Ryssland ska vinna kriget med motorcyklar! Eller inte...

Okej, ta inte det här som ett påhopp nu Miggen utan mer som en spaning på hur språket används idag. (ja det är en ordvits)

Scoutuppdrag, alltså ut och leta älgbajs och knyta knutar med motorcykel :D

Utan spaning ingen aning.

Okej, ta inte det här som ett påhopp nu Miggen utan mer som en spaning på hur språket används idag. (ja det är en ordvits)

Scoutuppdrag, alltså ut och leta älgbajs och knyta knutar med motorcykel :D

Utan spaning ingen aning.
Miggen är tyvärr bättre på engelska än svenska, men i see what you did there :tummenupp

För lite ordvitsar, hidden hints och sarkasm på SH, allow miggen to retort :hihi

Däremot har det skett ett förkastligt, oanständigt, oprovocerat angrepp på Miggen i en orelaterad uppkörningstråd :mad:

Den pompösa pingvinen Brooklyn från lilla lilla landet Luleå har kritiserat miggens självinsikt och antytt hans uppkörningstaktik mindervärdig :gnissla

Detta hänsynslösa, oprovocerade angrepp mot miggens suveränitet, hälsa och heder kommer ej gå obesvarat! Miggen förbehåller sig rätten att välja tid och plats för vedergällning, detta kommer av uppenbara skäl inte att ske under samma premisser den första, nesliga stenen kastades :fakta

Pingvinerna i norr har öppnat käften en gång för mycket och satt sina sista kollektiva potatisar, robotavfyrningsplattformarna rullas i skrivande stund in i position och stridsspetsarna förbereds, samtliga bosatta i norra delarna av landet uppmanas ta till panikartad flykt, strålningen beräknas uppnå oändliga nivåer, sidoskador är oundvikliga, förvarning har härmed utfärdats! :mad:

Miggen är tyvärr bättre på engelska än svenska, men i see what you did there :tummenupp

För lite ordvitsar, hidden hints och sarkasm på SH, allow miggen to retort :hihi

Däremot har det skett ett förkastligt, oanständigt, oprovocerat angrepp på Miggen i en orelaterad uppkörningstråd :mad:

Den pompösa pingvinen Brooklyn från lilla lilla landet Luleå har kritiserat miggens självinsikt och antytt hans uppkörningstaktik mindervärdig :gnissla

Detta hänsynslösa, oprovocerade angrepp mot miggens suveränitet, hälsa och heder kommer ej gå obesvarat! Miggen förbehåller sig rätten att välja tid och plats för vedergällning, detta kommer av uppenbara skäl inte att ske under samma premisser den första, nesliga stenen kastades :fakta

Pingvinerna i norr har öppnat käften en gång för mycket och satt sina sista kollektiva potatisar, robotavfyrningsplattformarna rullas i skrivande stund in i position och stridsspetsarna förbereds, samtliga bosatta i norra delarna av landet uppmanas ta till panikartad flykt, strålningen beräknas uppnå oändliga nivåer, sidoskador är oundvikliga, förvarning har härmed utfärdats! :mad:

Hehe, du fick ju cred för att såväl ålder som humor förbättrat oddsen i ditt fall!

Med vänlig hälsning,

Aha, Miggen tog tydligen det personligt, Miggen är woke!
Nu måste SH och Pingvinkören tillsammans sjunga Kumbaya för Miggen så att hen kan torka bort tårarna och förhoppningsvis le lite igen. :hej

Aha, Miggen tog tydligen det personligt, Miggen är woke!
Nu måste SH och Pingvinkören tillsammans sjunga Kumbaya för Miggen så att hen kan torka bort tårarna och förhoppningsvis le lite igen. :hej
Personligt!? Förebannade hlevetes jävlar-!! :mad:

Höörrödururu Steffe nu passar du dig jääääkligt noga va :gnissla Tro inte att du sitter säkert där i sigtuna sigtuna är tillräckligt mycket norr för att bli fullt inblandade i miggens monroe-doktrin :fakta

Miggen kräver sjuhelvetes applåder, stående ovationer av hela SH och fantastisk falsett av Pingvinkören medan han wobblar runt Brunnsviken stumt på rekordtid innan han flyger över räcket ner i sjön med knäckta lårben och äntligen får gråta ut bakom silvriga spegelvisiret medan vattnet sakta fyller hjälmen och sköljer bort bevisningen :gråta

Men får Miggen en bra Brunnsviken tid innan dess är allt frid och fröjd :hihi

Ny ordonnansmotorcykel
FMV har tecknat ett ramavtal med Yamaha Motor Europe N.V. i Sverige på ordonnansmotorcyklar. Ramavtalet löper på sju år och medger avrop på 2500 motorcyklar med vinterutrustning

Jag reagerar på den knappa tankvolymen. Visst, snålare än 258, men ändå?
8 liter. Man vet ju hur dom fick jaga runt efter bränsle i dokumentärfilmen Mad Max. Ser inte FMV på TV?

Jag reagerar på den knappa tankvolymen. Visst, snålare än 258, men ändå?
8 liter. Man vet ju hur dom fick jaga runt efter bränsle i dokumentärfilmen Mad Max. Ser inte FMV på TV?

Från 1 liter/mil till 0,3 liter/mil är detsamma som att ha tre gånger större tank/räckvidd och dessutom slippa slabbet med tvåtaktsolja.

Omvänt så räcker det med 100 jeepdunkar där det förut behövdes 300.

Osv.

Plus att hojen inte lär behövas plockas isär/ihop några gånger varje vecka…

Med vänlig hälsning,

Från 1 liter/mil till 0,3 liter/mil är detsamma som att ha tre gånger större tank/räckvidd och dessutom slippa slabbet med tvåtaktsolja.

