Besiktning av bobber bygge

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Hej ska kanske köpa en bobber som jag inte är säker på att den är besiktigad efter den är ombyggd. Kan jag se nån stans på registreringsbeviset papperna eller någon stans om den är besiktigad efter ombyggnad ?
Hojen är en yamaha dragstar 1100 2003
Mvh
 
Flera av söktjänsterna som finns på registreringsnummer ger även upplysning om besiktning är gjord.

https://biluppgifter.se/ så ger gratissökningarna också uppgift om besiktningsstatus.

Sen ser du inte om den är specifikt besiktad efter ombyggnad utan får väl gå på uppgifterna från byggare / tidigare ägare. Värt att tänka på är såklart att ombygget ser ut att vara riktigt gjort. Om man kapat och grejjat i bakram, ser det ut att vara svetsat ordentligt och med rätt material? Har man bytt och flyttat skylt / blinkers / lampor kan det vara värt att kolla om dessa är godkända och om dom är godkänt placerade.
 
Last edited:
Och bara för att den gått igenom en besiktning betyder det inte att det är lugnt för vissa saker kan slinka igenom tills du får en nitisk besiktningsman. Så bäst är att läsa på och "besikta" den själv och se så allt är okej.
 
En ”Bobber” är en, företrädesvis, H-D från 30-tal till 50-tal. Med kapade skärmar.:fakta
Japanska hojar med kapad ram och avgasbindor som kallas bobber är en anakronism på temat.
Men man kan säkert ha kul med dom med!:banana
Ja, jag är gubbe och traditionalist.
 
Helfordonsgodkännandet på en så ny hoj gör väl att man i princip inte kan ändra nåt om man ska följa lagen, om man ska modda och byta ut saker ska sakerna man byter ut ska vara helfordonsgodkända med just exakt den hojen. Att den sen fuska vilket jag själv gör då det kommer till min Thruxton är väl en annan sak men ha i åtanke att du kan bli tvungen att återställa hojen till original om det skulle skita sig ordentligt.

Är ombyggnaden gjord så den går att återställa och alla grejer finns med är det väl ganska lungt men kanske lite jobbigt och tråkigt att bygga tillbaka allt men säkert ännu tråkigare om man inte kan bygga tillbaka och man står med en hoj som inte går att gå genom besiktningen.

Sen håller jag med att bobber och även cafe racer begreppet är ganska missbrukat, börjar väl också bli lite gammal och bakåtsträvare;)
 
Två olika typer av besiktning:
-Kontrollbesiktning
-Registreringsbesiktning

Den enda gång det eventuellt står något i regbeviset lär väl vara om det är en så omfattande ombyggnation att det krävts registreringsbesiktning.
Om ramen är ombyggd etc. (jag vet väldigt lite om det här, kan någon kunnig upplysa oss andra?)

Men vi förutsätter för enkelhetens skull att den är "lite" ombyggd, då blir det till att fråga säljaren:
"-Är den (kontroll)besiktad i nuvarande skick?"

Om svaret blir ja blir din följdfråga
"-När gjordes den (kontroll)besiktningen och har du (säljaren) modifierat något på hojen sedan dess?"

Om inget är ändrat sedan senaste kontrollbesiktning och den gick igenom med blankt papper så är du ett steg på vägen. :-)


Ombyggt är alltid lite småläskigt. Vem har gjort det, och varför?
Kraschat och döljer skadorna genom att byta ut original-delar till billigare "custom-delar"?
Eller bara någon som gillar att bläddra i tillbehörskataloger?
Men det kanske känns bättre om du "får med originaldelarna" så att säga, då har ju lite "stamtavla" på fordonet.

Men om det är värt att köpa, det kan bara du avgöra.
 
Helfordonsgodkännandet på en så ny hoj gör väl att man i princip inte kan ändra nåt om man ska följa lagen, om man ska modda och byta ut saker ska sakerna man byter ut ska vara helfordonsgodkända med just exakt den hojen. Att den sen fuska vilket jag själv gör då det kommer till min Thruxton är väl en annan sak men ha i åtanke att du kan bli tvungen att återställa hojen till original om det skulle skita sig ordentligt.

