Jag och ett par vänner har använt oss av Helite GP Air. Jag tyckte nog att den var lite bökig att ta på.
Det är svårt att bevisa skyddseffekten. Men ingen av tre klotningar resulterade i skador.
Västen är väldigt robust och skyddar speciellt bröstet.
När den blåses upp åker den uppåt och...
Tack för alla svar. Jag har läst igen dem noggrant och funderat en hel del.
Kollade på lite nya hojar och kom fram till att det var en snöskoter jag behövde. Dubbelkolla med kompisen Vilhelmina och han sa att en skoter är alltid rätt.
Jag slog till på hans gamla med Marklundsfjädring (tror jag...
Har bara kört några gånger i år, men hojen känns inte som vanligt.
Den bromsar mycket tidigare innan kurvor och vid utgången tvekar den vid gaspådrag. Kan det vara oljan som blivit tjock under vintern eller börjar hojen bli gammal och sliten?
Någon annan som har råkat ut för samma sak?
Vet inte om det sagts tydligt tidigare I tråden, men högt oljetryck ger även följande fördelar.
1/ Bättre kylning. Den sänkta temperaturen ger högre viskositet i lagret. (Eller var vi nu pratar om)
2/ Många applikationer bygger till betydande del på squeeze effekten. Dvs tex ett vanligt...
Frågan är om värmepicka räcker. Jag brukar använda gasol med stort munstycke. Svep med lågan så att det inte blir lokal överhettning.
Vad är det för motor?
Kan vara knepigt att få upp tempen på en stor kluns, speciellt om man har kylvatten i den.
Var beredd på tjock dimma under lång tid. Var där tre dagar med typ 10-50m sikt och 10 sekundmeter. Det var ju också en surrealistisk upplevelse. Tur att det stannade där, missade en ren med typ 3 meter. Bodde hos en fd fiskare, vi drack hemkört och o'boy, kan förklara en del av dimman. 😉
Ju högre tryck, desto mer gaser löses in i oljan. Ju högre temperatur desto mer gaser lämnar oljan och bildar bubblor. Jag har designat åtskilliga hydraulsystem så jag vet vad jag talar om. Luft i stora hydraulsystem är livsfarligt.
Nja, den största effekten är nog att luften i luftfickor löser sig i oljan under tryck. När man sedan luftar direkt efteråt hinner luften inte lösas ut igen. Ungefär som kolsyra i läsk.
Hjälper kanske mot flottörproblem.
Ett tips annars är att spaya WD40 i stövlarna. Blir betydligt mer lättväxlat och även lite lättare att smyga i depån.
Brukar även passa på att spraya i hjälmen. Man blir lite mer snabbtänkt, frisyren håller bättre och tjejerna bara älskar doften.
Det var så jag...
Problemet med våt vägbana är i mitt tycke att det är oerhört svårt att se var det finns glykol, oljespill etc.
Sedan är skillnaden mellan bra och dåligt grepp oftast betydligt större i väta.
Mitt tips är att köra med löjligt stora marginaler.
Skulle det ändå släppa så sitter man avslappnad och...