Omvänt så räcker det med 100 jeepdunkar där det förut behövdes 300.

Osv.

Plus att hojen inte lär behövas plockas isär/ihop några gånger varje vecka…

Med vänlig hälsning,

Jag är inte övertygad.

Med den bränsletillgång vi hade i IB77 kunde man hantera Husqvarnans törst.

Inget drar 0.3 i verkligheten. 0.5 l/milen känns mer realistiskt med fältutrustad förare och skarpa uppdrag att utföra.
15 mils aktionsradie känns klent.
Tycker jag. YMMW.

Jag är inte övertygad.

Inget drar 0.3 i verkligheten. 0.5 l/milen känns mer realistiskt med fältutrustad förare och skarpa uppdrag att utföra.
Tycker jag. YMMW.
Det hänger väl lite på vad användingsmönstret är tänkt att vara, en sista motoriserad transportsträcka till ett mål mitt i natten så räcker nog 15 mil ganska okej ändå.
För att funka som postiljon längs frontlinjer är det ju mer tveksamt.

Jag är inte övertygad.

Tycker jag. YMMW.

IB77 var länge sedan, farfar!

Nu råder helt andra förutsättningar för bränslepåfyllning där lokala OKQ8/CircleK gäller i första hand.

En halvliter drar min R1250GSA, jag tror dessa går billigare.

Med vänlig hälsning,

Det hänger väl lite på vad användingsmönstret är tänkt att vara, en sista motoriserad transportsträcka till ett mål mitt i natten så räcker nog 15 mil ganska okej ändå.

Precis.
Vi utbildades (80-81) i att hela tiden hålla i tankarna att det scenario vi övar mycket snabbt kan ändras till uppbrutna frontlinjer, vågformade stridslinjer och svårigheter i logistik och materialförsörjning.

Jag hade hellre haft 12 eller 14 egna liter att råda över, men frågan är på sin höjd hypotetakademisk: jag är en föredetting som står på vid sidan av. Min uppfattning räknas inte.
Tack och lov.

IB77 var länge sedan, farfar!

Nu råder helt andra förutsättningar för bränslepåfyllning där lokala OKQ8/CircleK gäller i första hand.

En halvliter drar min R1250GSA, jag tror dessa går billigare.

Med vänlig hälsning,

Jag vet. Jag är gammal som gatan.
Men det är den miljön jag är utbildad i och har mina erfarenheter från.
Det är därför jag nämner det - för att skapa en bakgrund.

Men, skall man förlita sig på civila tankställen så krävs det ett intakt och fungerande elnät. Kommer vi att ha tillgång till det?

Bränsleförbrukning är personligt. Mina hojar drar 0.7 l/milen.
Rakt över. Även NC700 som marknadsförs som en 0.3-hoj drog 0.7 för mig.
DCT och manuell: same - same.
Den lilla 100cc Lead-scootern drar 0.5 l/milen.

Jag klagar inte.

Men, igen: jag är utbildad på både 257 och 258.
Bränsletillgång var aldrig ett problem för oss på Trafik, inte ens ett irritationsmoment. Hörde aldrig något gnäll från våra bröder på ordonnanssidan heller.

Vi får väl se när Yamahaerna kommer ut på trupp. Kommer 8 liters tank vara en begränsning? Jag misstänker det, men den som lever får se.

EDIT:

Jag minns hur begränsande det var med 7.6 liters tank på XL 125 i mitten av 70-talet. Man kom ingenstans, liksom - och eftersom soppan kostade 1 kr/litern så var det ett helvete att leta nattöppna mackar.
Sedelautomaten tog ju bara sedeltior som lägsta valör, och det blev ju apmycket soppa över! Rota i papperskorgar efter tomma oljeflaskor med grov hals - och sedan försöka fästa dessa runda halkbomber på hojen.

Begränsade. Nämnde jag det?

Last edited:
30 mil lär man komma med den med sin 9,8-literstank vilket är mer än dubbelt så långt som man helst kör med 258 mellan tankningarna. Jag tror att vi kan slappna av i just det avseendet. :)

Nu är den dessutom till skillnad från de ryska fiddysarna tänkt att köras flera gånger och det är där som Yamaha-kvallan kommer in.
Jag är rätt säker på att McOrd kommer att tycka att det är ett uppbyte - möjligen förutom automaten som faktiskt är smutt när det är bökigt.

Med vänlig hälsning,

Som mc-ordonnnans i lumpen höll jag mig på fältövningar inom betydligt mindre radie än att det skulle varit nåt problem.
Och bränsle fanns ju tillgängligt på varje kompani även om jag vanligtvis tankade på mitt eget.

30 mil lär man komma med den med sin 9,8-literstank vilket är mer än dubbelt så långt som man helst kör med 258 mellan tankningarna. Jag tror att vi kan slappna av i just det avseendet. :)

Nu är den dessutom till skillnad från de ryska fiddysarna tänkt att köras flera gånger och det är där som Yamaha-kvallan kommer in.
Jag är rätt säker på att McOrd kommer att tycka att det är ett uppbyte - möjligen förutom automaten som faktiskt är smutt när det är bökigt.

Med vänlig hälsning,

Det tror inte jag, en mc-ordonnans kör nog betydligt hårdare än de genomsnittliga touringrävarna.

Det tror inte jag, en mc-ordonnans kör nog betydligt hårdare än de genomsnittliga touringrävarna.

Absolut, men touringrävarna klarar sig nog på 0,2 om de försöker.

I vilket fall som helst är det dags för nya hojar och jag tror nog att XT250 är ett bra val.

Med vänlig hälsning,

Rysk attack medels Mc över ett stridsvagnsdike...

bskMG.gif

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back