Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Frågor att ställa sig:

Har den chans att bli en framtida klassiker / goofybike?

Är den bra nog att bara ställa undan och ta fram när vill känna sig lite eljest?

Kan jag sälja den om 10 år utan att ha förlorat några pengar - ens i verkligt värde?

Eller:

Kommer det gå att sälja delar från den i framtiden ?

Hur mycket skulle det kosta att trimma en vanlig HD-motor till 150 hästar...?


Jag tror detta är årets hittils bästa kap på Blocket, och har han redan sänkt ner till 36' så tar han säkert 30' också.


Om jag hade tid och/eller kunde låsa upp ändå mer stålar i bra-att-ha-hojar så skulle jag tJöpt. DireCkt!

Jag skulle strippat bort allt det fula - och sparat det för att sedan bygga en pastisch på HDs ikoniska egna Café Racer från 1977:


View attachment 481946

Alltså optiskt en XLHCR, men mekaniskt en Buell - med bromsar och effekt.


Jag googlade lite snabbt - ser inga tecken på att någon byggt längs det spåret.

Vassego, den som vill prova.
Hojen är billig nog att göra ett försök med.
Det är ju Rotax-motor på 1125'an så det tror jag förtar en del av intresset, speciellt på den amerikanska marknaden. Det är ju såklart en förbättring rent kvalitétsmässigt, men sådant är sällan prioriterat på den tänkta marknaden.
 
Det är ju Rotax-motor på 1125'an så det tror jag förtar en del av intresset, speciellt på den amerikanska marknaden. Det är ju såklart en förbättring rent kvalitétsmässigt, men sådant är sällan prioriterat på den tänkta marknaden.


Ah!
Mitt dåliga.

Nå, leta rätt på en Aprilia Capo Nord med rasad motor, lägg över Buellmotorn i Apriliaramen och börja köra åttor omkring KTM-nissar som inte kan köra grus.

Finansiera jobbet med att sälja resterna. Jag tror man går plus.
 
Varför lackar man om en CB 400 F i en för modellen helt irrelevant färg?

Screenshot_20230318-075437.png

...och lämnar den utan dekaler och emblem? Minns att just denna modellen fick ett helt nytt typsnitt och utformning på sina insignier.

Varför tvättar man inte ens av objektet först?

Varför presenterar man 5 bilder, varav 4 längs väggen i ett murrigt garage?

Varför utelämnar man en bild på det sexigaste hojen kan visa upp?

220px-1975_CB400F_Exhaust.png



Svaret måste vara att man verkligen inte vill sälja. Så enkelt är det.
 

Läge för samlaren?

En gris givetvis, men rätt kul.


Att läsa innan köp:

 
Frågor att ställa sig:

Har den chans att bli en framtida klassiker / goofybike?

Är den bra nog att bara ställa undan och ta fram när vill känna sig lite eljest?

Kan jag sälja den om 10 år utan att ha förlorat några pengar - ens i verkligt värde?

Eller:

Kommer det gå att sälja delar från den i framtiden ?

Hur mycket skulle det kosta att trimma en vanlig HD-motor till 150 hästar...?


Jag tror detta är årets hittils bästa kap på Blocket, och har han redan sänkt ner till 36' så tar han säkert 30' också.


Om jag hade tid och/eller kunde låsa upp ändå mer stålar i bra-att-ha-hojar så skulle jag tJöpt. DireCkt!

Jag skulle strippat bort allt det fula - och sparat det för att sedan bygga en pastisch på HDs ikoniska egna Café Racer från 1977:


View attachment 481946

Alltså optiskt en XLHCR, men mekaniskt en Buell - med bromsar och effekt.


Jag googlade lite snabbt - ser inga tecken på att någon byggt längs det spåret.

Vassego, den som vill prova.
Hojen är billig nog att göra ett försök med.


Äsch, det skulle bli svårt att få det estetiska att fungera.

Originalet är långt som ett lok och har en rake som löper en mil framför hojen.
Buellen är kort och kompakt.
Ja, utan kåpan då.
Det där miffot till kåpa får mig att tänka på George Formby och hans Shuttleworth Snap - även om den aldrig ens hade en liknande frontkåpa.
Men stilen, liksom. Ja, eller avsaknad av snarare.
 
Varför lackar man om en CB 400 F i en för modellen helt irrelevant färg?

View attachment 482015

...och lämnar den utan dekaler och emblem? Minns att just denna modellen fick ett helt nytt typsnitt och utformning på sina insignier.

Varför tvättar man inte ens av objektet först?

Varför presenterar man 5 bilder, varav 4 längs väggen i ett murrigt garage?

