Offroadhoj till race eller streetfighter...

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Under det sista 1.5 åren har jag hunnit avverka 3 olika hojar och nu är det dags igen...först t700-21 som byttes mot en 701sm-20 som efter 88mil blev en 701e-21 som efter 310mil nu ska bli något annat. Grus är kul men inte i södra Skåne. Nu känns det som att jag har åkt varenda grusväg inom 10mil :) och då är det dags att sälja och köpa något nytt. Och jag har aldrig haft en riktig sporthoj så det lockar mycket men när jag kikar på försäkringen så är det typ 2500kr månaden för en nyare och en äldre blir typ 700-1000kr/månad...och det börjar ju svida lite när man kör så lite som jag gör. Dessutom så börjar även jag nu bli äldre och kroppen fixar kanske inte den extrema ställning på en sporthoj...så var är bästa kompromissen? Ska man slå till på en streetfighter eller kommer man ångra att man inte köpte den där sporthojen...jag har ju provat diverse sporthojar och man hänger ju bra i händerna och nu börjar det ju göra ont både i rygg och handleder...
Så är det bättre köpa en gammal Ducati 1098/1198/1199 eller ska man vara "vuxen" och köpa den s1000r/Tuono v4 Factory? Ni som är lite äldre medelålders, hur tycker ni sporthoj funkar....är det en plåga?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag gillar min "gamla" 1290 Super Duke för att den inte är en fighter baserad på en sporthoj utan har ramen och således geometrin från KTM's äventyrshojar. Den är som en muskelmotard.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag hade en GSX-S 1000 för ett par år sen. Försäkringen var inte smärtsam (minns inte exakt) och innan dess hade jag haft ungefär samma sorts hojar som du beskriver att du haft. Modern elektronik och typ 145 hästar, och med den var det absolut inte hojen som satte gränsen för hur fort det gick att köra - jag tyckte den var toppen.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Vet inte vad du har för budget.
Själv så skaffade jag mig en Kawasaki ZX-6R -2020 denna säsong och är skitnöjd.
Nypris överkomligt tycker jag.
Försäkring för mig 600 kr / mån hel åretrunt hos IF.
Körställning är absolut något du får testa om det passar just dig.
Varit ute på flerdagars turer i sommras med många timmat per dag.
Du bör som med alla andra hojar testa.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Min 1098s kostade 6000 om året i försäkring. Väcker definitivt mer habegär än idag än valfri riskokare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen tycker jag att de flesta streetfighter från fabriker inte är streetfighters på riktigt, de är mer avkåpade, tunga sporttourers än avkåpade sporthojar. Undantag finns ju så klart.
Vad vill du ha ut av hojen? Ska du köra fort som attan är en sporthoj trevligt. Ska du köra lagom fort, och långt, och inne i stan så passar sporttourers eller nakenhojar bättre. (eller streetfighters)

Men jag följer mitt eget råd dåligt, och köper istället den hojen jag blir mest upphetsad av att se. Så köp en sån. :hihi
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Bytte från 701sm till Street triple rs.

Kostar mig 6 per år i försäkring.

Kommer sannolikt byta tillbaka till huliganmoped till nästa säsong, men inte pga dålig hoj, triple är riktigt bra och kul på alla sätt och vis men jag motard passar mig bättre just nu i livet.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag har haft ett gäng hojar genom åren och i höstas stod det mellan s1000r, gsxs1000, mt10, zx1000sx, hypermotard 950, monster 1200. Sedan så kände jag att det blev så mycket pengar bundet i hojen och att för att hålla nere hastigheten gick jag på en 701sm som jag köpte billigt på rean.....det var fel val. Den funkade inte alls för det jag ville, åka på utflykt. Den är en ren bushoj som hade 0 i komfort. I efterhand inser jag att en komfortsadel nog gjort underverk men det kvittar för jag var inte nöjd. 701e var en förälskelse och hade jag bott i Värmland eller så hade den varit perfekt men med bara asfalt och kurvor var den inte med än 90%
Så jag inser att egentligen borde jag ha en 1000cc som kan köra 250km i ett sträck utan att man känner sig slut men å andra sidan vad kör jag...Jo jag kör till glasskiosken 10km bort och låtsas vara 25 igen...nä skämt åsido så åker jag mest småturer på max 2h då familj o barn tar all tid.

