Afrika idag

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Varför händer det här typ en gång per år i Afrika?

Vem är leverantör av dessa fordon som så lätt välter? Då inga afrikanska lastbilstillverkare existerar borde ansvaret gå att utkräva i västerlandet.
 
Rökning dödar i samband med lättantändliga vätskor/gaser!
 
Alla som har sett något avsnitt av "Itchy boots in Africa" skulle nog skylla på vägarna snarare än lastbilen.
 
Det kan ju också vara så att det inte är state of the art som rullar där nere, utan sånt som vi sedan länge har pensionerat, för att dom är uttjänta, inte har modern säkerhet osv. Lägg till bristande underhåll på något som var risigt från början så har du en bra grundnivå.
 






Osv
 
Iof drygt 10 år sedan, men jag har bott i ett afrikanskt land i något år.

Ingenting förvånar mig i trafiken där, och jag menar verkligen ingenting. De nyaste lastbilarna var från 50-talet och vid minsta uppförsbacke blev det tjocka svarta sotmoln efter dem, jag tror inte de klarade Euro6. De flesta personbilarna är gamla toyotabilar som exporteras när de blivit för trafikfarliga för japanska hemmamarknaden, de kör ju på vänster sida precis som japanerna. Folk kör om i skymda kurvor och på skymda krön, bara man tutar så att eventuella mötande hör att de är på väg att dö så är det ok. Taximinbussar "matatus" med dubbelt så många passagerare som sittplatser och absolut inga säkerhetsbälten körde om på trottoarer, i vägren parkeringsficka eller annan plats där det fanns plats oavsett om där råkar finnas ett möte eller ej. Fanns fotgängare fick de kasta sig undan. Duktiga förare utvecklar någon form av sjätte sinne där en taxichaffis plötsligen bromsade in kraftig varpå vi sedan mötte någon på fel sida av vägen efter skymd kurva. "Folk brukar köra om just där" var svaret på frågan hur han kunde veta att det skulle hända och därmed räddade livet på både sig själv och hela min familj. Inte en chans att jag försökte köra själv.

Med dessa förutsättningar, nej jag är inte ett dugg förvånad att det kan hända. Och det brukar hända i Västafrika, mina upplevelser är från i sammanhanget betydligt lugnare och civiliserade Östafrika.

Fattiga människor och det är en tankbil full med bensin där varje uppsamlad liter motsvarar några timmars arbetsinkomst så är det nog frestande att springa dit med vilket kärl man än kan hitta.
 
Last edited:
Kan det vara så att det är en omskrivning för hur de försöker kapa lastbilar?
Har aldrig hört att det skulle bero på det. Snarare en halvtrasig lastbil eller förare som kört för många dygn på raken som lyckats välta och lycksökare som hoppas samla upp bensin som annars hade runnit ut.

Varför det sen antänds vet jag inte. Heta delar på lastbilen eller något smartskaft som röker, tyckte inte rökning var så vanligt när jag där, men det kanske är vanligare i Nigeria vad vet jag.
 
Jag skulle säga att det är en mix av allt.

Dels dåliga vägar och lastbilar, men sedan vill befolkningen komma över bränsle utan att betala också, och kanske inte drar sig för att gräva ur ena vägkanten samt lägga ett hinder på andra sidan för att få lastbilen att tippa.

Det var ju inte så länge sedan det exploderade i en pipeline, lokalbefolkning hade vallfärdat i dagar till just den punkten med hinkar, dunkar och plastflaskor (det fanns bilder och filmer på det) där trodde man att någon hade borrat hålet i pipelinen,

På bilderna kedjerökte gubbarna som stod upp till knäna i sörjan av spillt bränsle och fyllde dunkarna.

Dom får nog inte dom senaste brandskyddsföreskrifterna från arbetarskyddsstyrelsen
 
Jag skulle säga att det är en mix av allt.

Dels dåliga vägar och lastbilar, men sedan vill befolkningen komma över bränsle utan att betala också, och kanske inte drar sig för att gräva ur ena vägkanten samt lägga ett hinder på andra sidan för att få lastbilen att tippa.

Det var ju inte så länge sedan det exploderade i en pipeline, lokalbefolkning hade vallfärdat i dagar till just den punkten med hinkar, dunkar och plastflaskor (det fanns bilder och filmer på det) där trodde man att någon hade borrat hålet i pipelinen,

På bilderna kedjerökte gubbarna som stod upp till knäna i sörjan av spillt bränsle och fyllde dunkarna.

Dom får nog inte dom senaste brandskyddsföreskrifterna från arbetarskyddsstyrelsen
Är du tillbaka på forumet och har lite hyfs också rent av? Vad trevligt!
 