Varför utelämnar man en bild på det sexigaste hojen kan visa upp?

View attachment 482016



Svaret måste vara att man verkligen inte vill sälja. Så enkelt är det.
Ja, eller så gillar man grönt?

Orginal är för gubbdjävlar!
 
Hur kan man irritera sig på att en hoj inte för evigt behåller orginalfärg och dekaler?

Jag gillar inte kaskadspyor av färger på motorcyklar, enfärgat är bra, en kompleteringsfärg ännu bättre men trefärgat börjar kännas som en VCT overall från 80 talet

80-tal-traningsoverall-rosa-maskerad.jpg
 
Kanske, jag känner ingen Barbro.

Knappast lika jobbig som gubbar som tycker att en hoj är förstörd för att den inte har orginalblinkers....

Speciellt stora jävla orginalblinkers på låg gummiarm som hänger som en slak dildo i alla fyra hörnen på motorcykeln....

Jag fick ett tips av en orginalrenoverare, där det är möjlligt, skifta sida på blinkersarna så ser dom ut att ha fått viagra, för att kanske så småningom peka rakt ut som tänkt...
 
Speciellt stora jävla orginalblinkers på låg gummiarm som hänger som en slak dildo i alla fyra hörnen på motorcykeln....

Jag fick ett tips av en orginalrenoverare, där det är möjlligt, skifta sida på blinkersarna så ser dom ut att ha fått viagra, för att kanske så småningom peka rakt ut som tänkt...
Blinkers och backspeglar är som en klänning, snyggare utan, men inte socialt acceptabelt på allmän plats.
 
Varför lackar man om en CB 400 F i en för modellen helt irrelevant färg?

View attachment 482015

...och lämnar den utan dekaler och emblem? Minns att just denna modellen fick ett helt nytt typsnitt och utformning på sina insignier.

Varför tvättar man inte ens av objektet först?

Varför presenterar man 5 bilder, varav 4 längs väggen i ett murrigt garage?

Varför utelämnar man en bild på det sexigaste hojen kan visa upp?

View attachment 482016



Svaret måste vara att man verkligen inte vill sälja. Så enkelt är det.
Jag håller med. Original hade varit betydligt bättre i detta fall. Eller en röd som liknar original samt original emblem och dekaler.

Lite tribals på tanken kanske matchar någons svanktatuering. Läckert…
 
Hur kan man irritera sig på att en hoj inte för evigt behåller orginalfärg och dekaler?

Jag gillar inte kaskadspyor av färger på motorcyklar, enfärgat är bra, en kompleteringsfärg ännu bättre men trefärgat börjar kännas som en VCT overall från 80 talet

80-tal-traningsoverall-rosa-maskerad.jpg


Jag stör mig på sådant.
Bara att erkänna.

Fabrikens val av dekor och kontraster hamnade inte där av en slump.
Dom lyfter oftast linjerna, accentuerar det man vill få fram och lyckas inte sällan dölja sådant som är mindre smickrande.

En omlackad hoj, oavsett färg, ser oftast Meh! ut när den saknar linjer.

På just CB 400 F fanns det inga linjer.
Man ville framhäva det nya typsnittet/formspråket i texten.
Dessutom var detta den första Hondamodellen som fick epitetet "SuperSport" utskrivet på hojen.

Honda_CB-400-Four_005_Zeilinger.jpg

See...? Det finns en anledning till allt, det finns ett sammanhang. Kanske måste man varit med när grejerna introducerades för att ha känslan för dem, kanske måste man ha drömt och längtat efter just den hojen - just så som den såg ut i broschyren.

Då ser en omlackad hoj bara konstig ut, och är den dessutom utan dekaler och emblem så ser det så fattigt ut.
Eller med en generisk "Honda"-dekal ur Roffes sortiment klistrad bara lite snett och/eller på ett ställe den inte skall vara.
Fattigt? Rent av tattigt, faktiskt.

Och som i detta fallet - med tanken blank och konturlös, men med motoraluminiumet fulärgat till oigenkännlighet - jag gillar det inte.


Edit:

Jag drömde inte om CB 400 Four.
Jag var däremot nyfiken på hon tjejen som körde en i Göteborg. Jag fick aldrig se henne utan JEB-hjälmen.
Men den tjocka flätan som letade sig ut under hjälmkanten var trigger nog, och midjan på helstället var påtagligt markerad. Tillsammans utgör dom bilden av något man vill skall bestå oförändrat.

Jag inser att midjan är borta på en kvinna som bör vara uppåt 70 nu, och att frisyren torde vara mer lättskött och praktisk idag.

