Fågelmatartråden

Vilken buffé!

Hade tänkt fråga hur ni matar koltrastar, eftersom mina helst letar mat på marken.
Men, för en vecka sen såg jag en som hade fattat:Koltrast.jpg
Och hon verkar ha spridit kunskapen, för nu sitter hennes polare på kö.
Hur matar ni era koltrastar?

Last edited:
Vilken buffé!

Hade tänkt fråga hur ni matar koltrastar, eftersom mina helst letar mat på marken.
Men, för en vecka sen såg jag en som hade fattat:
Jag brukar kasta en handfull solrosfrön på marken nedanför då jag fyller på matarna.
Omtyckt av flera olika arter.

Jag brukar kasta en handfull solrosfrön på marken nedanför då jag fyller på matarna.
Omtyckt av flera olika arter.
Ja just det, och jag slänger ut lite jordnötter. Men det går inte att lura upp dem i en matare?
Alltså, finns det nån matare som de gillar?

Last edited:
Ja just det, och jag slänger ut lite jordnötter. Men det går inte att lura upp dem i en matare?
Alltså, finns det nån matare som de gillar?
Dom hälsar på i mataren ibland men är inte särskilt förtjusta i det.
Att bredda bottenplattan kanske gör det enklare?
Men då kommer det kanske skator och andra större fåglar också

Vilken buffé!

Men, för en vecka sen såg jag en som hade fattat:View attachment 525149
Och hon verkar ha spridit kunskapen, för nu sitter hennes polare på kö.
Hur matar ni era koltrastar?
Jag skulle säga att det är nötväckorna som matar koltrastarna. De sticker in näbben bland fröna och vrider skallen fram och tillbaka så det landar saker på marken.

Dom hälsar på i mataren ibland men är inte särskilt förtjusta i det.
Att bredda bottenplattan kanske gör det enklare?
Men då kommer det kanske skator och andra större fåglar också
Mja, kajorna klänger så gott de kan i mataren redan utan hjälp... :kulspruta

1769672498291.png

Just denna bild är inte från detta året, men det brukar se ut så här. Även koltrastarna brukar gå runt och rensa på marken.

Jag har än så länge denna vintern köpt 34 kg skalade solrosfrö, 30 kg ej skalade solrosfrö, 4 kg skalade jordnötter, 100 st talgbollar. Det går åt väldigt mycket mer än vanligt, har just nu 10 kg skalade solrosfrö kvar hemma och kanske 30 talgbollar, det kommer att behövas mer.

Det är mest småfåglar i år också, talgoxar, blåmesar, många domherrar, och även några hackspettar och lite koltrastar. Steglitz har jag inte sett än.

View attachment 525176

Just denna bild är inte från detta året, men det brukar se ut så här. Även koltrastarna brukar gå runt och rensa på marken.

Jag har än så länge denna vintern köpt 34 kg skalade solrosfrö, 30 kg ej skalade solrosfrö, 4 kg skalade jordnötter, 100 st talgbollar. Det går åt väldigt mycket mer än vanligt, har just nu 10 kg skalade solrosfrö kvar hemma och kanske 30 talgbollar, det kommer att behövas mer.

Det är mest småfåglar i år också, talgoxar, blåmesar, många domherrar, och även några hackspettar och lite koltrastar. Steglitz har jag inte sett än.
Vilken härlig utsikt! :)

Här har snart gått 45kg skalade solrosfrön (kör bara skalat nu), 20kg jordnötter och 50 talgbollar.
Talgbollar går ganska långsamt tills gråspetten började komma på besök. 😁

View attachment 525176

Vilken härlig utsikt! :)

Här har snart gått 45kg skalade solrosfrön (kör bara skalat nu), 20kg jordnötter och 50 talgbollar.
Talgbollar går ganska långsamt tills gråspetten började komma på besök. 😁
Får man fråga var ni köper all eran fågelmat? Tänkte om det finns billigare ställen än ÖoB?
En 6,5 kilos påse jordnötter för 250kr/st och ett par hinkar talgbollar för 100kr/st är ju inte så farligt, men i längden blir det en kostnad...

Får man fråga var ni köper all eran fågelmat? Tänkte om det finns billigare ställen än ÖoB?
En 6,5 kilos påse jordnötter för 250kr/st och ett par hinkar talgbollar för 100kr/st är ju inte så farligt, men i längden blir det en kostnad...
Denna säsong har jag köpt på Jem&Fix.
Mest för att deras förpackningar har handtag (syns inte på bilden).
1769687909978.png

Förra året beställde vi på nätet från Skånefrö (skanefro.se).
Det var det billigaste vi hittade då iaf.
Ingen aning om priserna där i år är konkurrenskraftiga.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back