Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Frikkon

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2018
Ort
Tranemo
Hoj
Buell X1 lightning
Sikta på en 2001 och nyare. De har insprutning.
Nu fick den ju förvisso insprutning 1999, men 99-00 har en variant av insprutning som bara passar ihop med Powercommander III och inte PC (PowerCommander) V. PC III tillverkas och säljs inte längre. Så den går inte få tag på.
Men 2001 går det att använda PC V till och den behöver du om du skall ha på eftermarknadssystem och mappar om den.
Och mappa om den bör man göra för att få ut de där extra hästarna. Blackbirden svarar bra på en vettig mappning.

Miltalmässigt så ta den med lägst antal mil och i bäst skick.
Det är höst och det är köparens marknad. Man kan tokpruta hårt.

Kolla om kamkedjespännaren är utbytt. Det är en ganska enkel sak att göra själv med. OEM kamkedjespännare finns numera att köpa billigt.

Annars är det mest standardsakerna man bör se upp med. Service, däck, drivpaket, osv.
Tack ska du ha för tipsen. Då slutar jag dregla över ett par 99or som ligger ute just nu. Hoppas jag hittar någon lite nyare. Bra tips på vart man mappar om hojen om man skaffar PC till den? Hur mycket extra kan det göra i hk?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tack ska du ha för tipsen. Då slutar jag dregla över ett par 99or som ligger ute just nu. Hoppas jag hittar någon lite nyare. Bra tips på vart man mappar om hojen om man skaffar PC till den? Hur mycket extra kan det göra i hk?
Kan poängtera att jag avråder inte helt från de tidigare modellerna. De är väldigt bra de med, men man bör veta att vill man justera in hojen med ett annat avgassystem så är det numera svårt för just 1999-2000.
1997-1998 var ju förgasare som gällde. De modellerna finns det ju fortfarande Dynojet kitt till.
Är man nöjd med dem helt original så är de helt underbara.

Honda uppgav effekten till 164 hästar 1997-2000, sen rättade man till det och sänkte den uppgivna effekten till 152 hästar. Vilket var närmare sanningen på alla årsmodeller.
Blackbirden brukar ge runt 130-135 på bakhjulet helt original. Med moddar brukar de hamna på 145-155. Givetvis varierar det helt beroende på bänk och förutsättningar när du bänkar den.
Provkörde en bekants 2003 jämfört med min 1999. Min original med andra ljuddämpare, hans med andra ljuddämpare, filter och mappning. Det var en redig skillnad över hela registret till hans fördel.

Mappning får du googla dig fram till någon bra. Gärna någon som är seriös som justerar i bänk och inte bara laddar ned Dynojet egen mapp och skjuter in den i din hoj för att sen ta redigt betalt för det.
Eller så gör du det själv genom att ladda ned en mapp för just ditt avgassystem och laddar in den i hojen själv. Det finns ju numera mappar som folk delar med varandra helt öppet och som är körda på länge, som går att lita på.
 

Frikkon

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2018
Ort
Tranemo
Hoj
Buell X1 lightning
Kan poängtera att jag avråder inte helt från de tidigare modellerna. De är väldigt bra de med, men man bör veta att vill man justera in hojen med ett annat avgassystem så är det numera svårt för just 1999-2000.
1997-1998 var ju förgasare som gällde. De modellerna finns det ju fortfarande Dynojet kitt till.
Är man nöjd med dem helt original så är de helt underbara.

Honda uppgav effekten till 164 hästar 1997-2000, sen rättade man till det och sänkte den uppgivna effekten till 152 hästar. Vilket var närmare sanningen på alla årsmodeller.
Blackbirden brukar ge runt 130-135 på bakhjulet helt original. Med moddar brukar de hamna på 145-155. Givetvis varierar det helt beroende på bänk och förutsättningar när du bänkar den.
Provkörde en bekants 2003 jämfört med min 1999. Min original med andra ljuddämpare, hans med andra ljuddämpare, filter och mappning. Det var en redig skillnad över hela registret till hans fördel.

