Jag betvivlar inte för en sekund att både fordonen i sig och bränslet, oavsett om det flyter, svävar eller kommer i sladd, kommer att bli dyrare. Frågan är ju bara hur man löser ekvationen ekonomi, tillgänglighet och behov för individen, här och nu.
Du duckar ju konsekvent på frågan om hur mycket din småbil egentligen rymmer, och varför du inte har bytt ut din R1250GSA mot en elhoj, så jag tar mig friheten att tolka det som att till och med du inser att alla behov inte går att lösa med elfordon, här och nu, men du vågar inte ta orden i din mun, än mindre säga det högt på ett forum.
Men du får en sista chans. Du verkar driven, så jag gissar att du har någon form av chefsposition. Har du sett till att byta ut din organisations fordonsflotta till fossilfria, helst eldrivna, fordon rakt över? Enligt dig så tjänar man ju i princip pengar för varje mil man kör en elbil, så det vore ju rena guldgruvan för kommuner, företag och andra organisationer som måste följa en budget och vill minska sina utgifter, maximera inkomsterna och få ut mest bang for the buck.
Jag ”får en chans”?
Min ”småbil” rymmer 5 pers plus packning, är ungefär lika rymlig som en Passat/BMW 5-serie inuti. Men det hör inte hit, mina behov är inte barnvagnar, hundar osv. Det är väl klart jag inser att det finns olika behov men jag inser också att många tror att deras behov helt exkluderar vettiga lösningar. Det gör de sällan.
Jag hade nog tänkt att skaffa en R1250GSA iom att jag kör så mycket men det är en grej som jag fått prioritera om och kör därför min 8000-Mila 1200 GSA tills det är dags för elhoj.
Och ja, jag skulle tro att samtliga företag (och kommuner osv) redan har sett över sin strategi för transporter och fordon. Skogsindustrin har gjort det, gruvindustrin har gjort det och såklart även transportindustrin inklusive flygindustrin. Inget man ställer om på tre månader men på tre år kommer mycket att hända då ingen kan fortsätta leva med att vara totalt beroende av diktaturer.
Det måste vara skönt att vara politiker, i synnerhet regionpolitiker som är maximalt i skymundan, och kunna hälla ur sig vilka floskler som helst, leka bort pengar hur som helst, och komma undan med det.