Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Tjoho, ända sedan jag krockade min Pegaso förra året jag har saknat en äventyrshoj. Bor man i norra delen av landet blir man begränsad utan. Köpte denna F800GS-13 och nu har poletten trillat ner. Allt sitter fast och på rätt plats, är vägen kass går det lika bra ändå. Blir det kallt finns värme i handtagen. Tog en provtur på 112 mil i Härjedalen / Jämtland med asfalt, grus, regn, blåst och när jag kom hem kände jag bara " redan hemma?".

Den behöver nytt drivpaket och på sikt ett nytt bakdäck ( lite platt ) för att bli perfekt.
Första BMW´n och vi får se hur det blir. Beställde en Haynes-manual, det är alltid bra att ha.
 

Bifogat

  • 64780744904__B301C24B-96AF-4328-B862-E8C20DBA0C4E.JPG
    64780744904__B301C24B-96AF-4328-B862-E8C20DBA0C4E.JPG
    156.7 KB · Visningar: 86

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Så ramlade jag dit på en såhär till slut. Moto Guzzi V7 racer från 2016. Såg den på MC-mässan i Gbg när den kom och tänkte att en sån skall jag ha nån dag. När det dök upp en till rätt pris var det dags☺️

Körde den 70 mil från Skåne till Ingarö på lite drygt ett dygn och kan summera intrycken såhär:

Bra:
- Snygg caféracer som inte är ihopskruvad i ett garage av nån tjomme som köpt delar på Wish
- Bra finish på allt, inte mycket plast alls, förvånansvärt bekväm
- Förhållandevis lätt, stor tank, drar typ 0,4 l/mil
- Bra vrid, lättsvängd, riktigt kul på småvägar
- Kom med packväskor från tidigare ägare
- Riktigt trevlig motor. Rå men hjärtlig.
- Ingen dussinhoj

Mindre bra:
- En del vibrationer i låga och höga varv (men runt 4000-5000 varv helt vibrationsfri)
- Går Iofs bra på motorvägen i 120. Men sjuukt tråkig hoj om man skall trängas med suvar på E20
- Packväskorna sitter dikt an utblåsen. Hade inte möjlighet att fixa det innan jag körde hem den men skall fixas till, de är lätt rökta efter 70 mil. Det var rätt bekvämt att ha dom på.
- Motorn är tydligen i grund och botten en bilmotor från femtiotalet. Byggd av italienska ingenjörer. I och för sig norditalienska ingenjörer, men ändå.
- Man ser ut som att man rymt från musikvideon till Take on me med Aha. Huruvida det är en bra eller dålig sak är upp till var och en att bedöma
 

Bifogat

  • 88AE3CD1-E892-4612-80FA-DF16EFFF211F.jpeg
    88AE3CD1-E892-4612-80FA-DF16EFFF211F.jpeg
    5.7 MB · Visningar: 70
  • 32805E40-4781-497A-A2B0-460CE972D6B8.jpeg
    32805E40-4781-497A-A2B0-460CE972D6B8.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 69

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så ramlade jag dit på en såhär till slut. Moto Guzzi V7 racer från 2016. Såg den på MC-mässan i Gbg när den kom och tänkte att en sån skall jag ha nån dag. När det dök upp en till rätt pris var det dags☺️

Körde den 70 mil från Skåne till Ingarö på lite drygt ett dygn och kan summera intrycken såhär:

Bra:
- Snygg caféracer som inte är ihopskruvad i ett garage av nån tjomme som köpt delar på Wish
- Bra finish på allt, inte mycket plast alls, förvånansvärt bekväm
- Förhållandevis lätt, stor tank, drar typ 0,4 l/mil
- Bra vrid, lättsvängd, riktigt kul på småvägar
- Kom med packväskor från tidigare ägare
- Riktigt trevlig motor. Rå men hjärtlig.
- Ingen dussinhoj

Mindre bra:
- En del vibrationer i låga och höga varv (men runt 4000-5000 varv helt vibrationsfri)
- Går Iofs bra på motorvägen i 120. Men sjuukt tråkig hoj om man skall trängas med suvar på E20
- Packväskorna sitter dikt an utblåsen. Hade inte möjlighet att fixa det innan jag körde hem den men skall fixas till, de är lätt rökta efter 70 mil. Det var rätt bekvämt att ha dom på.
- Motorn är tydligen i grund och botten en bilmotor från femtiotalet. Byggd av italienska ingenjörer. I och för sig norditalienska ingenjörer, men ändå.
- Man ser ut som att man rymt från musikvideon till Take on me med Aha. Huruvida det är en bra eller dålig sak är upp till var och en att bedöma


Grattis till hojen!