Mappning får du googla dig fram till någon bra. Gärna någon som är seriös som justerar i bänk och inte bara laddar ned Dynojet egen mapp och skjuter in den i din hoj för att sen ta redigt betalt för det.
Eller så gör du det själv genom att ladda ned en mapp för just ditt avgassystem och laddar in den i hojen själv. Det finns ju numera mappar som folk delar med varandra helt öppet och som är körda på länge, som går att lita på.
De va fasen. Här märks det hur lite man kan om såna här maskiner. (Har nästan alltid kört customcyklar)
Jag har hittat en 99a som rullat ca 7000. Den har redan 4-1 system och Powercommander i sig. Är det ett vettigt köp? Har jag tur kanske den kan sänkas till 30. Annars får jag nog ha is i magen. Det finns verkligen inte många ute just nu.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
De va fasen. Här märks det hur lite man kan om såna här maskiner. (Har nästan alltid kört customcyklar)
Jag har hittat en 99a som rullat ca 7000. Den har redan 4-1 system och Powercommander i sig. Är det ett vettigt köp? Har jag tur kanske den kan sänkas till 30. Annars får jag nog ha is i magen. Det finns verkligen inte många ute just nu.
Har den en PC III så är den hojen definitivt någon värd att kolla på. Då är ju det "problemet" löst redan och ingenting du behöver tänka på.
Det går utmärkt att mappa om eller slänga in en ny map i en befintlig PC III om du någon gång skulle byta system. Men har den redan ett 4-1 så lär du inte någonsin behöva byta ut det.

Annars är det ju mest standardsaker att kolla på. Skick & historik. Vad är bytt och när.
7000 mil brukar inte vara något att tänka på när det gäller Blackbirds så länge de är skötta och servade.
 

Frikkon

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2018
Ort
Tranemo
Hoj
Buell X1 lightning
Då har man precis köpt sin första BB. Är väldigt nöjd med hojen, fastän den är avsevärt tyngre och klumpigare än min vtr. Den har massor av drag och väldigt skön komfort. Utrustad med packväskor, acra 4-1, öhlinsdämpare, och en pc. Pcn blir jag lite fundersam till då förra ägaren sa att den lätt kan kopplas på och av med hjälp av en kabel till batteriet. Hur mycket mer i effekt kan det förväntas göra??
Finns det fler BB åkare i närheten av Borås/Gislaved som känner för att mötas någon dag? Hade varit intressant att se/höra hur andras kråkor går. ?
 

Frikkon

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2018
Ort
Tranemo
Hoj
Buell X1 lightning
Nu kom första felet... nu på morgonen så funkade inte hel/halvljus samt instrumentbelysning. Ljustutan funkade så jag fick hålla inne den hela vägen till jobbet. Har någon en idé om vad 17 detta kan handla om? Säkringar???
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu kom första felet... nu på morgonen så funkade inte hel/halvljus samt instrumentbelysning. Ljustutan funkade så jag fick hålla inne den hela vägen till jobbet. Har någon en idé om vad 17 detta kan handla om? Säkringar???


Säkringshållaren är ett bra ställe att börja på. Det är knappast där felet ligger -
helljuset lär ju vara avsäkrat över samma säkring oavsett hur lampan matas.
Men kolla där först så är det gjort.
Lättillgängligt och alltid först på listan.
Arbeta systematiskt!

Har du ström i säkringen så söker du dig vidare, och finns det ingen ström där så nystar du dig baklänges.

Givet att det finns ström över säkringen så skulle jag titta på tre punkter:

1. Tändningslåset, som styr matning till reglaget ute vid handtagen.

2. Reglaget ute vid handtaget.
Dessa är typ det enda på Honda som inte håller Hondakvalitet och kan börja krångla efter 15 år ståendes utomhus.

3. Kablaget mellan dessa punkter, inkl kopplingsdon.


Någonstans där har du ström.
Någonstans slutar strömmen att finnas.