Är ombyggnaden gjord så den går att återställa och alla grejer finns med är det väl ganska lungt men kanske lite jobbigt och tråkigt att bygga tillbaka allt men säkert ännu tråkigare om man inte kan bygga tillbaka och man står med en hoj som inte går att gå genom besiktningen.

Sen håller jag med att bobber och även cafe racer begreppet är ganska missbrukat, börjar väl också bli lite gammal och bakåtsträvare;)

Det går förvisso att bygga om en helfordonsgodkänd hoj om man går via SFRO, men de å sin sida tar sig inte an en där man bara tex bytt tank och kapat skärmarna, utan de ska vara rejäla ändringar av chassigeometri och motsvarande för att de ska godkänna ombyggnaden.
 
Det går förvisso att bygga om en helfordonsgodkänd hoj om man går via SFRO, men de å sin sida tar sig inte an en där man bara tex bytt tank och kapat skärmarna, utan de ska vara rejäla ändringar av chassigeometri och motsvarande för att de ska godkänna ombyggnaden.

Om jag inte minns fel så behövs tre större ändringar för att få det godkänt. Större som i motorbyte, större ramändring etc...

Så om det inte syns i fordonsregistret att den är ombyggd så, beroende på hur mycket bobber den faktiskt är så ska den inte gå igenom en besiktning med hänsyn på helfordonsgodkännandet. Den kanske gör det ändå, tills besikningarna i Sverige börjar följa EU-reglerna.
 
Om jag inte minns fel så behövs tre större ändringar för att få det godkänt. Större som i motorbyte, större ramändring etc...

Så om det inte syns i fordonsregistret att den är ombyggd så, beroende på hur mycket bobber den faktiskt är så ska den inte gå igenom en besiktning med hänsyn på helfordonsgodkännandet. Den kanske gör det ändå, tills besikningarna i Sverige börjar följa EU-reglerna.

Precis, det är den information jag också fått när jag varit i kontakt med SFRO. Men, värt att veta att det inte är HELT omöjligt även med helfordonsgodkänd hoj.
 
Hur är det med vanlig regbesiktning? Borde inte det funka för mindre ändringar som inte passerar en vanlig besiktning men är för små för SFRO?
 
Hur är det med vanlig regbesiktning? Borde inte det funka för mindre ändringar som inte passerar en vanlig besiktning men är för små för SFRO?

Det kan man göra på hojar som är inreggade före 1999 (minns ej vilken månad), dvs som ej omfattas av helfordonsgodkännande. För hojar med senare årsmodell får man i teorin inte ändra en skruv ens gång, om inte den skruven också omfattas av fordonets helfordonsgodkännande.
 
En ”Bobber” är en, företrädesvis, H-D från 30-tal till 50-tal. Med kapade skärmar.:fakta
Japanska hojar med kapad ram och avgasbindor som kallas bobber är en anakronism på temat.
Men man kan säkert ha kul med dom med!:banana
Ja, jag är gubbe och traditionalist.

En bobber är vad fan som helst med fet och bullig tank, jag tror inte att Harley har patent på det.
Liksom en Bagger är vad som helst med packväskor, och en chopper är vad som helst med lång gaffel.

Det är ju inte så att det finns ett orginalrecept man måste följa, och definitivt inga krav på ursprungsmärke.

Det är sant att det byggdes mycket bobbers av gamla krigsharleys, men det var ju för att man fick fem stycken för vad en annan motorcykel skulle ha kostat (då Harley hade sitt rätta värde)
Men man gjorde samma sak även med andra modeller på den tiden, om man hade råd.
I europa byggdes det på dom hojar som fanns över efter kriget här.
 
En ”Bobber” är en, företrädesvis, H-D från 30-tal till 50-tal. Med kapade skärmar.:fakta
Japanska hojar med kapad ram och avgasbindor som kallas bobber är en anakronism på temat.
Men man kan säkert ha kul med dom med!:banana
Ja, jag är gubbe och traditionalist.

En bobber är vad fan som helst med fet och bullig tank, jag tror inte att Harley har patent på det.
Liksom en Bagger är vad som helst med packväskor, och en chopper är vad som helst med lång gaffel.

Det är ju inte så att det finns ett orginalrecept man måste följa, och definitivt inga krav på ursprungsmärke.

