-300 mil, så det gör lite skillnad.
  14. Jockokim

    Yamaha r1 2008

    Med all välvilja, om du inte kan särskilja växelpinne och bakbroms så borde du kanske ta om körkortet. Om du nu har ett sådant...
  15. Jockokim

    Yamaha r1 2008

    Det är faktiskt inte helt ovanligt att 07/08'an skramlar lite i neutralen eller med kopplingen indragen, men det skadar inte att kolla. Fjädrarna bak på korgen brukar ge sig rätt fort och kan skramla till lite också, dock inget att oroa sig för. Förstår dock inte helt vad du drar för parallell...
Back
Top