Jobba lugnt och metodiskt längs strömmens väg. Det är enklare att fastställa var du har ström än att hatta runt och hitta ställen du inte har det på.
 

Frikkon

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2018
Ort
Tranemo
Hoj
Buell X1 lightning
Säkringshållaren är ett bra ställe att börja på. Det är knappast där felet ligger -
helljuset lär ju vara avsäkrat över samma säkring oavsett hur lampan matas.
Men kolla där först så är det gjort.
Lättillgängligt och alltid först på listan.
Arbeta systematiskt!

Har du ström i säkringen så söker du dig vidare, och finns det ingen ström där så nystar du dig baklänges.

Givet att det finns ström över säkringen så skulle jag titta på tre punkter:

1. Tändningslåset, som styr matning till reglaget ute vid handtagen.

2. Reglaget ute vid handtaget.
Dessa är typ det enda på Honda som inte håller Hondakvalitet och kan börja krångla efter 15 år ståendes utomhus.

3. Kablaget mellan dessa punkter, inkl kopplingsdon.


Någonstans där har du ström.
Någonstans slutar strömmen att finnas.

Jobba lugnt och metodiskt längs strömmens väg. Det är enklare att fastställa var du har ström än att hatta runt och hitta ställen du inte har det på.
Lite glapp i tändningslåset var det. Tusen tack för hjälpen☺️
 

Frikkon

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2018
Ort
Tranemo
Hoj
Buell X1 lightning
Hoppas det finns plastexperter härinne. Jag har som sagt precis skaffat en svart kråka. Detta exemplar jag kommit över har blivit lite illa behandlat genom åren så det finns väldigt mycket att putsa upp och försöka få ordning på.
Det absolut största felet (förutom en buckla i tanken) är att det har skruvats mycket i främre kåpan då man försökt montera olika glaskåpor. Nu sitter en dubbelbubble tror ja dom heter.
Där denna "vindsköld " sitter i sina fästen har plasten spruckit (rejält). Detta har försökt lagas med någon form av spackel men resultatet är långt från vackert. Dessutom gör detta slarvbygge att i högre hastighet börjar vindskyddet vobbla.
Så nu till frågan.... finns det något bra sätt att fixa detta? Var kan man beställa en ny "cowl"? Eller ska man försöka montera ner hela stycket och reparera det? Finns det firmor som kan sånthär?
Vill verkligen att det ska bli bra då jag inte tycker det är kul att köra runt på en hoj med massa fula sprickor och skavanker.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Hoppas det finns plastexperter härinne. Jag har som sagt precis skaffat en svart kråka. Detta exemplar jag kommit över har blivit lite illa behandlat genom åren så det finns väldigt mycket att putsa upp och försöka få ordning på.
Det absolut största felet (förutom en buckla i tanken) är att det har skruvats mycket i främre kåpan då man försökt montera olika glaskåpor. Nu sitter en dubbelbubble tror ja dom heter.
Där denna "vindsköld " sitter i sina fästen har plasten spruckit (rejält). Detta har försökt lagas med någon form av spackel men resultatet är långt från vackert. Dessutom gör detta slarvbygge att i högre hastighet börjar vindskyddet vobbla.
Så nu till frågan.... finns det något bra sätt att fixa detta? Var kan man beställa en ny "cowl"? Eller ska man försöka montera ner hela stycket och reparera det? Finns det firmor som kan sånthär?
Vill verkligen att det ska bli bra då jag inte tycker det är kul att köra runt på en hoj med massa fula sprickor och skavanker.
Jag hade köpt nytt eftermarknadsset.Det verkar finnas en hel del att välja på och priset för att leja ut jobbet lär bli rätt högt (med reservation för att jag inte vet hur skadan ser ut).
Eller plocka av och laga grundligt under vintern - om man är bra på att plasta, slipa, och lacka.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Hoppas det finns plastexperter härinne. Jag har som sagt precis skaffat en svart kråka. Detta exemplar jag kommit över har blivit lite illa behandlat genom åren så det finns väldigt mycket att putsa upp och försöka få ordning på.
Det absolut största felet (förutom en buckla i tanken) är att det har skruvats mycket i främre kåpan då man försökt montera olika glaskåpor. Nu sitter en dubbelbubble tror ja dom heter.
Där denna "vindsköld " sitter i sina fästen har plasten spruckit (rejält). Detta har försökt lagas med någon form av spackel men resultatet är långt från vackert. Dessutom gör detta slarvbygge att i högre hastighet börjar vindskyddet vobbla.
Så nu till frågan.... finns det något bra sätt att fixa detta? Var kan man beställa en ny "cowl"? Eller ska man försöka montera ner hela stycket och reparera det? Finns det firmor som kan sånthär?
Vill verkligen att det ska bli bra då jag inte tycker det är kul att köra runt på en hoj med massa fula sprickor och skavanker.
Proffslagning eller ny originalkåpa (om det öht finns att få tag på) kostar multum. Då blir det nog billigare att sälja hojen och köpa en annan i det skick du vill ha.
Om inte sprickan går genom ett fäste, så att du kan bygga lite på insidan, är det ganska lätt att laga själv med CA lim och bakpulver.
Annars är nog bästa alternativet en kinakåpa eller att scanna typ ebay och skrotar efter en beg originalkåpa.
 