Du behöver dock inte skämmas över motorn. Den är inte en bilkonstruktion.
Inte heller är det en bevattningspump, eller motorn till skidliftar, eller eller eller.
Det går så många rykten om Guzzis big block V-twin, men sanningen är den att motorn är konstruerad in-house Guzzi, för MotoGuzzi och specifikt för motorcykel.

Jobbet inleddes 1965, konstruktören hette Giulio Cesare Carcano och den ursprungliga slagvolymen var 703 cc.

Första cykeln med motorn i ramen presenterades 1967, och började levereras under 1968.

1971 kom det vi känner som V7 Sport med 750cc Tontis fantastiska ram som stod sig i decennier.


Ja, det har funnits en bensindriven bevattningpump med V2-konfiguration. Jag såg en sådan stå och tuffa i Po-deltat på 80-talet, men det var inget man stannade och fotograferade direkt.

Även Hondas CX500 har drabbats av liknande myt-rykten. Den bär i Tyskland smeknamnet Güllepumpe.

Låter gulligt och rart, men betyder...


...gödselpump.


Det kunde alltså vara värre.
 

Zeromannen

Guest
Har/hade egentligen inget jätteintresse av motorcyklar. Körde cross i min ungdom, sedan lätt mc i slutet av 80-talet. Köpte en Honda XR125 för 15 år sedan som jag kört 50 mil med. Nu ville pojken ta A1 så jag behövde något att åka på när han kör Hondan. Såg en firma som sålde eldrivna hojar på Blocket och tyckte det verkade spännande. Så det fick bli en sån, Zero FX heter den. Tanken var att jag bara skulle övningsköra lite med sonen men jag har fått blodad tand. 8 av 10 gånger kör jag själv. Vansinnigt rolig upplevelse, nu har jag kört 4ggr så mycket på 3 månader som jag gjort på 15 år med 125'an:hojsmilie
hoj.JPG
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Grattis till hojen!

Du behöver dock inte skämmas över motorn. Den är inte en bilkonstruktion.
Inte heller är det en bevattningspump, eller motorn till skidliftar, eller eller eller.
Det går så många rykten om Guzzis big block V-twin, men sanningen är den att motorn är konstruerad in-house Guzzi, för MotoGuzzi och specifikt för motorcykel.

Jobbet inleddes 1965, konstruktören hette Giulio Cesare Carcano och den ursprungliga slagvolymen var 703 cc.

Första cykeln med motorn i ramen presenterades 1967, och började levereras under 1968.

1971 kom det vi känner som V7 Sport med 750cc Tontis fantastiska ram som stod sig i decennier.


Ja, det har funnits en bensindriven bevattningpump med V2-konfiguration. Jag såg en sådan stå och tuffa i Po-deltat på 80-talet, men det var inget man stannade och fotograferade direkt.

Även Hondas CX500 har drabbats av liknande myt-rykten. Den bär i Tyskland smeknamnet Güllepumpe.

Låter gulligt och rart, men betyder...


...gödselpump.


Det kunde alltså vara värre.
Stort tack för att du delade med dig av den kunskapen, och kul att veta lite mer om motorn! Jag putsade upp hojen idag och läste användarmanualen. En rolig sak; motorn har tre separata smörjsystem med olika oljor - transmission, växellåda, och motorhus. Samt torrkoppling! För 48 hästar. Både enkelt och komplicerat på en gång, sjukt italienskt ❤️

Körde en sväng också, en underbar och varm sommarkväll. Den kommer att bli fin att minnas i vinter.
 

widman

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2021
Hoj
Ducati Monster 821
Har i många år drömt om mc så nu gjorde jag slag i saken :)

Nu ska man bara fixa A-kortet. Blir till att övningsköra i år då det inte finns några uppkörningstider kvar för detta år.IMG_0102.jpg
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har i många år drömt om mc så nu gjorde jag slag i saken :)

