Nej men det finns tävlingar där du måste ha FIM godkända däck som har lägre klackar(ca 13mm)och dessa brukar vanligtvis finnas i 140/80.
Här hemma är det nog bara i sm det är aktuellt.
Ett 140/80-18 är rätt lika i bredd som ett 110/100 så det är inget problem.
Däremot finns väl ingen anledning att köpa den typen av däck om man inte tänker åka tävling där det är ett krav,alltså sm eller internationellt...
Eftersom ingen råkar ut för oljerelaterade problem med Biltemas produkter så håller de antagligen utlovad spec.
Alt är det inte så jäkla noga helt enkelt...
Deras marknadsandel lär inte vara obetydlig heller.
Typ såna här https://www.24mx.se/product/24mx-race-langa-strumpor-svart_pid-PM-4909529
Finns "sleeves" att använda under knäskydden också om man vill använda vanliga strumpor.
Underställ fungerar givetvis också bra.
Nu tänkte jag inte jämföra en ny 150 exc med en 20 år gammal 200...
Eftersom 150 EXC ändå känns som en lite kraftigare 125:a som dör 1500 varv för tidigt så hade man lika gärna kunnat bygga en 200 med liknande toppeffekt och betydligt bättre register och fått en perfekt motionsenduro.
Om man med mindre hoj menar 250 4t så stämmer det garanterat då det förmodligen är det mest lättkörda och förlåtande när man ska ut till skogs.
Det bästa alternativet om man vill åka 2t(alltså 200)har ju KTM av någon obegriplig anledning lagt ner och finns nog bara från Beta om man kikar efter...