Ove G.

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2021
Hoj
Suzuki GSX 1100F 1988 och Honda CBR xx Super Black Bird 2004
Är nybliven lycklig ägare till Black Bird 2004 med Lacer slip-on ljuddämpare. Kanoncykel men den går lite oroligt vid lugnare körning 2000-3000varv annars perfekt. Går jämnt och fint vid kallstart men något ryckigt efter varmkörning. Tänkte prova med Power commander och undrar om någon har en PC3 att sälja eller vet vad man kan köpa en?
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Inte så mycket aktivitet här, minst sagt.

Jag har ett nytt Dyna 2000 till 97-98 liggande billigt om nån är sugen.

M
 
Gick med
3 Feb 2016
Ort
täby
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST -11 , Yamaha XT250 -82
Inte så mycket aktivitet här, minst sagt.

Jag har ett nytt Dyna 2000 till 97-98 liggande billigt om nån är sugen.

M
Bra att du får igång lite aktivitet!!

Jag hijackar gärna :

Vart köper ni billiga ngk tändstift till era bb's?
Hittar bara ngk iridium som är svindyrt, tänkte chansa på fyra nya ngk platinum men hittar inga, så blir nog tvungen att köpa iridium, men 500 kr styck?! Dyrt..?
 
Gick med
3 Feb 2016
Ort
täby
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST -11 , Yamaha XT250 -82
Tack för svar! Funkar även till 2003 senare insprutnings modellen?
För när jag kollar upp till min så får jag bara upp iridium för typ 500 pix
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Tack för svar! Funkar även till 2003 senare insprutnings modellen?
För när jag kollar upp till min så får jag bara upp iridium för typ 500 pix



 

HAA

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Honda CBR 1100XX 2001
Hej
Har en blackbird 2001 som inte startar. Tacksam för råd.
har precis bytt kedja och drev. Körde inte på några veckor. Körde till jobbet på morgonen. Var lite trögstartad då batteriet var dåligt laddat. När jag skulle köra hem igen var batteriet urladdat. Gick att putta igång men stannade när jag slog på lyset. Puttade igång igen men stannade efter hundra meter. Puttade igen men stannade snart.
lämnade hojjen men tog med batteriet hem för laddning. Nästa dag startade den inte alls trots fulladdat batteri. Gick inte heller att putta igång. Provade med startkablar också utan framgång. Sprutade startgas i luftfiltret och då hostade den en sekund kanske.

Har kopplat extra utrsustning som handtagsvärmare och ciguttag. Har Powercommander inkopplad fortfarande.

Kan det vara att inte bensin kommer fram? Eftersom den gick att putta igång först, men stannar igen?
 

Bifogat

  • IMG_3181.jpeg
    IMG_3181.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 10
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top