MotoGP 2026: Sepang test 29/1 - 5/2

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80, KTM 690 Duke -18.
Äntligen "count down" till säsongstart 2026. 👍

Nu börjar testerna på riktigt med shakedown nu på torsdag.
Let's go! 🤩

Shakedown 29-31 Januari.
-Torsdag-lördag kl 03:00 - 11:00.

Själva testet den 3-5 februari.
-Tisdag 3/2
  • 03:00-06:00MotoGP™
    Day 1 Session 1
  • 06:20-11:00MotoGP™
    Day 1 Session 2
  • 10:30-12:00MotoGP™
    After the Flag
-Onsdag 4/2
    Day 2 Session 1
    Day 2 Session 2
    After the Flag
-Torsdag 5/2
    Day 3 Session 1
    Day 3 Session 2
    After the Flag

Riktigt kul att det drar igång igen.

Surt sa räven.
Confirmation that Martin will miss the Sepang tests (3-5 February), following further surgeries to his left scaphoid (fractured in a supermoto crash last February) and right collarbone (broken at Motegi last September)

Både Mika Kallio och Dani Pedrosa var ute på banan. Sweet!
#oldschool

Finns det någon kunnig som kan säga vad Toprak 'vinner' på att köra utan bak-aero?
3000_gng_1287924_hires.jpg

Vad är syftet? 🤔
#n00b

Både Mika Kallio och Dani Pedrosa var ute på banan. Sweet!
#oldschool

Finns det någon kunnig som kan säga vad Toprak 'vinner' på att köra utan bak-aero?
3000_gng_1287924_hires.jpg

Vad är syftet? 🤔
#n00b
När Miller provade stegosaurus vingarna på KTMn (?) första gången så var väl feedbacken att det var lite bättre i inbromsningarna. Han var nog inte helt övertygad, då, om att det var värt det.

Toprak är ganska bra på att bromsa så han kanske föredrar att hojen får röra sig lite mer och att han får använda det som feedback för sin inbromsning?

Jag spånar bara.

Jag trodde Shakedown var för de inte så framgångsrika fabrikaten skulle få extra utveckling. Hur har Ducati lyckats få dit en förare och en GP26 till Shakedown test ?!?
Resultat MotoGP 2025
1769705214765.png

Jag trodde Shakedown var för de inte så framgångsrika fabrikaten skulle få extra utveckling. Hur har Ducati lyckats få dit en förare och en GP26 till Shakedown test ?!?
Resultat MotoGP 2025
View attachment 525184
Njae, det är fabriksförarna som inte är välkomna hos de "stora" stallen, förstår jag det rätt är dessa dagar för Rookies samt testförare (för att förbereda för fabriksförarnas testdagar).

Intressant vad gäller spekulationerna kring Kallio. Är det en tidig KTM -27 (eller i vart fall med väsentliga delar av den maskinen) han snurrar runt banan med? I så fall lär nästa års maskiner, trots tidig indikation, ha en hyfsad uppförsbacke innan de når prestanda sub 2.00?

Finns bara tider från 2pm på Crash.net men nu har Miller i alla fall slagit sin kvaltid från i4 i fjol så han verkar trivas. Quartararo är ändå snabbare på Yamahan men har en bra bit kvar ned till kvaltiden från i fjol. Aleix förefaller ju trivas väldigt bra på årets Honda.

Vad man inte får grepp om (😳 ) är ju hur däckslitaget påverkar i år. Det var ju en av utmaningarna som jag förmodar fick Yamaha att släppa radmotorn. Det är väl det mest intressanta när testerna fortsätter nästa vecka och racesimuleringarna blir publika.

Idag är Kallio bättre med i tiderna, just nu på ca 1.59.8 (+2.6s efter Aleix). Kanske kör han mer en maskin liknande årets RC16 idag? IFT Kratoz tider här ovan har distansen till täten reducerats med ca 3.8s, inte så dåligt dagsverke må man ju säga.

Det hjälps inte, dessa försäsongstester är ibland mer spännande än vissa race!

Last edited:
View attachment 525199
Så ja, antingen är Kallio bakfull eller så kör han på spec -27. ;)
Kollade när Kallio körde MotoGP sist, 2020.
då körde Kallio ett race. Det första racet i Portugal. Gick in på FP1 och sedan på Analysis (pdf). Där låg Kallio på plats 22 med snabbast varvtid 1min, 43,910 sek.
1769867619949.png

Snabbast var Miguel Oliveira med snabbast varvtid ~1min, 40,122 sek
1769867547074.png

Min slutsats är att vi kan 2026 dra av 4 till 5 sekunder på Kallios tider för att se vad en idag snabb MotoGP förare klarar på hojen. Eller är det 6 sekunder vi kan dra av för Kallio 2026 ?
Och då är Kallios hoj på samma tider som Pol Espargaro, också på KTM RC16 ?

Last edited:
Rätt intressant dag 1 än så länge, få se om de dunkar in några kvalsimuleringar när det blir svalare. Annars blir det kanske som brukligt, dag 2 eller tre monteras de mjuka däcken och vi ser testets snabbaste tider?

Vad som kanske är mer intressant är tiderna under racesimuleringarna och drop-off, med Yamaha och kanske KTM i centrum.

Honda förefaller ha tagit ännu ett kliv under vintern, så mycket förefaller i alla fall tydligt.

Slut för idag.
HELT oväntad ledare...;)
1770115112534.png

Hände det något med Diogo?

Edit: Vet inte varför Excel fuqqar up "Lap".

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back