Racesoppa?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tjao!

Nu när det blir mindre och mindre bensin i "bensinen" kanske man ska gå över och köra racesoppa istället, vad köper man då och var?

Är aspen något som funkar?
Rimligt pris iaf. och lätt att få tag på.

Eller finns 98/99 kvar med lägre etanolinblandning än?
 
Alkylat 4T innehåller ingen alkohol och kostar från ca 22:50 liter köpt på bulk om minst 1000 liter. Racesoppa är onödigt dyrt och brukar ofta vara "syresatt" med MTBE som landar runt E10 vad gällande stökiometrisk förhållande. För att vara hanterbart i längden bör man justera sin hoj att funka med E10.
 
Aspen R vet jag många som kör på just pga att det alltid är exakt samma resept så man kan tuna in tändning o liknande mer åt det extrema o inte vara rädd för spikningar..
 
Ok, alkylat alltså...vilken som då eller finns det något att föredra?
Ser att det finns att handla lite överallt så som biltema/jula till och med.

200lit fat för en 5600, prisvärt! :tummenupp

Är mappad med 95/E5 nu men bara bränsle, tändning är orörd så vad som med E5 bör väl funka då?
98/99 pumpsoppa alltså, om den inte är E10 då..

Vetifan om jag vill kosta på en mappning till, den börjar ju bli "lite" använd nu och kanske dags att uppdatera materialet ändå, funderar på det iaf., motorn har ju gått bortåt en 55000mil(instrumentet gav upp för ett gäng år sen så vet ej)varav en 4-4200 på bana/race helt orörd(min sen 0mil)..
 
Var hos motorsågsverkstan i grannbyn. Förutom att han sålde Aspen 2T och 4 från pump, kunde han ta hem + och R i 25 l dunk.
 
Jag tankade 98 på Shell igår. Det får vara min racesoppa då den ännu är E5.
 
Jag TROR att 98 oktan skall vara E5 för att fordon som inte fixar E10 skall kunna köras. Vad fordon som inte fixar E5 skall tanka bryr man sig inte om.
 
Finns det några nackdelar med alkylat? Förutom priset då men för min körning så spelar det ingen större roll om det kostar några kronor extra per varv i soppa bara det fungerar problemfritt.
Eller är det bara tanka och köra?

Typ, "går den på 95/E5 så går den minst lika bra på alkylat" är väl vad jag funderar på, det och serviceintervall då.

Annars är ju enklast och billigast pumpsoppa om nu 98/99 är och får vara E5 då...
 
Min -72 CB250 räser gick med Shell V-power hos förre ägaren. Den har bara gått på Aspen + 98 sen dess.
Inte styckat om den. Fullt ok AFR värden.
 
Alkylat 4T innehåller ingen alkohol och kostar från ca 22:50 liter köpt på bulk om minst 1000 liter. Racesoppa är onödigt dyrt och brukar ofta vara "syresatt" med MTBE som landar runt E10 vad gällande stökiometrisk förhållande. För att vara hanterbart i längden bör man justera sin hoj att funka med E10.

Lyckades få ett par dagar med smc på g-åsen nu i september så tänkte testa alkylat en av dagarna(eller bägge om det funkar bra), frågan är då vilken typ man ska handla.

Motorn är helt standard förutom avgas och filter, öppet i bägge rikningar(db-filter och stor burk utan killer)så hojen andas, mappad med 95/E5.
Är det plus eller "vanliga" man ska köra?

Priset är ingen faktor jag räknar in nu utan enbart bästa möjliga funktion utan att mappa om så tar jag beslut under vintern hur man skall göra nästa år.
 
Du menar förmodligen Aspen + dvs 98 oktan. 95 innehåller mer energi per volymenhet jämfört med 98 men skillnaden är så liten att du inte känner det i arslet, om ens i Dynobänk. Känner du dig minsta osäker på om hojen kommer att spika sönder, tanka Aspen +.
 
Hur är det med 2T, blandar oljan sig som den ska med etanol i bensinen?
Jupp, iaf min utombordare, har gått ett gäng timmar nu med E5 och några med E10, inte märkt någon skillnad varken på gång eller rök/kladd.

Vet inte om det är ålder eller etanolen men fick byta alla packningar förra sommarn, det fuktade och och fetade och packningarna var svällda vid bytet, till orginal så lär väl behöva göra om detta om jag skall fortsätta med pumpsoppa så kanske man skulle köra alkylat istället men den vill ju ha en 30liter timmen så det blir ju dyrt....

Ska testa alkylat nu innan jag ställer ner och skita i att dränera fuggarna och se om den startar till våren. :D
 
Du menar förmodligen Aspen + dvs 98 oktan. 95 innehåller mer energi per volymenhet jämfört med 98 men skillnaden är så liten att du inte känner det i arslet, om ens i Dynobänk. Känner du dig minsta osäker på om hojen kommer att spika sönder, tanka Aspen +.
Nej, inte osäker alls om egenskaperna är som med vanlig 95, tändningen är orörd och har nu rullat åtskilliga timmar utan problem.

Men ligger ju nästan konstant mellan 12-16000r så belastningen är ju inte låg men funkar det som vanlig bensin så funkar det ju! :tummenupp
 
Läste ett soppa test som några killar gjorde på en snöskoter ganska nyligen.Dom testade skotern i bromsbänk. Det var en 2 takts skoter. På vanlig 95 lämnade skotern 154 hästar. På Shell V power blev det 1 häst till. Och på Race soppa för 70 kronor litern blev det ytterligare 1 häst
Känns som att vanlig 95 funkar okej.
 
Last edited:
Vad man inte tar med i beaktande i "test av bensin" är att man inte gör någon optimering av bränsleblandning för respektive. Går den för fett med alkylat dvs utan etanol kan den gå spot-on med E10 och vice versa.
 
Vad man inte tar med i beaktande i "test av bensin" är att man inte gör någon optimering av bränsleblandning för respektive. Går den för fett med alkylat dvs utan etanol kan den gå spot-on med E10 och vice versa.
Så är det men hur många procent/promille extra kan man teoretiskt sett få ut av byte från 95e10, 98e5, vpower och aspen? Uppriktig fråga, är nyfiken.
 
Nyheter
Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

Back
Top