De flesta personbilarna är gamla toyotabilar som exporteras när de blivit för trafikfarliga för japanska hemmamarknaden, de kör ju på vänster sida precis som japanerna.
Toyota bygger sedan 1962 bilar i Sydafrika och sedan 1970 har de en egen fabrik i Durban. Bla byggs fortfarande den klassiska Landcruiser 76 o 78 där.
I övrigt kan jag bara instämma i vad du skriver (förutom att jag föredrar att köra själv - känns säkrare).
Kul att blinkers o torkarspakar bytt plats på den h-styrda Hilux jag körde - gissa om jag startade torkarna ofta på Volvon när jag kom hem efter tre månader i Sydafrika - det går snabbt att lära om....
 
Jag har åkt några mil i Guinea och såg då 3 st olika trailers som hade hakats loss från dragbilen i uppförsbacke. De har inte de nyaste sakerna att använda direkt.
Vägstandarden är också ett kapitel för sig. Även de asfalterade.
 
Ett litet infall jag nyligen fick var att flytta till Gambia. Det är fint där.

Funderar på nackdelarna, men kommer inte på några. Så länge jag har några sköna bränsledrivna fordon, och kan köpa ägg, mjölk, kött eller fisk nånstans, och har el och en bensinmack i närheten, vad kan bli fel?
 
Ett litet infall jag nyligen fick var att flytta till Gambia. Det är fint där.

Funderar på nackdelarna, men kommer inte på några. Så länge jag har några sköna bränsledrivna fordon, och kan köpa ägg, mjölk, kött eller fisk nånstans, och har el och en bensinmack i närheten, vad kan bli fel?
Ett överskott på svenska kvinnor som av olika anledningar inte hittat kärleken på hemmaplan.
Lite som att män med låg status letar fruar i Thailand.
 
Ett litet infall jag nyligen fick var att flytta till Gambia. Det är fint där.

Funderar på nackdelarna, men kommer inte på några. Så länge jag har några sköna bränsledrivna fordon, och kan köpa ägg, mjölk, kött eller fisk nånstans, och har el och en bensinmack i närheten, vad kan bli fel?
Västafrika är betydligt värre än resten av kontinenten när det gäller malaria och även dengfeber och annat mysigt. Går inte att vaccinera mot malaria, profylax finns men inget man kan ta hur länge som helst så viktigast är att aldrig bli stucken, sov i impregnerat myggnät + fläktar + elektriskt förbrända tabletter som håller myggen borta (sköna kemikalier som säkerligen inte är lagliga här hemma). Chansa aldrig, malaria är jävligt farligt första gången man får det, blir mildare för varje gång man överlever.

96.4% muslimer enligt wikipedia gör att man får vara beredd att anpassa sig och sitt beteende, även om de verkar ha relativt stor frihet att utöva andra religioner och inte verkar ha några större uppror på gång.

Hittar inte hur det är med kriminalitet. Baserat på mina erfarenheter från annat afrikanskt land så skulle jag inte röra mig utomhus under mörka timmar om jag inte uttryckligen fick reda på att det var säkert. I många länder krävs det i praktiken bostad bakom murar och vakter om man är rikare än befolkningen i stort osv på grund av rånrisk. Men har man pengar kan man i princip alltid köpa vad man behöver av mat och säkerhet.
 
Last edited:
Hittar inte hur det är med kriminalitet. Baserat på mina erfarenheter från annat afrikanskt land så skulle jag inte röra mig utomhus under mörka timmar om jag inte uttryckligen fick reda på att det var säkert. I många länder krävs det i praktiken bostad bakom murar och vakter om man är rikare än befolkningen i stort osv på grund av rånrisk. Men har man pengar kan man i princip alltid köpa vad man behöver av mat och säkerhet.
Hyfsat uppdaterad info kan man få från https://travel.state.gov/ - USAs regering som ger reseinformation. Gå in på resp. land och läs om Safety and security
Fanns en hel del att läsa om Gambia
 
Nu är amerikanen i gemen ganska livrädd för det mesta när han lämnar USA och inte har militären med sig - så det finns en hel del om Sverige som kan uppfattas som ganska överdrivet
 
överskott på svenska kvinnor som av olika anledningar inte hittat kärleken på hemmaplan.
Menar du att där finns många svenska kvinnor där? Fan, det var ju inte bra. Jag hade tänkt leva med Camilla tills döden skiljer oss åt. Men .. nej, du får inte fresta mig så där. Nu måste jag bli MUNK!
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top