Förvirring kring körprov på högfartsbanan

Tack alla så mycket för super bra hjälp!
Jag var väldigt förvirrad men nu förstår jag mycket bättre. Jag ser fram emot nästa år, kanske får jag åka med några av er i Göteborgsområdet. 🏍️
Har en dröm om att köra Trans Euro Trail nästa år.
Va! Åka med Sillstrypare nä det går fett Bort! ..men annars så Lycka till! ;)
 
Snarare o-rimligt.
Första konen är belägen 4m efter u-svängen.
Ja men första konan att runda är 16m från u-svängens bortersta ställe och rimligen kan man gå på med lite gas redan när man gör u-svängen, gärna lite knäskrap också. Dessutom är det underförstått att "vid första konan" ger oss en marginal på +/- 10-12m :tungan
 
Last edited:
Ja men första konan att runda är 16m från u-svängens bortersta ställe och rimligen kan man gå på med lite gas redan när man gör u-svängen, gärna lite knäskrap också.
Ja precis! Och en hoj med 150 hk tänk kusar på bakdäcket också så kan det ju inte va nåt problem eller :va (inte TS hoj då) ! Så va är problemet! Gasa bara! :fyllisar
 
Kommer man upp i 3:e växeln före den första konan på tillbakavägen?
 
Kommer man upp i 3:e växeln före den första konan på tillbakavägen?
Haha kommer upp i vad? 50! Få se nu 3:e tredje växeln ....hm ? 250/km i timmen ... no prob!? :hjarta
 
Körskolan sa åt mig att gå upp till trean före slalomen, men jag tänkte att det kanske skulle bli lite svårt på tillbakavägen ja. :ROFLMAO:
 
Körskolan sa åt mig att gå upp till trean före slalomen, men jag tänkte att det kanske skulle bli lite svårt på tillbakavägen ja. :ROFLMAO:
Viktigt att du vi visar att du accelererar upp i kon banan efter Löksvängen! Spelar inga inga roll vilken växel! Växla bara och Gasa! :hjarta
 
Hmm... googlade på mt07 acc, ,0-100 på 3,85s. Spelar ju mindre roll egentligen, men huvudsaken är att alla motorcyklar är snabba på acceleration.
Om vi säger att en ovan förare är uppe i 100 på 5 sekunder, kanske 50 på 3. Detta från noll. Men du är ju redan i rullning efter 180-svängen.
Som någon skrev, sakta in, ta kurvan, men i ungefär andra halvan, på väg ut, måste du gasa på igen. Trots att du genast ska in i konbanan igen så kan det inte ta dig mer än 2-3 sekunder att vara uppe i 50 igen. Om du är bara lite seg. Som du beskrev det så låter det som att det var här du blev väldigt seg.

Nu var det ett gäng år sen, men har nåt minne av att jag accade på friskt ur vändningen och var uppe i 50 på en blinkning.
 
Inget spelar Roll! Vito 95! Upp till dig och Nöta! Och Träna..:hjarta. Och du kommer fixa det utan Sillstryparna....:)...
 
Last edited:
Ni får vara försiktiga när ni åker på mc-resa till Norge. Jag hörde att man ändå kan bli godkänd även om man kör på en kon på högfartsbanan. :hihi:brinnerup
Det är bra att det ställs höga krav på utbildningen här. 👌
 
Ja men första konan att runda är 16m från u-svängens bortersta ställe och rimligen kan man gå på med lite gas redan när man gör u-svängen, gärna lite knäskrap också. Dessutom är det underförstått att "vid första konan" ger oss en marginal på +/- 10-12m :tungan
Men att säga till någon, som ber om hjälp för sin uppkörning, att det är rimligt att vara upp i 50där är varken korrekt eller snällt. :7peta
Och det skulle vara kul att se någon göra det. Det blir en ganska tvär sväng runt första konen...
Första sporthojare att posta video vinner ett sexpack valfritt öl. :hojraket
 
Uppkörning är en bedömningssport och alla inspektörer är olika nitiska.

En tjej jag känner som skulle köra upp (för bilkörkort) och hade övningskört med mig och en körskola innan, körskolan tyckte att hon "körde för försiktigt" och hänvisade till en annan elev som hade kuggat på det nyss.
(jag håller med om att hon var försiktig, men det är hon med allt i livet)

Hon var ju givetvis jättenervös för det vid uppkörningen men det gick bra, hon fick sitt körkort.
Inspektören frågade henne vad hon hade varit nervös för, och hon sa att körskole-läraren hade klagat på att hon var för försiktig, varpå inspektören sa "Jag har aldrig kuggat någon som har kört för försiktigt, det visar bara att dom inte kör över sina begränsningar"

Det visade sig att den som hade blivit kuggad för att kört för "försiktigt" hade kört nervöst, och tvekat i en massa situationer där hon istället hela tiden hade varit bestämt försiktig
 
Men att säga till någon, som ber om hjälp för sin uppkörning, att det är rimligt att vara upp i 50där är varken korrekt eller snällt. :7peta
Och det skulle vara kul att se någon göra det. Det blir en ganska tvär sväng runt första konen...
Första sporthojare att posta video vinner ett sexpack valfritt öl. :hojraket
De e lugnt satte förste wheelien! Innan du va född! :rock
 
Uppkörning är en bedömningssport och alla inspektörer är olika nitiska.

En tjej jag känner som skulle köra upp (för bilkörkort) och hade övningskört med mig och en körskola innan, körskolan tyckte att hon "körde för försiktigt" och hänvisade till en annan elev som hade kuggat på det nyss.
(jag håller med om att hon var försiktig, men det är hon med allt i livet)

Hon var ju givetvis jättenervös för det vid uppkörningen men det gick bra, hon fick sitt körkort.
Inspektören frågade henne vad hon hade varit nervös för, och hon sa att körskole-läraren hade klagat på att hon var för försiktig, varpå inspektören sa "Jag har aldrig kuggat någon som har kört för försiktigt, det visar bara att dom inte kör över sina begränsningar"

Det visade sig att den som hade blivit kuggad för att kört för "försiktigt" hade kört nervöst, och tvekat i en massa situationer där hon istället hela tiden hade varit bestämt försiktig
Bittert det där! Du var väl inte läraren?! :va
 
Men att säga till någon, som ber om hjälp för sin uppkörning, att det är rimligt att vara upp i 50där är varken korrekt eller snällt. :7peta
Och det skulle vara kul att se någon göra det. Det blir en ganska tvär sväng runt första konen...
Första sporthojare att posta video vinner ett sexpack valfritt öl. :hojraket
Det va generöst av dig, om ingen hinner före så ska jag träna för det till våren:fyllisar
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top