Egentligen är budgeten max 100k, bara för att man ska kunna låta hojen stå typ 2 veckor utan ångest, kronor per dag blir klart mindre.
Jag tror nog det är den rätta vägen att gå med en billig Ducati som jag verkligen kommer älska.
Den går som fan men kostar inget.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Om du inte måste ha det värsta så kommer du väldigt långt för rimlig kostnad med hojar typ Z900, MT-09(SP)?, KTM790/890. Triumph 765. Sällan man rent praktiskt behöver mer än 100hästar om chassiet är lätt/smidigt. 1290,
TounoV4 S1000R mm är grymma hojar, men då har kostnaderna ofta en tendens att springa iväg med.
De flesta övre mellanklasshojar är längt mer kompententa än 95% av förarna.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag kikade mycket på mt09sp och z1000 men fick inte den där förälskelsen i de hojarna. Tuono är verkligen en riktig värsting men som du säger kan den bli en sur förälskelse..
MT10 har jag inte testat men efter att ha testat många Yamaha så är min uppfattning att de är lite som motorcyklarnas svar på Toyota, jäkla bra kvalitet och snygga men med lite mindre känsla. Jag har i varje fall inte fått den där wow känslan av dem. Jag trodde jag fick det i t700an men efter ett tag kände jag att nej detta är inte min hoj.
Så jag lutar mer och mer mot en mindre Ducati 899/959 eller en 1198.
S1000r är ju snygg och bra kvalitet men den är som att sitta på en sporthoj och då kan jag lika gärna ha en sporthoj.
Så om jag köper en 899 eller 959 för kring 100k så kostar det bara 500kr i försäkring per månad och så lite värdeminskning som är ganska låg på en begagnad hoj
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Tuono är sjukt potent men jag är inte säker. Det är en hoj med sjuk kraft, snygg är den med. Det som jag gillar med Ducati är att man har väldigt mycket via klubben. Känns som Aprilia har mindre av det. Och jag behöver lite socialt med.
Men jag är verkligen oroad över sittställningen...sporthojsgubbrygg...

Nej nu kika jag på Youtube på 959...det kommer inte gå. Jag kommer inte orka köra den...
Får nog kika på en monster om det ska vara en ducce..Tuono är nog inte så fel ändå.
Gsxs är en fin hoj men den saknar det där som gör en stolt. Bra hoj, går fint men den är inte speciellt snygg...den nya e verkligen inte snygg...
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag börjar också bli lite äldre och är ganska lång. Sporthoj funkar inte alls för mig idag pga framförallt nacke och i de flesta fall benvinkeln.
Tuonon är för liten för mig och Ducati tycker jag kostar för mkt i drift dvs service.

Har haft ett par SD1290 och sitter kanonbra på dem. Hyfsat tryck i motorn också.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag hade en Ducati SuperSport 939a några år, var en riktigt nice hoj. Inte den potentaste sporthojen förvisso med bara 110 hk, men den räckte och blev över på de skånska vägarna, och funkade även över min förmåga de gånger jag hade ut den på bana. Dessutom är den till skillnad från alla andra Ducati jag provsuttit väldigt bekväm, så perfekt sportis för min 1,85 långa 43-åriga gubbkropp. Kunde köra 30 mil i sträck på den utan att det kändes obekvämt. Grym väghållning med Öhlins också.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Gsxs är en fin hoj men den saknar det där som gör en stolt. Bra hoj, går fint men den är inte speciellt snygg...den nya e verkligen inte snygg...

Provkört?

Snygga eller ej är förstås en smaksak. Däremot är de mycket riktigt fina att köra. Det bästa motorljudet av alla radfyror, och därtill mer karaktär och bättre vägegenskaper än i princip alla asiatiska konkurrenter. Tycker jag då.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ja jag har provkört alla utom 1198 och 959. Gsx1000s är superfin, men ingen som jag faller för. Den skulle varit en annan framlykta på så hade den varit snyggare.
Ja det är väl nacken och framförallt handlederna jag oroas över. Man är ju inte som när man var 20, hänga så mycket framåt är inget man orkar speciellt länge vid 45.

Ducati supersport har jag kikat på men den känns för mycket touring, då kan jag nog lika gärna köra en streetfighter.

Superduke är fina men jag kan inte försäkra dem, de blir sjukt dyra annars hade en varit kul.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle föreslå Ktms Adventure hojar... 1190 eller 1290.. Ulv i fårakläder.. Bekväm å gott om effekt..
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Nej nu får det räcka med äventyrshoj. Jag vill ha en gathoj :)
Provkörde 1290 och den är sjukt snabb. Men alldeles för stor o tung för mig
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag använder min 1290 för endast asfalts körning å de funkar kanon.. Shyssta asfalt däck å plockat bort säkert 15 kg onödiga fästen å packethållare å passagerar fotpinnarna å annat krafs..
Man behöver inte använda hojen till de va namnet på den heter..
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tycker charmen saknas på supersport och 959. Inte ducati längre liksom. Får vara en 1199 om det ska vara ducce :) Men sporthoj med clipon, alltså RR hoj är helt värdelöst på gata jämfört med en hoj med styre.

Döm inte ut superduke 990. Glöm att det måste vara en R, har i princip ingen betydelse. Provkör en.

jag hör att du vill ha en Tuono ? Jag ska köpa en till våren. Apriliaklubben anordnar ju körningar med. Försäkringen på en Tuono är riktigt överkomlig med. Ca 5-6000kr helår, 40 år i mindre samhälle några mil utanför storstad.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top