Sverige idag..

Vilka andra riksdagspartier finns det som inte skulle ställa upp på målen att vi skall ha en fungerande statsapparat, social trygghet och sjukvård för alla? (S politik senaste åren har väl för övrigt bidragit till att erodera detta)

De politiker som initierade privatiseringen (och därmed nedmonteringen) av Bilprovningen har definitivt inte bidragit till en fungerande statsapparat i glesbygd. Det må fungera i Danderyd och Lidingö, men i glesbygd har det mest inneburit en betydligt sämre service och högre priser. Alltså en sämre fungerande statsapparat. Och minnesbilden av detta är väl M med Reinfeldt i spetsen...?

Och samma sak kan sägas om att två statliga aktörer - SJ och Banverket - på något mystiskt sätt fick sina jobb förvandlade och utspridda övert hundratals privata "entreprenörer" där ingen verkar ha ansvar för någonting.

Och samma sak kan säkert sägas om Fru Reinfeldt's iver att sälja ut fungerande vårdcentraler. Hur bidrog detta till en bättre och mer jämlik sjukvård...?

De politiker som initierade privatiseringen (och därmed nedmonteringen) av Bilprovningen har definitivt inte bidragit till en fungerande statsapparat i glesbygd. Det må fungera i Danderyd och Lidingö, men i glesbygd har det mest inneburit en betydligt sämre service och högre priser. Alltså en sämre fungerande statsapparat. Och minnesbilden av detta är väl M med Reinfeldt i spetsen...?

Och samma sak kan sägas om att två statliga aktörer - SJ och Banverket - på något mystiskt sätt fick sina jobb förvandlade och utspridda övert hundratals privata "entreprenörer" där ingen verkar ha ansvar för någonting.

Och samma sak kan säkert sägas om Fru Reinfeldt's iver att sälja ut fungerande vårdcentraler. Hur bidrog detta till en bättre och mer jämlik sjukvård...?
Ang SJ så skrevs det om det i Aftonbladet häromdagen.
(Känsliga läsare varnas...)

Nu bor jag varken i Danderyd eller på Lidingö, men väl i närheten av Stockholm, och jag kan säga att ingenting beträffande Bilprovningen har blivit bättre här heller utom möjligen att det går lite snabbare att få en tid om man glömt att det börjar bli dags. Priset drog iväg rejält och även om tillgängligheten blivit bättre så var den långt ifrån dålig innan heller. Någon veckas framförhållning ska man väl kunna ha?
MC och lite annat "udda" är det fortfarande i princip bara tidigared Svensk Bilprovning, numera Bilprovningen som kan hantera.

Håller med om att många privatiseringar med skapande av låtsasmarknader varit misslyckanden. Dit hör även skolan, men det fria skolvalet har ju fungerat som en utväg för att den breda medelklassen inte skall göra uppror när deras barns framtid ställs på spel av den degradering av skolor som blivit följden av för hög invandring och misslyckad integration.

Men det är ju inte direkt så att S åstadkommit någon direkt förbättring av varken besiktning, skola, sjukvård eller tågtrafik under alla år de regerat och haft chansen, snarare tvärtom. Lägg därtill alla deras ännu större misslyckanden inom energi, invandring, kriminalitet och en massa annat så blir det obegripligt hur någon kan ta dem på allvar.

Nu bor jag varken i Danderyd eller på Lidingö, men väl i närheten av Stockholm, och jag kan säga att ingenting beträffande Bilprovningen har blivit bättre här heller utom möjligen att det går lite snabbare att få en tid om man glömt att det börjar bli dags. Priset drog iväg rejält och även om tillgängligheten blivit bättre så var den långt ifrån dålig innan heller. Någon veckas framförhållning ska man väl kunna ha?
MC och lite annat "udda" är det fortfarande i princip bara tidigared Svensk Bilprovning, numera Bilprovningen som kan hantera.
Jag har besiktat mc hos Opus och Carspect. Carspect brukar ha bättre priser, men hade inga tider på drygt en vecka så senast blev det Opus för bara 799kr.