..men hojen kunde väl fått ha sin charm kvar?
 
Last edited:
Är inget Honda-fan men skulle nog behålla originalblinkers på deras 70-80-talare.

Några bilder på min 82:a som den såg ut när jag köpte den.
Små blinkers, highway pegs, ”H-D-baklyse”, regplåt ovanför baklyset, sissybar. Originalstyre med konstiga vinklar, jättestora originalmätare. Originalljuddämpare som hängde i avgasklammrar från någon bil.

Original må vara för gubbjävlar. Kawas blinkers som kom runt 79-80 är snygga och kan inte ersättas med några andra.
Fick tag i ett originalbaklyse här. Tack Bonzo!
Styret är bytt. Väldigt skönt men kanske inte 100 utseendemässigt. Kanske 99 :)
Mätarna är mindre från andra modeller samma period.
Nya ljuddämpare som matchar och är tysta. Skönt ljud.
Backspeglarna är en kopia av sr500 mfl.
Framlyset är bytt. Ser iofs ut som original. Nu gul H4-lampa. Jag kör aldrig Bulten på nätterna.
Original luftburk. Japp. Smart.
Det fula kedjeskyddet är bytt till ett betydligt mindre och i aluminium. Liite lättare. Det påminner lite om ”Snöröjes ej-skylten” som satt nedanför min balkong.
Biltemas gamla skumgummihandtag sjunger på sista versen men de är sköna.
Bakskärmen är kapad av någon tidigare ägare. Upptill, under sadeln alltså. Ser nästan ut som på den amerikanska modellen. Perfa!
Att kapa skärmar är en konst som inte alla behärskar eller förstår. Alla mina hojar, moppar och cyklar har kapade eller bytta skärmar. Åtminstone bak. :)

A0D1F9B2-F1D2-4F63-91B9-C15A45A1E2F3.jpeg8C208C38-276D-4815-8523-8EE45760DBB2.jpeg47ED0840-91F9-4059-A222-E0038C5B9477.jpeg
7BE2D9A9-1D74-4CAC-8419-02568BD6C30E.png
 
Kanske, jag känner ingen Barbro.

Knappast lika jobbig som gubbar som tycker att en hoj är förstörd för att den inte har orginalblinkers....


Nej, du känner ingen Barbro.
Jag gör.

Vi har olika referenser helt enkelt.
Folk får väl bygga om bäst fan dom vill.
Det är när dom vill pracka på sina missfoster på oss andra - och verkar vilja "ha betalt för jobbet" som jag surnar till.

CB 400 Four är en liten ikon ute i hörnet - i sitt originalutförande. Den har helt klart ett värde. Vi som var med minns hur fel den landade med sina 408cc när försäkringssystemet gjordes om.

Harry Lundberger - som du säkert heller inte vet vem det var, var en gubbe så länge jag kan komma ihåg. Sur gubbe.

Han var skoningslös på utställningar när någon ställde ut "originalrenoverat".
Han hade fotografiskt minne och visste på pricken hur kullrig en skruvskalle skulle vara för de olika årgångarna av helt olika hojar.
Möjligen autist, troligen savant inom ett mycket smalt område, avgjort besvärlig människa och helt fri från begränsningar kring det sociala och vad som bör sägas och när.

Hans egna hojar såg ut som fan och bestod av delar från flera decenniers produktion och av olika märken.

Men han gick själv fri. Han hävdade inte "original", och det gör förvisso inte säljare än av just denna hojen heller.

Det är en gubbes rätt att vara sur på sådant han inte gillar. Han har även tolkningsföreträde. Och alltid rätt. I egenskap av erfarenhet och förvärvad vishet.

History shows again and again
How nature points out the folly of men

Jag tycker bara att det är så dumt.
CB 400 Four har ett värde. Som den är.
Den står helt enkelt på egna ben.

En CB 400n kan man göra vad man vill med. Det drööööjer innan den uppnår någon slags kultstatus. Bygg om till Skramler and see if I care!

Men en CB 400 F?
Näe. Inte på mitt pass.
 
Last edited:
Jag tycker bara att det är så dumt.
CB 400 Four har ett värde. Som den är.
Den står helt enkelt på egna ben.

En CB 400n kan man göra vad man vill med. Det drööööjer innan den uppnår någon slags kultstatus. Bygg om till Skramler and see if I care!

Men en CB 400 F?
Näe. Inte på mitt pass.

Är den i klass med en SR250?

Jag tror inte byggaren försöker pracka på dig den, jag tror att han har lagt ut den så att den som tycker om den får köpa den
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top