Nu ska man bara fixa A-kortet. Blir till att övningsköra i år då det inte finns några uppkörningstider kvar för detta år.View attachment 462734
Fin hoj. Men håll koll på tidsbokningen för uppkörning, det blir avbokningar hela tiden. Min sambo fick först tid i början på september men lyckades hitta en avbokning den 7e juli!.
 

widman

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2021
Hoj
Ducati Monster 821
Fin hoj. Men håll koll på tidsbokningen för uppkörning, det blir avbokningar hela tiden. Min sambo fick först tid i början på september men lyckades hitta en avbokning den 7e juli!.
Tack! Ja man får väl hålla lite koll. Har bokat Risk 1&2 nu i Aug sen blir det kunskapsprov i början av september.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Blev igår med denna.
En Suzuki GS1000G ombyggd till typ Cafe racer. Min tanke har varit att köpa en hoj och börja från scratch men jag har väldigt svårt att sätta vinkelkapen i något fint fullkåpat originalexemplar typ BMW. Ja det skär lite i hjärtat måste jag säga. Den hoj jag nu hittat var direkt körklar och redo att utvecklas vidare vilket passar mig. Planen är att plocka ner lacka och plocka ihop. Rätt eller fel får vi se.
 

Bifogat

  • 38C5B1FF-B029-4986-9DAB-8DF9E9C4CE2D.jpeg
    38C5B1FF-B029-4986-9DAB-8DF9E9C4CE2D.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 61
  • 4DD2BBDB-6026-453C-8A56-85A81E4AE97D.jpeg
    4DD2BBDB-6026-453C-8A56-85A81E4AE97D.jpeg
    542.1 KB · Visningar: 57
  • 380979E6-C239-4FBC-862C-DD0E47894C9C.jpeg
    380979E6-C239-4FBC-862C-DD0E47894C9C.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 59
  • E4DCB4DC-C9BC-46D4-B89C-CFEF308416AA.jpeg
    E4DCB4DC-C9BC-46D4-B89C-CFEF308416AA.jpeg
    519.8 KB · Visningar: 59

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@Baua Grym hoj och jag gjorde samma sak. Ville ha en orginal att bygga på men köpte redan ombyggd som var körklar. Insåg sen att jag gjorde ett perfekt köp för det skulle tagit alldeles för lång tid att fixa och nu behöver jag bara styla om lite smått och fixa tysk-ordnung på elen i vinter för det är kul.

Sen hade jag aldrig enkelt moddat om det var orginal. Slänga en hel bakdel på en orginal XS400 hade jag aldrig pallat, då hade jag köpt ett skinnställ från 80-talet och kört som den var.

Hojen ser brutal ut!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
F816EED3-6E77-4156-9D70-605F7DAB7813.jpeg
Bytte bort min nästan oanvända Freeride 250 mot en nästan oanvänd KLX 230. 35 kg till och en handfull hästar färre men klart bättre anpassad till det jag ska ha den till, äventyrsåkning i grannskapet.

Känns som en moped fast för vuxna. Helt perfekt alltså. Enda stora minusposten är att svart är den enda färgen i Europa, en Kawa ska ju vara grön!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
View attachment 463112
Bytte bort min nästan oanvända Freeride 250 mot en nästan oanvänd KLX 230. 35 kg till och en handfull hästar färre men klart bättre anpassad till det jag ska ha den till, äventyrsåkning i grannskapet.

Känns som en moped fast för vuxna. Helt perfekt alltså. Enda stora minusposten är att svart är den enda färgen i Europa, en Kawa ska ju vara grön!
Grymt koncept :tummenupp
Less is more!
Ta det som ett roligt vinterprojekt, och lacka den grön, samt fixa nya dekaler.
Skulle bli finfint!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Grymt koncept :tummenupp
Less is more!
Ta det som ett roligt vinterprojekt, och lacka den grön, samt fixa nya dekaler.
Skulle bli finfint!
Lacka plast har jag ingen erfarenhet av, tror hållbarheten på allt utom genomfärgad plast är för dålig på sånt som ska gå i terräng. En snabb koll säger att helt ny original-plast verkar landa runt 4000 kr från USA. Borde gå att hitta i asien lite billigare. Tar det sen när man repat den tillräckligt :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, du har förmodligen rätt idet.
Irriterande att även den svenska sidan lockar med den gröna färgen - och så kan man inte köpa den :va
Känns som att Yamaha endast skulle leverera Teneren i orange färg :3freak

20KLX230ABCD_201GN1AFAC2CG_A.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top