Det är sant att det byggdes mycket bobbers av gamla krigsharleys, men det var ju för att man fick fem stycken för vad en annan motorcykel skulle ha kostat (då Harley hade sitt rätta värde)
Men man gjorde samma sak även med andra modeller på den tiden, om man hade råd.
I europa byggdes det på dom hojar som fanns över efter kriget här.

Eftersom historielöshet är norm idag så kan en Brattbobberskramler innefatta vad som helst... :crash

Bakvända däck kommer att vara norm och vi som tycker annat är bakåtsträvare som håller på att dö ut... :hej
 
Fram till att hipsters började kalla avskalade och våldtagna japanska mellanklassmaskiner för bobber så var det vedertaget att en bobber var en H-D enligt mitt inlägg ovan. ”Bobbed fenders”, kapade skärmar kom sig av att H-D hade ett gångjärn på bakskärmen som möjliggjorde ett skifte av bakdäck. Om man tog bort den bakre delen fick man ”bobbed fenders. Därav namnet.
Choppers däremot är en motorcykel av vilket märke som helst, bara den har lång gaffel. De flesta är dock försedda med Harleymotorer, vissa med engelska. Få numera med japanska, men de finns.
Bagger har jag bara sett av märket H-D, men kan finnas vissa få av annat märke.

Att begreppen har fått ny betydelse, kan så vara.

Jag är dock som sagt gammal och konservativ i vissa frågor.



En bobber är vad fan som helst med fet och bullig tank, jag tror inte att Harley har patent på det.
Liksom en Bagger är vad som helst med packväskor, och en chopper är vad som helst med lång gaffel.

Det är ju inte så att det finns ett orginalrecept man måste följa, och definitivt inga krav på ursprungsmärke.

Det är sant att det byggdes mycket bobbers av gamla krigsharleys, men det var ju för att man fick fem stycken för vad en annan motorcykel skulle ha kostat (då Harley hade sitt rätta värde)
Men man gjorde samma sak även med andra modeller på den tiden, om man hade råd.
I europa byggdes det på dom hojar som fanns över efter kriget här.
 
Fram till att hipsters började kalla avskalade och våldtagna japanska mellanklassmaskiner för bobber så var det vedertaget att en bobber var en H-D enligt mitt inlägg ovan. ”Bobbed fenders”, kapade skärmar kom sig av att H-D hade ett gångjärn på bakskärmen som möjliggjorde ett skifte av bakdäck. Om man tog bort den bakre delen fick man ”bobbed fenders. Därav namnet.
Choppers däremot är en motorcykel av vilket märke som helst, bara den har lång gaffel. De flesta är dock försedda med Harleymotorer, vissa med engelska. Få numera med japanska, men de finns.
Bagger har jag bara sett av märket H-D, men kan finnas vissa få av annat märke.

Att begreppen har fått ny betydelse, kan så vara.

Jag är dock som sagt gammal och konservativ i vissa frågor.

Du må vara gammal, men du har rätt! :tummenupp

Tyvärr är det inte norm idag att veta historien... :(
 
Jag, som helt saknar historiebiten, famlar i mörker.
Så jag lutar mig tillbaka på den här, det måsta väl vara rätt :)

Style_info.jpg
 
Tycker det spårade ur lite. Det handlade väll om huruvida man kollade om hojen va ombyggd i papperna eller inte.
Eller jag kanske fattade det hela fel. i såfall ber jag om ursäkt.
 
Tycker det spårade ur lite. Det handlade väll om huruvida man kollade om hojen va ombyggd i papperna eller inte.
Eller jag kanske fattade det hela fel. i såfall ber jag om ursäkt.

Det är jag som skall be om ursäkt som kapade tråden, men fastnade i begreppsförvirringen.
Grumpy old man...:fakta
 
Tycker det spårade ur lite. Det handlade väll om huruvida man kollade om hojen va ombyggd i papperna eller inte.
Eller jag kanske fattade det hela fel. i såfall ber jag om ursäkt.

Det är jag som skall be om ursäkt som kapade tråden, men fastnade i begreppsförvirringen.
Grumpy old man...:fakta

Spåra ur är ett av många saker som gör SportHoj levande! :fakta

Och som grinig gammgubbe undviker jag särskrivningar och modärn svenska! :D

Nu återgår vi till besiktning av bobbers bygge... :krama
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top