Jag lyckades få tag på en ledig tid till milslukaren mitt i juli, på den lokala stationen som gjordes om från Bilprovningen till Opus. Efter många om och men har man äntligen anställt en enda person med motorcykelbehörighet, så nu går det i alla fall att besikta en hoj om man har lite framförhållning. Har för mig att det kostade 899 kr för den enda lediga tiden, men det fanns fler lediga tider tio mil bort för 799 kr. Tydligen ändras Opus priser mellan 699-899 kr utifrån varje stations bokningstryck.

Bättre och billigare än förr...? Nä.

Kan vi göra en lista på områden som staten bevisligen är bäst på att producera?

Med tanke på ambitionsnivån för förändring inom den offentliga sektorn, så förstår jag varför man från ledarskapets sida väljer privatisering.

Alternativet skulle vara att driva igenom en attitydförändring hos statlig-, kommunal-, och landstingspersonal. Vilket givetvis är omöjligt inom en livstid.

Med tanke på ambitionsnivån för förändring inom den offentliga sektorn, så förstår jag varför man från ledarskapets sida väljer privatisering.

Alternativet skulle vara att driva igenom en attitydförändring hos statlig-, kommunal-, och landstingspersonal. Vilket givetvis är omöjligt inom en livstid.
Ja, att skapa attitydförändring i sådan skala är i princip dömt att misslyckas, då psykoterapi inte är skalbar. Skall man få andra beteenden krävs andra förutsättningar.

Polis, tull, militär, brandförsvar kanske?
Skulle man vilja att det var privat ägt och isf skulle någon privat aktör få det att gå runt? 🤔

Skulle man vilja att det var privat ägt och isf skulle någon privat aktör få det att gå runt? 🤔
Ser inte att det är enorm skillnad från väktare, sjukvård, fastighetsskötsel.
Framför allt är det mentalt jobbigt att ta in. Rent sakligt finns inga enormt starka argument emot vad jag kan se.

Skulle man vilja att det var privat ägt och isf skulle någon privat aktör få det att gå runt?

Hur mycket förbättring har skett inom dessa områden under offentligt ledarskap?

Ser inte att det är enorm skillnad från väktare, sjukvård, fastighetsskötsel.
Framför allt är det mentalt jobbigt att ta in. Rent sakligt finns inga enormt starka argument emot vad jag kan se.
Hur mycket förbättring har skett inom dessa områden under offentligt ledarskap?
Det är väl vad gäller militär och polis lite av en filosofisk fråga också.
Vill man ha tex militären under privata intressen med en möjlig statskupp ett telefonsamtal bort?
Hur opartisk blir en privat polisstyrka?
Sedan får man flera intressanta logistiska frågor som hur ska dom skall samordnas om det är flera privata intressenter inom tex polisen eller militären?
Och hur ser själva prislistan ut sas?
Hur ska polisen ta betalt?
Vad kostar det att ringa brandförsvaret och få villan släckt?

Jag har svårt att se den affärsmässiga aspekten gå ihop sas.

Intressanta men inte alls olösliga frågor. :)

Det är väl vad gäller militär och polis lite av en filosofisk fråga också.
Vill man ha tex militären under privata intressen med en möjlig statskupp ett telefonsamtal bort?
Hur opartisk blir en privat polisstyrka?
Sedan får man flera intressanta logistiska frågor som hur ska dom skall samordnas om det är flera privata intressenter inom tex polisen eller militären?
Och hur ser själva prislistan ut sas?
Hur ska polisen ta betalt?
Vad kostar det att ringa brandförsvaret och få villan släckt?

Jag har svårt att se den affärsmässiga aspekten gå ihop sas.

Intressanta men inte alls olösliga frågor. :)
Var är Zoda? 🙂

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back